De 22 weken prik tegen kinkhoest

<p>Hallo dames, </p><p>Ik las op het nieuws dat er een prik is voor tegen de kinkhoest. Dit is vooral als je baby is geboren dat hij/zij er tegeb beschermt is want de baby mag het officieel pas met 2 maanden.</p><p>Ik twijfel enorm om het te doen... doen jullie het wel? Ben benieuwd naar de reacties.</p>

Hallo,
Absoluut niet twijfelen en meteen doen!
Kinkhoest komt steeds vaker voor in Nederland en het grootste deel van de baby's overleeft het niet.

Deze bestaat al veel langer, maar is nieuw dat deze wordt geadviseerd bij zwangerschap. Ik heb het zelf wel gedaan. In het land wisselt het beleid een beetje, soms hoeft je kindje dan pas na 3 maanden de eerste prik te krijgen. (Bij mij was gevraagd of ik hem had gehad, en hoef dus pas na 3 maand voor het eerst). Maar soms wordt hier nog niet wat mee gedaan omdat de normen nog niet helemaal zijn aangepast. 
nu moet je hem nog zelf betalen, maar ik heb begrepen dat deze opgenomen gaat worden in de verzekering. Maar weet niet precies wanneer dat zou zijn. 
Pas heb ik ook ergens gelezen dat door de half waarde tijd van de antistoffen het nog niet zo gek is dat de vaccinatie van 2 maanden wordt gegeven. Maar weet niet meer welke bron daarbij werd genoemd. (Je kunt zoeken naar het topic, de strekking van het onderwerp was dat de moeder boos was, de bron staat in 1 vd reacties). 

Ik heb een mail gehad van mijn VK met de informatie over die prik. Vanaf 16 december wordt de prik voor alle zwangeren vrouwen vergoed. Ook wordt het rijksvaccinatieprogramma erop aangepast en krijgt je kleine zijn eerste vaccinatie pas met 3 maanden.
Als je er meer informatie over wil kun je altijd je eigen VK vragen of op de site van de Rijksoverheid kijken. Ik ga hem wel nemen. In mijn omgeving hebben al twee mensen kinkhoest gehad afgelopen jaar en wil het risico niet nemen dat mijn baby het straks ook krijgt.

Half waarde tijd is 20 dagen, dus na 40 dagen kunnen de antistoffen al uit het lichaam van je kindje zijn na geboorte. Kan ook iets langer. Ik zou met 2 maanden daarom gewoon laten vaccineren. Ik dacht dat ik de halfwaardetijd via het RIVM had gevonden. 
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoestvaccinatie-zwangere-vrouwen
Ik heb zelf lang getwijfeld of ik het zou doen, omdat ik ook niet wilde dat het kindje risico zou lopen. Alle onderzoeken waarnaar verwezen wordt zijn vrij recent, er is geen kennis die is opgegaan over decennia.... dus wat is het lange termijn effect van zo'n enting?
Echter gaf een goede gynaecologe aan dat een vriendin van haar arts is op de kinder-IC en heel veel kindjes ziet met kinkhoest en die eraan sterven. Dat gaf voor mij de doorslag. Ik heb het wel met 32 weken laten zetten, omdat er uit een onderzoek een kleine kans op een mogelijke complicatie tot ontstoken vliezen was gekomen en ik het kindje dan al zo ver mogelijk ontwikkeld wilde laten zijn. Het duurt 2 weken voordat de antistoffen bij je kindje voldoende zijn, dus ik heb erop gegokt dat ik niet voor 34 weken zou bevallen.
Je zou em gratis moeten kunnen krijgen vanaf 15 december als ik het goed heb, maar doe je het eerder kun je toch proberen te declareren, misschien krijg je het geheel of het consult alleen ofzo vergoed.

Ik heb er voor gekozen om de prik wel te halen. Juist omdat er hier in de omgeving regelmatig kinkhoest rondgaat. 
De vaccinatie werd nog niet standaard vergoed, maar vanuit de aanvullende verzekering heb ik m alsnog terugbetaald gekregen.
Mijn zoontje is nu bijna 4 maanden en heeft met 3 maanden zijn eerste prikken gehad. De eerste ronde met 2 maanden heeft hij dus overgeslagen omdat ik de vaccinatie tijdens mijn zwangerschap heb gehad.

Mijn vorige zwangerschap heb ik het niet gedaan, toen hoorde ik er niet zoveel over. Onze dochter is eind 2018 geboren en het dochtertje van kennissen van ons een paar weken later. Dat meisje kreeg 3 weken na de geboorte kinkhoest (moeder was ook niet ingeënt) en een kleine maand later is ze eraan overleden, zo verschrikkelijk! Ik ben op dit moment weer zwanger (7 weken nu) maar deze keer ga ik mij zeker wel laten inenten!

Ik heb me laten inenten. Het wordt vanaf maandag vergoed maar het advies is er al langer. Bij onze buurlanden wordt het ook al langer gedaan dus daar zijn effecten bekend en positief op lange termijn.

Terug
Bovenaan