Hay Soela,
ik vind het hartstikke goed als jij het zo doet, prima. Onze dochter is nu 2 en luistert (ivm andere kindjes) behoorlijk goed. Die keer dat zij een tik op de vingers heeft gekregen is behoorlijk lang geleden. Maar ik ben het er niet mee eens dat wat je zegt over dat je je kind dan duidelijk maakt, dat een tik goed is, dat bijten goed is etc. Daar zij alles van je kopiëren. Maar het lijkt mij dat jullie thuis de baas zijn en dat hij naar jullie moet luisteren (ookal is het soms oneerlijk voor hem). Maar dan betekent het toch ook niet dat hij het recht heeft om jullie de wet voor te schrijven. Hoop dat je een beetje snapt waar ik heen wil.
Zeg echt niet dat slaan oid goed is, absoluut niet, ben tegen slaan! Maar ik vind het dan wel erg frapant, dat als een kind je bijt, en je terug bijt om hem te laten voelen hoe dat voelt (daar ze soms nog geen idee hebben), ze het nooit meer doen. Dus het heeft wel degelijk effect.
Misschien ben ik daar ouderwets in, ik weet het niet, maar ik wil dat mijn kinderen respect hebben voor ons en voor ouderen. Dat is tegenwoordig nl ver te zoeken bij de jongeren, zelfs bij kleine kinderen.
En tuurlijk doe je dat niet met slaan, maar ik zie niet in waarom er zo overdreven wordt gereageerd wanneer er mensen zijn die soms wel een tik geven omdat het op dat moment nodig achten.
Let wel, wij slaan niet, en hebben vroeger zelden een tik op de vingers gegeven.
En ik denk dat wat je zei, dat de overgang tot slaan groter is, niet klopt. Het klopt bij diegene, die een tik geven uit agressie. Maar niet voor diegene die bewust hierom een tik geven.
Maargoed, dit is mijn mening. Vind het hartstikke goed dat jij het nog nooit hebt gedaan hoor, geloof mij. Maar er moet ook niet gedaan worden alsof dit oooooooooh zo erg is.
gr CJ