Half waarde tijd is 20 dagen, dus na 40 dagen kunnen de antistoffen al uit het lichaam van je kindje zijn na geboorte. Kan ook iets langer. Ik zou met 2 maanden daarom gewoon laten vaccineren. Ik dacht dat ik de halfwaardetijd via het RIVM had gevonden.
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoestvaccinatie-zwangere-vrouwen
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik het zou doen, omdat ik ook niet wilde dat het kindje risico zou lopen. Alle onderzoeken waarnaar verwezen wordt zijn vrij recent, er is geen kennis die is opgegaan over decennia.... dus wat is het lange termijn effect van zo'n enting?
Echter gaf een goede gynaecologe aan dat een vriendin van haar arts is op de kinder-IC en heel veel kindjes ziet met kinkhoest en die eraan sterven. Dat gaf voor mij de doorslag. Ik heb het wel met 32 weken laten zetten, omdat er uit een onderzoek een kleine kans op een mogelijke complicatie tot ontstoken vliezen was gekomen en ik het kindje dan al zo ver mogelijk ontwikkeld wilde laten zijn. Het duurt 2 weken voordat de antistoffen bij je kindje voldoende zijn, dus ik heb erop gegokt dat ik niet voor 34 weken zou bevallen.
Je zou em gratis moeten kunnen krijgen vanaf 15 december als ik het goed heb, maar doe je het eerder kun je toch proberen te declareren, misschien krijg je het geheel of het consult alleen ofzo vergoed.