Combinatietest wie doet dit welofjuist niet?

Wij hebben er ook niet voor gekozen om een combinatietest te doen. Want zoals een voorganger al zei wt als je het weet, wat dan....Ik zou nooit voor die keuze willen staan.

Wel laten we met 20 weken een screeningsecho maken. Dit om te kijken of alles goed is met het ruggetje. Mijn vader is met een open rug geboren en bij de oma van mijn man is de rug heel laat gesloten. Maar verder laten we geen sreeningen enzo doen. Dit vooral omdat we nog jong zijn enzo...

gr Linda

Wij hebben ook geen test laten doen. ook niet bij de eerste zwangerschap.
Allereerst omdat je bij de ongevaarlijke testen alleen een kansberekening krijgt. Dus zekerheid heb je niet, is je kans 1 op 100 dan is je kans op een gezond kind 99 op 100.
Voor zekerheid moet je een punctie laten doen waarbij het risico op een miskraam 1 op 200 of 1 op 300 is. ik las ooit dat tegenover ieder kind met Down dat 'gevonden' wordt, 1,5 gezond kind door een miskraam als gevolg van het onderzoek overlijdt. Dat is niet niks.

Bovendien als je al weet dat je kind down syndroom heeft dan weet je eigenlijk nog niet zo veel. het IQ van deze mensen loopt enorm uiteen. Ik geloof dat het gemiddelde 80 is en dat is 10 meer dan je nodig hebt om in het amerikaanse leger te mogen (ook ergens gelezen) bovendien weet je niet of je kind ernstige hartafwijkingen gaat krijgen, je weet niet of het over het algemeen lief en knuffelig of toch vooral boos en agressief je weet niet welke talenten je kind gaat krijgen, of het groene vingers heeft, bij een tuiinder gaat werken en verliefd wordt op iemand die dat ook is... Of die enorm goed kan tekenen... je weet het niet.

Ik begrijp wel dat mensen er tegenop zien hoor, en dat ze hun kind voor alle kwaad willen behoeden. Maar geloof me dat gaat je niet lukken. ieder kind wordt met zijn eigen kansen, kwaliteiten, beperkingen en slechte eigenschappen geboren. en het juiste aantal chromosomen is daarvan maar 1 oorzaak.

Anne

Ik heb er ook voor gekozen om de test niet te doen.Ik heb geen enkele aanleiding om het te doen. Ik ben jong, gezond en het zit niet in de familie. Ik werk ook met verstandelijk gehandicapten en wat men niet moet vergeten is dat een kind met down-syndroom vaak een ontzettend leuk leven kan hebben. Natuurlijk is de kans groot dat het een flinke achterstand zal hebben op leeftijdsgenootjes maar moet je daarom het leven vroegtijdig beeindigen? Er zijn ook kinderen met down-syndroom die heel laag van niveau zijn en nooit zullen kunnen praten en veel gedragsproblemen zullen hebben maar ook hen kun je een behoorlijke kwaliteit van leven bieden. En daarnaast komt de mate waarin het kind verstandelijk beperkt zal zijn niet uit de test. Natuurlijk moet iedere vrouw zelf deze keuze maken maar persoonlijk zou ik het erg moeilijk vinden om om deze reden te zwangerschap af te breken. Het zegt zo weinig!

Hey Loona!

Leuk je weer op het forum tegen te komen! Ik heb er ook voor gekozen om niet te testen, ik ben 27 dus zoiezo verlaagde kans. Bovendien blijft een kans en kans en ik wil dit kindje heel erg graag, dus ik zou toch de zwangerschap niet af willen breken.
Heb afgelope dinsdag mn echo gehad en alles lijkt er normaal uit te zien :D:D:D

xxx

Hoi allemaal!

Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Wat je doet hangt zo ontzettend af van wat je belangrijk vindt! Ik denk dat het vooral goed is te proberen een keuze te maken die bij je past, zodat je je er later niet schuldig over hoeft te voelen (als het even kan).

Zelf wil ik geen combitest, ook niet als ik een paar jaar ouder zou zijn (ben nu 34). Voor mijzelf vind ik Down-syndroom geen reden om de zwangerschap af te breken, ook al loop je het risico dat een kindje met dit syndroom ook zware lichamelijke problemen zou kunnen hebben.

Ik laat wel weer een 20-weken echo maken. Bij mijn oudste is daarmee een verwijd nierbekken ontdekt waarvoor hij sindsdien onder controle staat. Gelukkig valt alles heel erg mee. Ik had het erg gevonden als het wel ernstig was geweest en hij had bv eerst een nierontsteking moeten krijgen voor we erachter waren. Ik vind het wél nuttig om te weten of er bij of na de geboorte medische hulp gewenst of noodzakelijk is. Ik weet dat ik met deze test ook het risico loop dat we te horen krijgen dat er heel veel aan de hand is met het kindje en dat we dan misschien moeten gaan nadenken over afbreken. Dat lijkt me zó verschrikkelijk, maar het is toch een risico dat ik dan maar neem. Uiteindelijk voel ik me bij deze keuze vooralsnog het beste.

Wat je ook kiest: ik hoop dat jullie allemaal een fijne zwangerschap hebben en een keuze kunnen maken waar je later ook nog achter kunt staan.

Groetjes,
Tess

Allereerst wil ik voorop stellen dat iedereen zelf moet afwegen om wel of geen combinatietest te doen. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om het wel of niet te doen.

Wij hebben er wederom voor gekozen om het niet te doen. Onze reden is dat de volgende:
Het is en blijft een kansberekening. Als je hoort dat je een verhoogde kans hebt, dan maak je je daar, misschien onnodig, toch de rest van de zwangerschap druk om. En die spanning willen wij onszelf niet opleggen. Evenals bij de eerste zwangerschap houden we nu ook in ons achterhoofd dat er altijd een kans is dat dit kindje een handicap kan hebben. Maar dat kindje is net zo goed heel welkom in ons gezin.

Wel laten we de 20 weken-echo doen. Omdat ze daar eventuele zeer ernstige afwijkingen wel goed kunnen zien. En ook kleinere afwijkingen op tijd kunnen signaleren, zodat behandeling goed en tijdig kan plaatsvinden.

Groetjes,
Leeuwtje

Ook hier geen combinatietest om redenen die hiervoor al gegeven zijn.
Wel inderdaad de controle bij de 20 weken echo, maar ook meer om voorbereid te zijn.

Succes met jullie keuze!

ik wil even reageren op het verhaal van mamma 1977,

de kinderen waar jij en anderen voor zorgen wonen die nog thuis of in een tehuis?
ik kan namenlijk niet mijn kind weg brengen dat anderen mensen hem/haar grootbrengen.
maar als je een kind hebt die aggresief voor zichzelf en voor anderen is?, ik zeg al ik heb een kind en moet ik dan maar altijd bang zijn dat de jongste de oudste pijn zal doen?
want wat ook iedereen weet kinderen met down syndroom zijn ook heel sterk en hoever gaan die kinderen dan. je maakt je dan alleen maar zorgen om de jongsten terwijl je er nog een rond heb lopen, ik vind dat je dan rustig over na moet denken wat voor invloed een kind met down syndroom heeft op de rest van het gezin.
en je kan me niet vertellen dat de ouders van deze kinder gelukkig zijn of wel?

groetjes tineke

Terug
Bovenaan