Dilemma

Hoi Allemaal,

Ik zit met een dilemma en kom er maar niet uit. Het ene moment besluit ik dit en 5 minuten later is het alweer helemaal anders.

Ik ben begonnen met borstvoeding geven. Mijn kindje was binnen een week alweer terug op het geboortegewicht dus helemaal top! Daarna kreeg ik de indruk dat de 'groei' stagneerde. De eerste 5 minuten wist mijn zoontje amper waar hij met de melk heen moest en klokte flink door, daarna werd het stil. Hij zoog wel maar dronk naar mijn idee niet meer. Inmiddels had ik ook tepelkloven waar je niet vrolijk van wordt.
Ik besloot een keer af te kolven en inderdaad, er kwam zowat niets uit! Uit 2 borsten slechts 50cc en dat met een jochie van bijna 3 weken 'oud'! Ik besloot alleen nog maar te kolven en mijn zoontje uit de fles te voeden. Dan zag ik precies wat hij binnen kreeg en had ik tijd om de tepelkloven te laten genezen.
Ik kolf om de 3 uur, mijn zoontje eet om de 4 uur en moet worden bijgevoed met flesvoeding. Het kolven om de 3 uur is om de melkproductie weer op gang te brengen. Helaas is dit tot op heden nog steeds niet gelukt.

Ik overweeg nu om langzaam terug te gaan naar volledige flesvoeding. Het om de 3 uur kolven en om de 4 uur voeden kost me mijn hele dag. Het halve uurtje dat ik maximaal overhoud tussen alle heisa door, mag ik besteden aan wassen draaien, boodschappen doen en koken. Ik verlies mezelf hier volledig in ... kan nergens meer over praten dan over de voeding voor mijn zoontje. Als er al eens bezoek wil komen, probeer ik dat in eerste instantie af te houden en als er toch visite is, kijk ik ze buiten. Ik kan nergens heen omdat ik volledig op de klok leef.

Ik ben al op het forum van borstvoeding.nl geweest maar daar word ik zo gefrustreerd van! Ik kijk naar dat flesje dat maar niet vol wil. 80 cc uit beide borsten in 3 uur tijd, meer krijg ik er zelfs na 3 weken afkolven niet uit!

Maar ik wil zo graag dat mijn zoontje borstvoeding krijgt ... ik wil hem behoeden voor hooikoorts (zijn vader heeft het) en alle andere allergieën. Maar als ik er zelf aan onderdoor ga zometeen wat is dan het beste? Zelfs met alleen maar borstvoeding gedurende minimaal 6 maanden blijkt dat je nog geen 100% zekerheid krijgt op weerstand tegen allergieën (hooikoorts) en eczeem. Mijn zoontje zit nu op 4 flessen borstvoeding en 2 flessen kunstvoeding per dag. Meer kan ik er niet van maken. Hij maakt gelukkig geen verschil in acceptatie of hij nu bv of kv krijgt. Nu hij voldoende voeding binnenkrijgt, groeit hij ook als een speer. Hij heeft een goede inhaalrace gemaakt.

Wat zouden jullie doen? Ik ben erg benieuwd.

Groetjes,
Meike
 
Lieve meike,

Je bent een geweldige moeder dat je dit doet voor je kind.

Als je voor 100% zeker weet dat je bv wil geven gaat het je lukken.

Begin met de kolf ver weg te stoppen achter in een kast.
Dan ga je lekker zitten met je mannetje en geeft hem zo ongeveer de hele dag bv.
Hoe vaker je hem aanlegt hoe meer bv je lichaam maakt.
Om bv op gang te laten komen is je kind de beste kolf.

Leg hem de eerste dagen zo veel mogelijk aan. Laat de boel de boel en concentreer je op je zoontje en je bv.
Probeer hem ook goed aan te leggen want dan heb je minder kans op kloven. Misschien moet hij wat meer moeite doen omdat hij een tijdje uit de fles gedronken heeft maar blijf het proberen.

Met kolven krijg je bijna altijd minder dan een voeding die je live geeft. Het is jammer dat je daar niet in begeleid bent.

Sommige kinderen drinken snel. Mijn dochtertje dronk vanaf de geboorte 2 borsten en ik was vanaf het moment van aanleggen tot het boertje altijd binnen de tien minuten klaar.

Als hij tevreden is en zelf aangeeft wanneer hij honger heeft en genoeg plast is het prima.
ALs je twijfelt gewoon weer aanleggen.

Heel veel succes en als je vragen hebt stel ze gerust.

Groetjes joyce mama van Mara 6 maanden
 
Net als Joyce kan ik je aanraden (als je echt wil en nog wat puf hebt) om dat kolven aan de kant te gooien en gewoon weer de borst te geven. Baby's halen namelijk veel meer uit je borst dan jij er met een kolf uit kunt halen!

Het kan zijn dat je baby niet goed aan je borst drinkt en dat je daarom kloofjes krijgt. Op de site van borstvoeding natuurlijk (www.vbn.borstvoeding.nl) staan telefoonnummers. Als je daarheen belt kun je vragen om een contactpersoon bij je in de buurt, deze kan dan (gratis) bij je langskomen om advies te geven over bijvoorbeeld het aanleggen. Zij willen vaak zelfs wel even meekijken als je dat gerust stelt.

Ik geef nu zelf bijna 10 weken borstvoeding en heb nog regelmatig last van kloofjes. Soms leg je per ongeluk even verkeerd aan en als je weerstand laag is heb je zo een kloofje. Probeer, hoe pijnlijk het ook is, door te zetten maar wel zonder pijn. Laat je kindje de hele borst happen en als dat niet lukt koppel je je kindje weer af en probeer je het opnieuw. Neem de tijd, al kost het je uren! En probeer gewoon rustig te blijven. Als het niet meteen lukt dan lukt het later! Na de voeding kun je je tepels licht insmeren met vaseline of pure lanoline (andere middeltjes moet je van je tepels wassen voor je weer gaat voeden en dat is natuurlijk superpijnlijk!)

Ik wens je heel veel succes en mocht je toch besluiten om op de fles over te gaan weet dan dat je dan ook een goede beslissing hebt genomen! Het moet ook voor jou draagbaar blijven!!

Mirjam
 
Hoi Meike,
Geweldig dat je door wilt gaan maar maak er geen heisa van. Je bent nog maar 3 weken begonnen!!! Ik heb de eerste maand niet afgekolfd en me volledig geconcentreerd op bv. De eerste keer dat ik ging kolven dacht ik dat ik zo 2 flessen vol zou kolven. Mis! het was maar een pietsie beetje.(20cc) Wat een teleurstelling. Maar net als bv moet je ook leren kolven. Neem hier de tijd voor. Ga eerst lekker verder met bv en pas als dat lekker en tevreden verloopt kun je gaan denken aan afkolven. Als je gaat afkolven neem er dan de tijd en de rust voor. Ga lekker op je slaapkamer (zorg dat de kamer lekker warm is)zitten en zorg ervoor dat iemand anders (die je vertouwd) op je kind let. Anders heb je steeds het idee dat je kind ligt te huilen. Neem een leuke foto van je kind erbij of denk aan iets dat erg leuk was van je kind. Op een gegeven moment voel je dat je aanschiet, dat deed bij mij erg pijn! De eerste keer heb je inderdaad maar een beetje maar hoe vaker je afkolft des te beter gaat het. Zorg ervoor dat je ontspannen bent en dat je de tijd hebt. 20 minuten voordat je weg moet nog even afkolven werkt niet. Zorg er ook voor dat je absoluut niet gestoord wordt tijdens bv en afkolven. Dat is jouw moment! Vraag een vriendin of je (schoon)moeder of ze je helpt met het huishouden als je je daar zo druk om maakt. En verder net als de tip van Mirjam als je besluit om over te stappen op flesvoeding is dat ook prima. Maar maak een keuze voor jezelf en probeer dat in ieder geval een maand. Twijfels houden bv ook tegen. Laat iedereen maar weten dat je bv wil geven en dat ze rekening houden met je! Ik heb mijn dochter een half jaar bv gegeven en die is nu ook steeds verkouden dus dat zegt niks! Ik wens je heel veel succes en ook veel plezier met je zoontje. Laat wel even weten via dit forum hoe het gegaan is en wat je uiteindelijk besloten hebt.
Groetjes, Nicole
 
Probeer het inderdaad nog eens "gewoon". Zolang je kindje niet afvalt is er niks aan de hand. Valt hij nu af met borstvoeding is dat een teken dat hij te weinig krijgt, in dat geval zou ik overgaan op gehele flesvoeding. Van dat kolven wordt je namelijk helemaal debiel. Ik heb het 5 weken gedaan, tot bloedens toe. Als het gewoon niet gaat, dan gaat het niet.
Jij hebt alles mogelijke gedaan voor je kind, maar je mag best een beetje aan jezelf denken hoor!
 
Hoi,
Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Ik heb uiteindelijk 8 maanden BV gegeven terwijl de eerste 4 weken echt vreselijk waren met oa borstontste-kingen. Het lukt niet en ik was hele dagen alleen maar bezig met het geven van BV zonder dat ik ook maar tijd had voor andere dingen. Ik heb echt op het punt gestaan om te stoppen. Ik moest echter perse BV geven omdat ik niets anders wilde. Pas na 4 weken ging het beter en krijgen zowel ik als mijn zoontje er handigheid in. Maar als je er echt aan onderdoor gaat moet je toch ook voor jezelf kunnen kiezen. Hoe moeilijk dat ook is en hoe graag je ook BV wil geven.
Heel veel sterkte met het maken van de keuze! En wat hierboven ook al wordt gezegd: een baby groeit ook heel goed op FV.

groetjes
Esther
 
Hai,

Ik zou je graag mijn verhaal vertellen maar dan liever in een e-mail omdat het nog al een lang verhaal is! Als je dat wilt dan mail ik het naar je!

Groetjes Corine
 
Hoi Meike,

Ik ken hetzelfde probleem. In het begin heb ik borstvoeding gegeven aan mijn borsten. Dat wilde maar niet lukken. Hij was erg gulzig, en wanneer het niet lukte begon hij te huilen en werd ik ook verdrietig, het lukte zo niet. Toen ben ik ook gaan kolven, ook omdat ik enorme tepelkloven had. Daar werd ik op den duur ook niet goed van. De melkproductie nam snel af. Ik was ook de hele dag bezig met kolven en voeden. Dus ben ik na 2,5 maand gaan afbouwen. Soms ben ik nog jaloers op mensen die wel gewoon borstvoeding kunnen geven, maar ik ben blij dat die kleine van ons het zo goed doet op flesvoeding. Er viel echt een last van mijn schouders.

Ik hoop dat je hier wat steun aan hebt. Groetjes
 
Terug
Bovenaan