Combinatietest of NIPT

Ik twijfelde eerst ook om de nipt test te doen, echter bij de termijnecho viel de echoscopiste het al op dat er sprake was van een dikkere nekplooi. Met deze reden heb ik de nipt test wel gedaan en wacht ik nu op de uitslag. Echter is het meer met de reden dat ik mij dan kan voorbereiden, mocht er iets niet goed zijn. Mijn kindje is al perfect zoals hij of zij is in mijn ogen en zou dan de zwangerschap niet afbreken, tenzij het voor 100% zeker is dat het niet verenigbaar is met het leven.  Maar ook dat weet je niet van tevoren.

Wij hebben ervoor gekozen het niet te doen. Met de 20 weken echo zien ze veel. En onze VK zei dat als de echoscopiste bij de 12 weken bedenkingen zou hebben, zou vragen of we een nipt zouden doen. Dit was niet het geval, dus nu gewoon wachten op de 20 weken echo. Inderdaad de stress, de mogelijkheid dat er toch niks aan de hand blijkt te zijn... Dan kan je met 20 weken altijd nog kijken voor extra onderzoek, mocht er een afwijking te zien zijn. (Nu 13+2)

Wij hadden voor de nipt zonder nevenbevindingen gekozen. Daarnaast extra echo die gelijk is aan de echo van de combinatietest. Nipt is het meest betrouwbaar van de twee, maar bij een negatieve uitslag is er een kans dat het niet klopt, daarom zal daarna nog een vruchtwaterpunctie of vlokkentest gedaan worden. 

Wij hebben er bewust voor gekozen geen van deze testen te doen. Ten eerste omdat het kindje hoe dan ook welkom was. En ten tweede ik gewoon van mijn zwangerschap wou genieten en niet piekeren over evt dingen die uit die test zouden kunnen komen.. 

Nipt maar dan niet op de nevenbevindingen. We wilde weten of ons kindje gezond is. De combinatie test vond ik minder betrouwbaar. 
Het kost misschien €175 euro maar het is het zoveel waard. 

Wij hebben vorig jaar voor de Nipt gekozen,  deze geeft meer zekerheid dan de combinatie test, dat is alleen een kansberekening. 
Bij ons kwam uit de nipt dat er aanwijzingen waren voor het edwardsyndroom, iets waar het kindje niet levensvatbaar mee zal zijn. Na verder onderzoek in nijmegen, een vlokkentest kwam de definitieve uitslag: helaas, ons kindje had idd het edwardsyndroom. Wij hebben de zwangerschap afgebroken met 14 weken.

Ik zie redenen staan als wij zijn jongen en hebben al 2 gezonde kinderen, wij hebben ook al een gezond kind dus hadden dit ook niet verwacht. echter heeft het bij het edwardsyndroom niks met leeftijd te maken. Dit is gewone pure pech, een foutje bij de bevruchting. 
Mocht er bij de nipt een negatieve uitslag komen word er altijd verder onderzoek verricht voor zekerheid!!! Eerder konden wij ook de zwangerschap niet zomaar afbreken. 
Succes met je keuze, wij zijn heel blij geweest met die van ons ondanks dat de uitslag niet was wat we verwachten helaas...... maar wij waren wel blij het toen al te weten ipv bij de geboorte

@mamaxxx
wat een rot tijd hebben jullie gehad en wat was dat moeilijk om zo besluit te nemen , wij hebben ook besloten voor de nipt ook omdat wij al een gezonde dochter hebben en wij willen haar ook Alles willen geven ... 
gelukkig is bij ons alles goed .. maar altijd heftig als je  dan weer leest dat het niet goed was , idd ze gaan zo veel onderzoeken doen en dan pas mag je je zwangerschap beëindigen ... wij zouden ook hetzelfde hebben gekozen beter er eerder achter komen dan na 40 wk zwangerschap 

Terug
Bovenaan