Corrigerende tik, wel of niet??

hoi cj,

ik hoop niet dat je denkt dat ik het heb gedaan, zo komt je tekst een   beetje over bij mij.

maar inderdaat zachtjes terug bijten, heb ik vaker gehoord. mijn schoonmoeder vertelde dat mijn man zijn broer een keer beet, hij mocht terug bijten en heeft het nooit meer gedaan.

 
Hoi hoi,

oh nee joh, absoluut niet! Weet dat jij het niet gedaan hebt, maar diegene die op visite was. Sorry dat het zo overkomt!
M'n moeder is haar hele leven kleuterleidster geweest, nu inmiddels met pensioen, zij zegt ook dat dat vaak erg goed helpt, dus gematigd terug bijten  ->

Gr CJ
 
Dag Sil,
Mijn reactie bedoelde ik ook niet verkeerd, alleen ter verduidelijking. Je knipoog had ik helaas over het oog gezien . Maar bedankt  voor je  reactie.  
Ons mannetje is wrsl ook wel erg makkelijk en ik ben me er  van bewust dat lang niet elk kind zo is.  
Groetjes Jeanette  
 
Hoi Jeanette,
Zolang jij je er goed bij voelt hoe je het doet, is alles prima toch! Ik vind dat je een goede instelling hebt en schrik een beetje van verhalen zoals hierboven beschreven; als een kind iets niet wil, gelijk een klap in het gezicht.
In het gezicht vind ik helemaal uit den boze, dat vind ik weer heel anders dan een tik voor de billen.
Ennuh..geniet lekker van je kind. Er zal vast nog wel een tijd komen dat hij gaat puberen.
Groetjes Sil
 
Hallo,
Nou, wij hebben hier een zeer turbulent ventje dat bulkt van de energie en apestreken. Ik heb hem echter nog nooit een tik gegeven en sta daar ook niet achter. Dus ook niet op de vingers of op de billen. Ik ben heel consequent en erg duidelijk in mijn grenzen. Maar ook duidelijk in mijn communicatie naar hem toe. Ik kan hem ferm toespreken, maar echt schreeuwen doe ik niet. Als het nodig is gaat hij 2 minuten op de trap. En ja, dan moet ik hem soms wel 10 keer  terug zetten, maar uiteindelijk blijft hij wel zitten. Mijn geduld raakt ook wel eens op, maar ik zal hem niet slaan.

Ik ben me heel bewust van de boodschap die ik hem zou geven als ik hem zou slaan: slaan is oke. Dat vind ik ook van terugbijten, bijten is dus oke als mama het toch ook doet? Schreeuwen hetzelfde verhaal, je bent een voorbeeld voor je kind en al jouw gedrag zie je in ze terug. Bovendien vind ik dat je erg over een grens heen gaat met een tik hier of daar, er zijn helaas genoeg mensen die dit steeds sneller en makkelijker doen als ze die stap eenmaal genomen hebben. Als je ze af en toe een tik geeft, kun je  ze er eigenlijk niet op aan spreken als ze dit bv. bij een ander kindje doen. Want ze leren van je dat het een oplossing is als je er even niet uitkomt. Dus nee, ik sta zelf absoluut niet achter "de corrigerende tik".

Groetjes Soela

 
Hay Soela,

ik vind het hartstikke goed als jij het zo doet, prima. Onze dochter is nu 2 en luistert (ivm andere kindjes) behoorlijk goed. Die keer dat zij een tik op de vingers heeft gekregen is behoorlijk lang geleden. Maar ik ben het er niet mee eens dat wat je zegt over dat je je kind dan duidelijk maakt, dat een tik goed is, dat bijten goed is etc. Daar zij alles van je kopiëren. Maar het lijkt mij dat jullie thuis de baas zijn en dat hij naar jullie moet luisteren (ookal is het soms oneerlijk voor hem). Maar dan betekent het toch ook niet dat hij het recht heeft om jullie de wet voor te schrijven. Hoop dat je een beetje snapt waar ik heen wil.
Zeg echt niet dat slaan oid goed is, absoluut niet, ben tegen slaan! Maar ik vind het dan wel erg frapant, dat als een kind je bijt, en je terug bijt om hem te laten voelen hoe dat voelt (daar ze soms nog geen idee hebben), ze het nooit meer doen. Dus het heeft wel degelijk effect.

Misschien ben ik daar ouderwets in, ik weet het niet, maar ik wil dat mijn kinderen respect hebben voor ons en voor ouderen. Dat is tegenwoordig nl ver te zoeken bij de jongeren, zelfs bij kleine kinderen.
En tuurlijk doe je dat niet met slaan, maar ik zie niet in waarom er zo overdreven wordt gereageerd wanneer er mensen zijn die soms wel een tik geven omdat het op dat moment nodig achten.
Let wel, wij slaan niet, en hebben vroeger zelden een tik op de vingers gegeven.
En ik denk dat wat je zei, dat de overgang tot slaan groter is, niet klopt. Het klopt bij diegene, die een tik geven uit agressie. Maar niet voor diegene die bewust hierom een tik geven.

Maargoed, dit is mijn mening. Vind het hartstikke goed dat jij het nog nooit hebt gedaan hoor, geloof mij. Maar er moet ook niet gedaan worden alsof dit oooooooooh zo erg is.

gr CJ
 
Terug
Bovenaan