De uitslag van onze Thye

Oh meis meis, wat een vreselijk moeilijke keuze!
Ik wil je eerst  één ding zeggen, wat je ook beslist, jullie keus is goed, hij is uit liefde gemaakt!

Wil je  in het  kort een andere kant vertellen,  van ons verhaal! Ik ben zelf opgegroeid met een broer (3 jaar ouder) die zwaar spastisch is. Mijn ouders hebben dit naar mijn idee erg goed gedaan en mijn broer is een gozer met veel humor, heeft vrienden waar hij mee weg gaat en woont gedeeltelijk op zichzelf (hij kan echter  niks zelf). Hij is uit huis gaan wonen toen hij 3 jaar was en oh wat hebben mijn ouders hier veel reacties en kritiek op gekregen. Maar voor hun een goede keus, ze waren op.

Ik zelf als zusje van, heb een moeilijk jeugd gehad, wel een fijne met lieve ouders en veel fijne dingen maar wel pittig. Het is moeilijk om een zus / broer van een kindje met een handicap te zijn. De vele aandacht die naar hem ging en het missen van een gezonde broer of zus. Heb het hier moeilijk mee gehad. De schoolfotograaf, zo iets simpels maar iedereen ging met broers en zussen op de foto, mijn broer woonde ergens anders (woonvorm) en kon niet met mij op de foto. Ik was verdrietig! Ik zag mijn buurmeiden samen lol hebben en ik zat huilend voor het raam! (natuurlijk had het ook gekund dat ik helemaal niet goed met mijn broer door een deur kon als hij gezond was geweest maar daar denk je als kind niet aan).

Maar natuurlijk ook wel een hoop mooie herinneringen: hoe ik als 4 jarig meisje               's ochtends in het weekend naar mijn broer zijn kamer ging. Mijn ouders hoorde geroesemoes over de babyfoon, moesten ze in grijpen?? Ik schoof een speelgoed matras onder het hoge bed van mijn broer (weet het gewoon nog) en trok hem gewoon uit bed en probeerde hem zo zacht mogelijk te laten landen, dikke pret!
Ik trok hem met matras en al de woonkamer in, waar ik hem (hoe weet ik niet meer en mijn ouders ook niet) in zijn hoge stoel had gezet.
Mijn ouders kwamen beneden en wij stonden met stralende koppen mijn ouders op te wachten.

(Nu gaat het momenteel niet zo goed met mijn broer, hij moet accepteren dat zijn lijf hem steeds vaker in de steek laat! Zijn energie laat te wensen over en hij moet steeds vaker dingen laten. Hier heeft hij het erg moeilijk mee.)

Probeer met dit verhaal niet mijn mening te  geven maar wilde je graag in het kort een andere kant laten zien! Die in mijn ogen ook heel belangrijk is, en soms vergeten wordt!

Ik denk aan jullie.

Groetjes van Fenneke, een zus van een broer met een handicap

Lieve Hanneke,

Ondanks de uitslagen en nieuwe informatie is de situatie er zeker niet makkelijker op geworden. Soms kun je uit een stukje tekst wel halen welke richting iemand op neigt met een bepaalde beslissing, maar dat kan ik uit jouw bericht helemaal niet opmaken.  Alle opties zijn voor jou (jullie) nog  bespreekbaar. Ik hoop dat jullie luisterende oren vinden in jullie nabijheid en bij de deskundigen en vooral ook bij elkaar.

Het is al vaak gezegd en ik sluit me er bij aan: de beslissing die jullie nemen is uit liefde voor je kind. Niemand heeft het recht om  over jullie beslissing  te (ver)oordelen. De liefde voor Thije zal  altijd blijven bestaan, ongeacht hoe de toekomst zal zijn.

Ik wens dat jullie samen (jij en je partner) hetzelfde pad kunnen blijven bewandelen.

Sterkte,
Ellen

Hanneke,

Welke keuze jullie ook zullen maken, het zal nooit goed voelen....
Ik vind wel dat als ik er medisch naar kijk, er een hoop dingen zijn die niet goed functioneren, niet goed ontwikkeld zijn.... Je geeft zelf ook al heel reeel aan wat zijn mogelijkheden en onmogelijkheden ws zullen zijn. Het wordt voor jullie wikken en wegen, hoe zijn kwaliteit van leven zal zijn, hoe de rest van het gezin daarin meedraait, wat zijn levensverwachting zal zijn, wat zijn beperkingen zullen zijn.  Wanneer de keuze zal zijn om de zwangerschap te beeindigen, is jullie liefde voor Thye niet minder, dan wanneer je hem wel zou laten komen....

Heel veel sterkte met jullie keuze!!

Lieve Hanneke,

als liefhebbende ouders van Thye zullen jullie doen wat het beste zal zijn voor jullie, jullie gezin en misschien wel als eerste voor Thye.

De verhalen hierboven zijn mooi maar ook confronterend. Ik krijg allemaal vragen als ik ze lees terwijl ik die ontzettende keuze niet hoef te moet maken. Ik sta aan de "gemakkelijke" kant.

Ik heb helemaal geen raad of advies. Ik hoop alleen maar dat jullie eruit komen en achter het besluit kan staan. Laat liefde je raadgever zijn en dat jullie wijsheid ook jullie kracht is.

Liefs en sterkte,
Renske

Ook vanuit hier natuurlijk veel medeleven en sterkte gewenst de komende tijd....
Voor de rest is alles al door de dames hiervoor al gezegd, kan ik me alleen maar bij aansluiten bij hun woorden...

Liefs, Marloes mv Marly

Ongelooflijk Hanneke, wat moet dit moeilijk voor jullie zijn.
Jullie staan voor een onmogelijk en een onmenselijke beslissing.
Ik ben echt sprakeloos en wil jullie heel veel sterkte wensen in het nemen van deze ongelooflijke beslissing.
We denken ongelooflijk veel aan jullie en zijn in gedachten bij jullie dinsdag, wat jullie beslissing ook zal zijn, ik heb veel respect voor jullie.

Groetjes,
Geeske.

oh wat een moeilijke tijd gaan jullie door zeg... meisje, ik heb geen mening of ervaring of wat dan ook, ik wil alleen even laten weten dat ik ook veel aan jullie denk en dat ik hoop dat jullie vrede hebben met de beslissing die jullie nemen!

Veel liefs en sterkte Jenneke

Terug
Bovenaan