Deze brief ontving ik nog geen tien minuten geleden:

Hoi Marloes,

Ik ben blij dat ik je even gevraagd heb wat je nou precies bedoelde met het bericht want het ging een beetje de verkeerde kant op. En dat terwijl je het niet zo bedoelde. Als ik zo alle berichtjes lees zijn we het eigenlijk allemaal wel met elkaar eens. Groepsknuffel en weer gezellig verder forummen.

liefs

Linda

Ik heb de brief ook gehad! Ik vind het wel goed dat producenten worden aangepakt op misleidende reclame!

'Kunstvoeding'   ..vind dat woord maar niks. Wij noemen het flesvoeding.
Jurian krijgtt 'kunstvoeding' en is nog nooit ziek geweest en is helemaal gezond.
Nu zwanger van de tweede, en ook dan weer kunstvoeding voor ons.
Dat is prima en worden ze ook groot van.
Als het niet gezond was geweest hadden we ook bv gegeven.
Het is inderdaad zo dat de samenstelling van BV nooit tegen FV op kan, je ziet bij FV toch vaak in het beginsel dat er problemen komen, verstopping door te zware voeding, etc. Wij hebben hier nooit last van gehad gelukkig, dus kan er dan ook niet over meepraten.
Als we dat wel gehad hadden en we onze twijfels bij FV gehad hadden en het niet goed was gegaan, dan hadden we zeker nu ook niet weer de keuze gemaakt om weer Fles te gaan geven, alles voor je kind.

Mijn ervaring is wel dat er vaak 'raar' gekeken word als je niet BV geeft of wilt geven.
Dat maakt iedereen natuurlijk nog steeds voor zichzelf uit.
Ieder wil het beste voor zijn kind, maar dat betekend niet automatisch dat je dan BV moet gaan geven.

Het berichtje over nestle van Marloes vind ik  overigens wel goed.
Zulke fabricanten moeten ze wél aanpakken.
Er is echt niets te vergelijken met BV en kan ook echt niet nagemaakt worden.

Ik heb juist ervaren dat er mensen zijn in mijn omgeving die juist er van opkijken dat je borstvoeding geeft, dat ze het eigenlijk maar niks vinden. FV werd meer als 'normaal' gezien. Raar he.
Nu zal het mij een worst wezen wat voeding een kind krijgt, inclusief die van mezelf. Als ze het er maar goed op doen en jij als moeder je er goed onder voelt. Een uitspraak van de CBverpleegkundige: "de beste voeding is de voeding die je met het meest plezier geeft".
Die van mij hebben ongeveer 10 weken BV gehad, ook door allerlei omstandigheden toch maar gestopt, was het beste. Tenzij je mij overspannen had willen hebben...
Dus ach, al dat ge- emmer over BV is het beste...het lijkt soms wel een wedstrijd.
Ik vind het erg overdreven om zo diep na te denken over hoe goed BV wel niet is, als je kind het goed doet is dat meer dan voldoende lijkt mij!
Succes allemaal!

Ook ik heb deze brief gekregen en het maakte mij behoorlijk kwaad!!

Ik vind dat iedereen voor zich moet weten welke voeding je baby krijgt en ik ben dat proborstvoeding gedoe echt spuugzat.

Ik heb twee weken borstvoeding gegeven en werd daar voor Benthe echt geen leukere moeder van. Het deed pijn en lukte allemaal niet,met als gevolg dat ik superonzeker werd en zowat overspannen. Benthe heeft de eerste dagen veel op de babykamer doorgebracht, omdat ik haar aanwezigheid associeerde met voeden, pijn en gedoe. Dus voor mij geen leuke eerste dagen. En omdat ik zo dus geen goede band dreigde te krijgen met mn kleine meid, toch op zoek gegaan naar een andere oplossing.

Maar dan kom je weer bij het volgende probleem, waar ik me nog het meest aan stoor.
Ga maar eens op zoek naar goede, geschikte flesvoeding. Op internet vind je er niets van, want dat is verboden, reclame te maken en dergelijke voor flesvoeding van 0 tot 6 maanden. Echt belachelijk gewoon!!!

Wat ik hiermee dus eigenlijk even wil zeggen, is dat ook kinderen met flesvoeding gezond groot worden en dat ik dat ophemelen van bv gewoon een beetje beu ben.

Groetjes Martine

PS: ik wil hier mee niemand aanvallen, ik wil gewoon wederzijds respect!!

HOI.
Ook hier een flesvoeding mama, en een bewuste ook..haha
Ik ben niet eens begonnen aan bv..gewoon omdat ik er geen zin in had.
En niemand die me daar vanaf praatte!
Mijn vk zei voor de bevalling ook gewoon; Prima, laat ze maar kletsen, en als ze er over zeuren, zeg je gewoon dat je er klaar mee bent, en het er niet over wilt hebben!!
Die vk's zijn er dus ook....gelukkig..
Ik zeg maar zo; doe lekker wat jij denkt dat goed is voor jou, en je kind!
Als jezelf maar tevreden bent..en dat was ik!
Dus Marloes, ik vind het stukje helemaal niet erg..
Jij bent wel heel erg voor bv, en het gaat je goed af..mooi toch!
De brief had ik ook gekregen..en weggedaan ook..
Allemaal suc-6 met welke voeding dan ook...
Gr Rina

Hé meiden,

Wat fijn om jullie reacties te lezen! Ook bij ons is de brief op de deurmat gevallen en bij mij kwam er meteen weer dat schuldgevoel naar boven.

Ik ben na 4 maanden gestopt met bv omdat ik totaal gesloopt was. Isabelle is prematuur geboren en heeft 5 weken in het zkh gelegen. Erg heftig vooral in combinatie met borstvoeding. Ik heb bijna 5 weken 6 keer per dag gekolfd en bv gegeven wanneer isabelle het aankon. In het zkh werd ik bijna elke dag gecoacht door een lactatiekundige.

Toen Isabelle met 5 maanden in het ziekenhuis kwam omdat ze niet meer at en zware diarree had (bleek een koemelkallergie te zijn), voelde ik me reuze schuldig dat ik gestopt was met de bv. Nu had zij al deze elende omdat ik me 'zo gesloopt' voelde. De lactatiekundige kwam ik op een dag toevallig tegen en zag dat Isabelle was opgenomen. Jullie kunnen haar reactie wel begrijpen: met borstvoeding had je dit dus kunnen voorkomen. JA!!!!!!!!!! SNIK SNIK SNIK!!!!

Gelukkig kan ik het nu relatieveren. Toen Isabelle klein en zeer kwetsbaar was heb ik haar alles gegeven wat ik kon. De bv was toen reuze belangrijk vooral als je je bedenkt dat zo'n prematuur kindje ook nog eens last zou hebben gehad van de 'kunstvoeding'.

Bij nummer twee hopen we een betere start te maken en echt te genieten van de bv. Misschien houd ik het dan wel langer vol?!?

Ik sta helemaal achter borstvoeding maar door al die ophef over bv in de maatschappij (en in het zkh)  worden  veel moeders onzeker als het niet lukt en praten ze zichzelf een schuldgevoel aan!  

Toen ik jullie reacties las kwam dit gevoel weer helemaal naar boven. Dus ik dacht, typ het lekker van me af!

Liefs, linda
(mv Isabelle 26-5-2008)

Terug
Bovenaan