Diagnostische laparoscopie (kijkoperatie)

Hallo,
Graag doe ik hier mijn verhaal, zodat jullie weten wie ik ben en waarom ik op dit forum thuishoor.

Ik ben 30 (zoals mijn naam al aangeeft) en wil nu toch wel heel graag een kindje.
Volgende week krijg ik een kijkoperatie om te zien hoe het er van binnen allemaal voor staat. De verwachting is dat onze zwangerschap uitblijft (nu bijna 2 jaar) doordat er bij mij iets niet goed zit in combinatie met zaad van mindere kwaliteit (hebben sperma-testen uitgewezen). Vorig jaar hebben we een positieve zwangerschapstest gedaan, maar dat is helaas geeindigd in een vroege miskraam (het positieve wat we daar uithalen is dat we wel zwanger kunnen worden). Ik heb er heel veel verdriet van gehad en het geeft me doen beseffen dat ik toch wel heel graag moeder wil worden.
Tevens zijn we op de wachtlijst (half jaar) gezet voor IVF, omdat IU in onze situatie denk ik niet veel uit zal halen, waarom zouden ze ons anders op de wachtlijst plaatsen?

Ik zie niet echt tegen de operatie op, omdat het voor mij het begin betekend van hopenlijk het uitkomen van onze kinderwens.

Wie heeft er ook een kijkoperatie gehad en kan mij er wat over vertellen?

groeten,
Stella

Hoi,

Ik heb vorig jaar april (klinkt weer ver weg) een kijkoperatie gehad. Vond het allemaal reueze meevallen. Had gelukkig geen last van de narcose.

Ze maken 2 sneetjes. 1 in je navel of net eronder en de ander op je bikinilijn. Dan gaan ze met een cameraatje en instrumenten via die sneetjes kijken of alles in orde is. (voor verdere details moet je even opzoeken op internet)
Je krijgt ook gas in je buik gespoten zodat ze alles beter kunnen zien. Daar kun je naderhand wat last van krijgen door een druk op je schouders. Ze halen het gas er wel weer uit maar er blijft altijd wat achter en dat gaat er via je longen gewoon weer uit, maar daardoor kun je dus een druk op je schouders voelen.

De uitslag hebben wij een paar uurtjes na de operatie gekregen. Uiteraard 2 weken later ook nog een gesprek met de gyn en hij heeft toen ook gelijk de hechtingen eruit gehaald. Onze uitslag was dat wij alleen met IVF zwanger konden  worden en dat is met de 1e poging ook nog gelukt. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Heel veel succes met  de operatie

Groetjes
Nicole (nu 11 weken zwanger)

Hoi Nicole,

Dank je wel voor je reactie. Hoe het werkt had ik al gelezen in de folder die ik mee heb gekregen, maar het is altijd prettiger te horen hoe het gegaan is van iemand die het heeft meegemaakt. Bedankt!

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap! super hoor, hoop dat dat wij uiteindelijk ook worden, maar we hebben nog een langer weg te gaan.

Groetjes Stella

Hoi Stella,

Ik heb afgelopen woensdag de kijkoperatie gehad. Wij zijn net als jullie al bijna twee jaar bezig en hadden de kijkoperatie gecombineerd met een HSG als afsluiting van de onderzoeken.

De operatie zou zo'n 40 minuten duren en ik was na anderhalfuur weer wakker. De gyn kwam al snel zijn verhaal doen. Ik moest om half 12 in het ziekenhuis zijn en kon om half zes weer naar huis.Zwanger worden via de natuurlijke weg is bij ons zo goed als uitgesloten en we zijn op de wachtlijst voor IVF geplaatst.

Je krijgt inderdaad goed last van je schouders door de contrastvloeistof, maar met warme compressen kun je de 'pijn' verminderen. Van de wondjes heb ik weinig last. Hooguit wat ongemakkelijk met bukken/slapen (buikslaper!!). Donderdag had ik al geen zin meer om op bed te liggen, dus heb ik lekker beneden met een plaid om zitten computeren en lezen. Je lekker even laten verwennen dus....!
Vandaag (dinsdag) ben ik voor het eerst weer naar het werk geweest. Was alleen van korte duur, omdat ik waarschijnlijk blaasonsteking of een urineweginfectie heb. Maandag voelde ik me eigenlijk al weer toppie, maar was erg verkouden, dus heb het er nog een dagje van genomen.

Op de narcose reageert iedereen weer anders. Ik heb er weinig last van gehad, was niet misselijk en hoefde ook niet te braken ofzo.
Pijnstillers kreeg ik in overvloed mee. Diclofenac (onstekingsremmer) en Paracetamol (1000mg).

Over 8 weken moet ik voor controle naar de gyn.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes Heleen

hoi Heleen,
dankjewel voor je reactie! Ik zie al wat minder op tegen de operatie (moet zeggen dat hoe dichter het bij komt hoe lastiger is het toch vind).
Ik houd jullie wel op de hoogte hoe eea gaat.
Hoop dat het bij jou/jullie uiteindelijk ook zal helpen!!
groetjes Stella

Hoi stella,

Ik heb geen kijkoperatie gehad met wel een hsg en daar zag ik best tegen op. Ze spuiten dan een vloeistof in je eileiders om te kijken of ze doorgangkelijk zijn.

Wat naar dat je zwangerschap is geeindigt in een miskraam maar zoals je zegt weet je wel dat je wel zwanger kunt worden dat is wel positief.

Ik wens je succes  bij je kijkoperatie.

Groetjes Sabine

Hoi Stella,

Mijn kijkoperatie heeft zo'n 8 a 9 jaar geleden plaats gevonden. Er is toen geconstateerd dat ik een halve baarmoeder heb. Ja ja, je leest het goed. Een halve. Dat schijnt te kunnen. Ook heb ik één heeeele lange eileider en een uitgerekte eierstok. Deze eierstok ligt op de plaats waar normaal gesproken een nier zou moeten liggen. Die nier ligt bij mij in mijn bekken (een bekkennier noemen ze dat). Deze uitgerekte eierstok functioneert niet. De andere kant doet het prima. Ik kan "normaal" zwanger worden, alleen heb ik maar 50% kans op bevruchting.  

Mijn 1e zwangerschap eindigde door een miskraam in de 5e week. Ik heb dit toen niet als verdrietig ervaren. Voor mij was dit meer een bevestiging dat ik wel op de natuurlijke manier zwanger kon raken.
Mijn 1e kindje is ruim 7 jaar geleden met 38 weken ter wereld gekomen met een keizersnee. Hij lag in stuit (een been omhoog en een been naar beneden). We (mijn ex en ik) zijn toen zo'n 4 jaar bezig geweest voordat ik zwanger raakte.
Ik ben nu zwanger van mijn 2e kindje. Het duurde nu, met mijn huidige man, maar een half jaartje voordat ik  zwanger raakte.  Ik ben nu 31 weken zwanger en alles gaat prima.

De kijkoperatie duurde bij mij toen zo'n 20 minuten, geloof ik. 1 Sneetje in de navel en 1 bij de bikinilijn, ze blazen gas  in de buik, zoals Nicole ook al schreef. Je hoeft er echt  niet tegen op te zien !! Valt best mee. Binnen een paar uur kreeg ik de uitslag en kon ik weer naar huis. Na de operatie was ik een weekje thuis om te herstellen.

Stella, dit was mijn verhaal. Ik wens je in ieder geval  veel sterkte  voor volgende week. Ik hoop op een positieve  uitslag voor je/jullie !!

Groetjes van Krista

Hoi,

Ik heb twee keer een kijkoperatie gehad. Het meeste last gehad van de narcose.
Ook bij ons lag het zowel aan mij (endometriose cystes, 2x weggehaald) en aan het zaad van mijn man.
Maar afgelopen jaar hebben wij een gezonde zoon mogen krijgen. De 1e ICSI poging meteen gelukt.
Dus heel veel succes en de moed niet verliezen.

Sterkte met de operatie

Groetjes.

Terug
Bovenaan