Corrigerende tik, wel of niet??

Gewoon uit nieuwgierigheid.

Een tik op de vingers?
Een draai aan de oren?
Een schop onder de bips?

Vooal het eerste is bij ons van toepassing.
Begrijp me niet verkeerd,
het is enkel bedoelt om een kind te laten schrikken
niet om het pijn te doen.

Als ons zoontje groter is,
en hij heeft iets gedaan wat absoluut niet door de beugel kan,
verwacht ik dat hij heus een voet onder zijn bips zal voelen.
Voornamelijk om te laten weten dat het ontzettend fout is wat hij gedaan heeft.
Natuurlijk moet het geen dagelijkse of wekelijkse bezigheid zijn.
Maar mijn mening is, dat kinderen hier niks van krijgen..

Ik ben er tenslotte ook groot van geworden.

Wat vinden jullie?

Vooral niet doen?
Of mee eens?
 
quote: ikke mama schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-08-2007 13:13:17'));

Gewoon uit nieuwgierigheid.

Een tik op de vingers?
Een draai aan de oren?
Een schop onder de bips?

Vooal het eerste is bij ons van toepassing.
Begrijp me niet verkeerd,
het is enkel bedoelt om een kind te laten schrikken
niet om het pijn te doen.

Als ons zoontje groter is,
en hij heeft iets gedaan wat absoluut niet door de beugel kan,
verwacht ik dat hij heus een voet onder zijn bips zal voelen.
Voornamelijk om te laten weten dat het ontzettend fout is wat hij gedaan heeft.
Natuurlijk moet het geen dagelijkse of wekelijkse bezigheid zijn.
Maar mijn mening is, dat kinderen hier niks van krijgen..

Ik ben er tenslotte ook groot van geworden.

Wat vinden jullie?

Vooral niet doen?
Of mee eens?

ik zelf persoonlijk ben er niet voor! maar soms is er even geen andere oplossing dan dat
mijn zoontje is 4 en krijgt wel eens heeel af en toe een draai aan zijn oren en heeft ie wat gedaan wat echt nietd oor de beugel kan gaat hij naar bed!
groeten mama




 
mijn idee is dat het toch een teken van onmacht is, kan gebeuren, mij ook laat ik daar niet om liegen, maar ik zal in eerste instantie toch proberen om het met een poosje afkoelen op de gang cq trap op te lossen, kost wel eens moeite maar toch ff tot 10 tellen en even afzonderen. dit is mijn mening

groetjes linda
 
Ik zou zeggen: niet doen. Ik ben van mening (maar heb gerust niet de wijsheid in pacht) dat het gezag er van nature moet  zijn en dat straffen anders moet kunnen dan met handen en/of voeten. Wij hebben nog nooit geslagen, terwijl met name onze zoon er regelmatig naar solliciteert. Het is m.i. niet de oplossing en eerder een teken van machteloosheid dan van terechtwijzen. Bij ons gaan ze (net vier en bijna twee)  op de gang, of in de hoek. Of mogen ze niet buiten spelen, of géén DVD'tje na het eten. Ik wil persé het 'overwicht' op die manier behouden en niet door fysiek optreden.

Succes!
 
Hay,

ik persoonlijk heb niks tegen een corrigerend tikje, al  komt het bij ons zelden voor.  
Ik vind het totaal niks met onmacht te maken hebben. Het ligt er helemaal aan waarom en wanneer je een kind een corrigerende tik of wat dan ook geeft.
Slaan vind ik absoluut niet okay!!! Maar we moeten in Nederland ook niet gaan overdrijven, en zeggen dat een corrigerende tik al mishandeling is. Tenslotte is denk ik iedereen hier groot mee gebracht. Althans ik absoluut!
Want wat je nu bij de jeugd van tegenwoordig ziet, is dat ze 0 respect meer hebben voor volwassenen! En dat irriteerd mij mateloos. Men is brutaal en voor je het weet lig je op de grond!
Nog een erg leuk voorbeeld..... Een kleuter schopt een volwassen vrouw... Wat wordt er dan gezegt: ach, het is nog maar een kleuter en het deed geen pijn!!!!!!!! Mijn nekharen gingen overeind staan!
Nogmaals, wij geven zelden een corrigerende tik, maar al pak je je kind wat harder dan normaal even bij de arm, omdat zij iets doet wat niet mag, krijg je al boze blikken naar je toegeworpen. Tegenwoordig mag alles maar, en is alles zielig. Maar ooooooowee als het kind niet meer handelbaar is, wie geeft men dan de schuld?

Sorry, beetje lang verhaal en glij misschien ook een beetje af. Maar kan me over bepaalde dingen ogelooflijk opwinden hihi.

Nou,

groetjes cj
 
Vooral bij kleintjes (die nog niet zoveel van de taal begrijpen) vind ik dat een tikje op de hand of evt de billen moet kunnen, bijv wanneer een kleintje iets niet aan mag raken ivm gevaar en het toch doet dan kan een klein tikje op de hand heel goed de woorden kracht bijzetten!
Begrijp me goed: ik ben tegen slaan!!! Maar een tikje vind ik totaal iets anders!

En idd soms zie je kinderen zich zoooo ontzettend misdragen dat ik weleens denk dat we een beetje tever zijn doorgeschoten in de "geweldsbeheersing".

Nu mijn zoontje 3 is gebruik ik een tikje zogoed als helemaal niet, dan werkt het op z'n kamer zetten en geen aandacht geven vaak veel beter, maar als je onderweg bent en hiertoe niet de mogelijkheid hebt dan werkt het even dringend bij de armen pakken en hem goed toespreken vaak erg goed!

Dus om duidelijk te zijn: Slaan, absoluut niet! Maar een corrigerende (gecontroleerde) tik, OK!

Liefs Nika
 
Ik heb niks tegen een coorigerende tik, zolang het daar bij blijft.
Toch probeer ik ook dit niet te doen, want naar mijn mening is het wel een teken van onmacht en wordt de scheidslijn tussen een tik en slaan zo steeds dunner.
Bovendien denk ik dat een kind alleen ziet dat hij een tik krijgt en hiermee mee krijgt dat slaan dus mag.
Maar ook mijn dochter van 4 haalt soms het bloed van onder mijn nagels vandaan en heb ik haar wel eens een tik voor de billen gegeven.
Toch voel ik me hier niet goed bij en vind ik ook dat het anders op te lossen moet zijn, door idd bijv. afkoelen op de trap ed.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat we niet moeten gaan overdrijven en een tik al mishandeling gaan noemen.
Sil
 
Terug
Bovenaan