Hoi allemaal!
Ik moet even reageren op dit onderwerp. Pff... ik kan me hier zo druk om maken.
Als je in verwachting bent, hoop je natuurlijk op een gezond kindje, maar je gaat toch voor een kindje. Een jongen of een meisje, gezond of met een handicap. Dat moet je afwachten en je kunt alleen maar hopen...
Waarom willen mensen tegenwoordig alles weten? Je kunt het leven toch niet plannen. Wat als blijkt dat je een grote kans hebt op een kindje met een afwijking? Wat dan? Laat je het dan weghalen? Dat is toch verschrikkelijk! We praten over een levend wezentje!!! Vorige week net de echo gehad, nog geen 6 cm, maar al alles er op en eraan.
En wat als jullie kindje na de geboorte, of tijdens zijn kindertijd, een ziekte of ongeluk krijgt, en daardoor een verstandelijke beperking oploopt. Wat dan? Dan doe je het toch ook niet weg? Sorry, maar ik wind me hier gewoon heel erg over op.
Misschien ook omdat ik zelf werk met mensen met een verstandelijke beperking. Iedereen heeft het altijd over de kans op een kindje met Down syndroom. Maar over het algemeen zijn dat juist zelf wel gelukkige, blije, kinderen. Tuurlijk blijven het voor de ouders altijd zorgen, onzekerheden, en verdriet. Maar dat je kind zelf gelukkig en blij is, op wat voor verstandelijk niveau dan ook, dat lijkt mij heel belangrijk.
Ik werk op een groep jongeren die naast een verstandelijke beperking ook psychische (zoals autisme, pdd-nos) of psychiatrische stoornissen hebben. Enkelen hebben ernstige gedragsproblemen, beschadigen zichzelf, (ernstig), zijn agressief naar anderen, etc. Ja, dat lijkt me ontzettend moeilijk voor de ouders, als je eigen kind zichzelf en jou, zoveel pijn doet.
En juist die stoornissen zie je niet op een echo, vlokkentest, combinatietest, of wat voor test dan ook. Tja, en ook al zou je ze nog zien, ik zou het niet eens willen weten!!
Je kunt als mens niet alles weten en plannen!!
Ik wil met mijn verhaal echt niemand veroordelen. Ik hoop alleen dat ik misschien iemand aan het denken zet, en besluit om ook niets te doen met het scala aan mogelijkheden mbt prentale testen.
Ik begrijp best dat het je moeilijk wordt gemaakt. Bij mij werd tijdens het eerste telefoontje (doorgeven dat ik zwanger was) al gesproken over prenatale testen. Bij navraag bleek dat de verloskundige dit verplicht moet vragen, om mensen de keuze te stellen. Maar ja, nogmaals, denk er aub over na. Ik weet dat de medische wetenschap tegenwoordig veel kan, maar dat betekent niet dat je ook overal gebruik van moet maken.
Groetjes Mar