Deze brief ontving ik nog geen tien minuten geleden:

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

ik kreeg net een brief van Nestlé Nederland B.V. waar dit in staat:

in onze reclame-uitingen voor Nestlé NAN HA 1 en 2 hebben wij gesteld dat NAN HA Hypoallergene voeding is aan te bevelen voor alle baby's, dat NAN HA het meest lijkt op borstvoeding/borstvoeding optimaal benadert en dat NAN HA 2 natuurlijke bifidusbacteriën bevat. Bij vonnis van 23 april 2008 heeft de Rechtbank te Amsterdam geoordeeld dat deze claims misleidend zijn. Ook heeft de rechtbankt het verdere gebruik van de claim dat NAN HA hypoallergene voeding een allergiereducerende werking heeft ná de periode dat de baby met NAN HA is gevoed verboden.

Nestlé Nederland B.V.

Borstvoeding blijft gewoon het allerbeste!!!!

Groetjes van Marloes

Ik heb hem ook gehad ja. Borstvoeding is inderdaad het beste, maar ja als je niet anders kan?

Tam

Hey Marloes,

ik denk dat iedere (as) moeder wel weet dat BV het beste voor haar kindje is.
Maar niet iedereen kan BV (blijven) geven. Hoe erg ze dat ook vond. Tenminste, dat geld voor mij.
Ik vind het zo en zo jammer dat Dylano nooit echt bij mij echt aan de borst heeft kunnen zitten. Het schijnt echt een gevoel van samen zijn, te zijn.

Ik heb echt respect voor de moeders dat ze hun kindjes zo lang mogelijk BV willen geven ,dus ook voor jou meis!!

Liefs Debby.

Het is toch bij iedereen wel bekend dat BV het allerbeste is en dat het niet mogelijk is om alle stoffen die in BV zitten na te maken. Het is alleen wel zo dat als het je echt niet lukt om BV te geven de flesvoeding van tegenwoordig ook je kind echt wel gezond groot krijgt. Maar dan zonder de anti stoffen die in BV zit.
Geen enkel product kan dus ooit claimen dat het BV volledig kan vervangen.

Zoals Debby ook al zei, alle (a.s.) moeders weten inmiddels dat borstvoeding de best aangepaste hoeveelheid voedingsstoffen voor je kindje biedt.
Heel fijn en knap dat het bij jou  nog steeds goed gaat hoor, maar helaas lukt het ook veel moeders niet om bv te geven.

Ik heb het 'maar' 3 maanden volgehouden en voelde mij gigantisch schuldig dat ik moest stoppen omdat ik m'n zoontje niet genoeg voeding kon geven (hij bleef maar honger houden) en daarbij lukte  het kolven voor geen meter.
Toen ik vervolgens overstapte op flesvoeding zag ik het mannetje per dag opknappen. Hij huilde ineens stukken minder, werd rustiger  en zag er ineens veel 'gezonder' uit. Dus voor hem leek het uiteindelijk een verademing...

Bij m'n zus lukte het tot tweemaal toe helemaal niet.  En het was bij haar er ook ingeprent dat het toch echt het allerbeste was. Zij voelde zich  tot 2 maal toe vreselijk dat  het niet lukte maar heeft twee ontzettend gezonde jongens van inmiddels 5 en 9 jaar die echt nooit ziek zijn!  

Wat ik hier mee wil zeggen is dat flesvoeding  misschien nooit hetzelfde kan bieden als borstvoeding maar dat het een heel goed alternatief is als het niet anders kan!

Laura

Hoi Marloes,

Mag ik vragen wat je wilde zeggen met het plaatsen van dit bericht? Ik weet niet of we wel snappen welke kant je nou precies op wilt.

groetjes

Linda

Hoi Marloes,

Ik weet ook niet zo goed wat je met dit berichtje wilt bereiken want zoals de dames hierboven al zeggen: ik denk dat iedereen wel weet hoe goed borstvoeding is.

Toch erger ik me er soms wel aan dat de maatschappij daar zo ontzettend op blijft hameren. Bij mij is het namelijk niet gelukt om borstvoeding te geven.

Twee weken lang ben ik in de weer geweest met kolven omdat Sven mijn tepel niet kon pakken. Twee weken lang stonden bij mij in het teken van borstvoeding op gang krijgen. Terwijl mijn zoontje de eerste week in het ziekenhuis lag strompelde ik van het Ronald MacDonaldhuis naar het ziekenhuis met een kolfapparaat. Alles heb ik geprobeerd.
Soms zat ik 3 kwartier te kolven met als resultaat 20 cc melk uit twee borsten.
Bijna huilend liep ik dan 's avonds naar de koelkast daar in het huis alwaar ik mijn flesje in de deur zette naast de goedgevulde flesjes van de andere vrouwen die daar verbleven. Ik heb me vaak afgevraagd wat ik fout deed.
Na twee weken was ik helemaal op. Mijn man zei toen: Maike, waar heeft Sven nu meer aan? Aan dat kleine beetje melk of aan een relaxte moeder die er helemaal kan zijn voor hem.
Uiteindelijk heb ik toen besloten om ermee te stoppen.  Dat vond ik erg moeilijk en zelfs die maanden daarna had ik er nog last van.

Want ja, als je naar de dokter gaat met Sven, werd er elke keer gevraagd: wat voor een voeding krijgt hij? Bij het CB dezelfde vragen.
Toen Sven last kreeg van zeer extreme darmkrampjes, voelde ik me weer schuldig. Zou het komen doordat hij geen borstvoeding krijgt?

Tuurlijk ben ik het ermee eens dat vrouwen gestimuleerd moeten worden om borstvoeding te geven maar het moet niet zo zaligmakend gemaakt worden. Flesvoeding is een prima alternatief en laten we er alsjeblieft mee stoppen om dat te veroordelen. Ik ben er zo moe van geworden om mij elke keer te moeten verdedigen, om elke keer van die blikken te krijgen bij het CB of waar dan ook als ze horen dat Sven flesvoeding krijgt. Nu zit ik weer bijna te huilen omdat het me gewoon zo boos kan maken.

Sven is een prachtig kereltje en hij groeit goed en is altijd vrolijk dus met flesvoeding worden kindjes op prima groot.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi dames

het is geen enkel moment mijn intentie geweest om iemand aan te vallen op het geven van kunstvoeding, want dat moet iedereen zelf weten en ik heb zelf ook tweemaal aan den lijve ondervonden dat ik, met zeer grote tegenzin, moest overstappen op kunstvoeding omdat ik simpelweg te ziek en te verzwakt was om nog door te gaan met borstvoeding geven en dat ook niet mocht in combinatie met mijn schildkliermedicatie.

Wat ik hiermee wilde aangeven is dat kunstvoedingfabricanten nog zo hard kunnen roepen dat ze iets hebben gemaakt wat heel erg op borstvoeding lijkt maar dat het gewoon niet mogelijk is om dit na te maken. Vertrouw dus op je eigen gezonde verstand en niet op de boodschap van de fabrikanten.

Mochten julllie dit berichtje van mij opvatten als een aanval op het geven van kunstvoeding dan spijt mij dat want dat heb ik zo niet bedoeld.

Daarom is deze voor jullie:

Groetjes van Marloes

Terug
Bovenaan