De 22 weken prik tegen kinkhoest

Ik ga het okm doen ik ben 32 weken zwanger dus hopelijk kan het nog! Er zitten geen nadelen aan denk ik dan... 

Bedankt voor jullie reacties.
Het laatste wat ik wil is dat er wat met mijn baby gebeurd, dus ik ga niet laks doen en die prik vanaf mijn 22ste week halen !

Ja momenteel is er weer enorm veel kinkhoest aanwezig.. (t heerst zeg maar weer) enige nadeel is dat het net zoals een groep is die in verschillende soorten komt en zich uitbreid.. dus de vaccinatie die je nu krijgt is niet echt tegen de kinkhoest die nu heerst.. ondanks dat zal ik hem wel halen, liever safe then sorry.. 
ben zelf vandaag 29+4 en kan hem hier 19dec halen (Amsterdam) sommige plekken in NL beginnen eerder soms wat later maar hij is in ieder geval wel gratis vanaf 16dec. 
let wel ook op dat je bij de ene plek gewoon op een inloopspreekuur kan komen en andere plek moet je echt een afspraak maken maar kan je terug vinden als je er naar zoekt en dan staat er precies welke regio welke regels heeft zeg maar.
toen ie nog betaald was, was het advies om hem tussen de 28 & 32 weken te laten zetten nu is het tussen de 22 en 38 weken.. laat hem niet zo laat zetten want hij moet 2 weken voor je bevalling geprikt zijn zodat er genoeg naar de baby gaat.. geef je daarna borstvoeding krijgt je kleintje t ook nog extra mee via de melk.

Ik ben inmiddels 4 maanden geleden bevallen en heb op eigen initiatief de prik gehaald bij de GGD omdat ik erover gehoord had. Vanaf 16 december wordt deze prik standaard (gratis) aangeboden aan zwangere vrouwen en is er voor deze groep ook een nieuw vaccinatieschema van 3-5-11 ipv 2-3-4-11. Onderzoek heeft aangetoond dat met dit nieuwe schema (en een prik minder) kinderen alsnog voldoende beschermd zijn.

Er staat wel wat onjuiste informatie in dit topic. Het aantal sterfgevallen in Nederland valt ontzettend mee. Waar er rond 2017 rond de 5.000 meldingen van kinkhoest waren stierven er minder dan 5 kinderen hieraan. Alsnog erg natuurlijk, maar zeggen dat het grootste deel hieraan sterft is dus niet waar. Zie hier de cijfers: https://www.rivm.nl/kinkhoest.

Verder noemt iemand de halfwaardetijd. Wanneer de halfwaardetijd 20 dagen is betekent dat niet dat na 40 dagen de antistoffen verdwenen zijn, dat zou namelijk erg vreemd zijn als er vervolgens wel wordt gezegd het schema pas bij 3 maanden te starten ipv bij 2 maanden. Een halfwaardetijd van 20 dagen betekent dat na 20 dagen de helft van de stoffen nog aanwezig is (even voor het gemak: van 10.000 naar 5.000 bijv), 20 dagen later is daar weer de helft van aanwezig (2.500) enz. 

Kortom, gewoon doen. Zelfs al sterven er niet veel kinderen aan kinkhoest, het kan wel resulteren in ernstige complicaties en ziekenhuisopname en dat wil je natuurlijk liever voorkomen.

Ik zou toch ook even de bijsluiter gaan lezen, voordat je wat besluit. Die bestaat bij elk medicijn en zo dus ook bij de dktp vaccinatie. 

Ik heb hem nu bijna 4 weken geleden gehaald. Ik moest hem nog zelf betalen maar was het voor mij waard.
Als mijn meisje daardoor beschermd is al vanaf geboorte heb ik daar alles voor over.
Ik heb geen bijwerkingen gehad, alleen een bultje op de prik plek

Terug
Bovenaan