Dilemma

hoi vivian,

Ik voel me een beetje aangevallen door de zin ben soms nog jaloers op mensen die wel gewoon borstvoeding kunnen geven. Je zal het vast niet zo bedoelen. Maar het komt een beetje over op mij als ze doen het gewoon maar even terwijl ik het graag wil en het niet "kan".

Ik heb ook geen fijne start gehad met de bv. Door dat ik in 8 dagen 6 verschillende kraamhulpen had en iedereen wat anders zei. Had vreselijk stuwing en pijnlijke tepels. De laatste kraamhulp heeft me goed geholpen en perfect begeleid.

Na de eerste tegenslag ging het gelukkig beter.
Maar na 2 maanden kreeg Mara eczeem en bleek ze koemelkallergie te hebben. Wat nu over op de fles of toch bv. Bv is het beste dus daar voor gekozen moest een heel streng dieet volgen. Maar dat wilde ik wel proberen.
Mocht geen melkproducten. wat ook inhoud geen koekjes geen lekkers geen eten als pizza, macaroni mayonaise. Geen zaken, noten, pindas, vis, schaal en schelpdieren ei en soja. En echt er blijft weinig over.
Met veel steun van naaste familie maar ook veel onbegrip ben ik er aan begonnen. Nu volg ik dit dieet 4 maanden en denk mede door de bv begint ze er over heen te groeien.

Ik sprak mijn kraamhulp een tijdje geleden en die was trots dat ik nog bv gaf ze had het niet gedacht dat ik het zou volhouden en nu met het dieet er bij vond ze het heel goed.

Daar komt nog bij dat ik bij de dieetiste en het cb me steeds moet verdedigen omdat ik geen pepti wil geven en ik daar heel moe van word.

Maar goed zo zie je maar dat het niet altijd zo gewoon gaat maar dat je als je iets wil het kan bereiken.

En dit is niet omdat ik zo trots ben op mezelf of om iemand te veroordelen of wat dan ook maar gewoon mijn verhaal en gevoel over het gewoon bv geven

Sorry dat het zo lang is geworden.
Groetjes joyce mama van Mara 6 maanden bv
 
Tjemig Joyce, wat ontzettend knap van je! Dat je dit ervoor over hebt om je dochter toch bv te kunnen geven ... chapeau, chapeau, chapeau!

Ik denk niet dat Vivian het heeft bedoeld in haar bericht zoals jij het hebt gelezen. Inderdaad waar een wil is is een weg maar het moet niet ten koste gaan van jezelf. Allerlei factoren kunnen van invloed zijn op je beslissing alles op alles te zetten of toch af te haken en over te gaan op kv.

In mijn bericht schreef ik ook gefrustreerd te raken van het forum op borstvoeding.nl. Dit is niet verkeerd bedoeld. Ik ben blij voor al diegenen bij wie bv wél wil vlotten. Gelijktijdig ben ik jaloers op jullie. Als ik lees dat iemand in 5 minuten 190cc afkolft of iemand die niet meer weet wat ze met haar melk moet doen omdat ze overproductie heeft, lopen de tranen over mijn wangen. Ik wil ook zo graag ... opnieuw aanleggen heb ik allang geprobeerd maar de pijn is ondraaglijk. Ik heb een goede tsr, de kolf eraan en hoppakee, daar ligt het dus niet aan. Ik kolf om de 3 uur om de productie op te bouwen maar ook dat wil niet helpen.

Ik moet ook aan mezelf denken en hoe maf het ook klinkt ook aan mijn werk. Ik ben zelfstandig ondernemer. Run een eigen toko in mijn uppie die draait als een trein. Ik heb er al voor gekozen om ipv 80 (jaja) uur 20 uur per week te gaan werken. Mijn inkomen keldert daardoor enorm maar ik kan dan nog net financieel onafhankelijk van mijn vriend rondkomen. Als ik zie hoe het nu loopt met de voedingen voor mijn zoontje, dat kan ik nooit voor elkaar krijgen als ik zometeen weer echt aan de slag ga.

Ik ken legio kinderen en inmiddels ook volwassenen die met kv zijn grootgebracht en kerngezond zijn.
Tuurlijk probeer ik zo lang mogelijk bv te geven aan Nielsje maar ik heb een grens. Nu hij steeds meer gaat eten en mijn bv niet wil toenemen gaat hij heel 'natuurlijk' over op kv. Daar kan ik me wel in vinden.

Om heel eerlijk te zijn, het dieet dat jij volgt om Mara toch bv te kunnen geven, zou ik er niet voor over hebben (ik ben vegetarisch, wel vis). Daarom nogmaals een enorm compliment voor je!

Groetjes,
Meike
 
Bedankt Meike,

Ik weet ook dat het soms gewoon niet anders kan helaas. En weet ook dat ze het zo niet bedoelde maar toch kwam het even rot over.

Ben er van overtuigt dat je beter kv kan geven zonder stres dan dat je zelf in de stres zit en niet lekker in je vel.
Je moet met je gevoel een keus maken en als dat voor jou kv is is dat toch prima.
Ik kan me voorstellen dat je van het bv forum frustie word dat heb ik ook hoor ik ben iedere keer weer blij als ik 2 voedingen voor de dag erna bijelkaar heb gekolfd op mijn werk.
En doe dat altijd met de neusspray omdat ik anders geen toeschietreflex heb.

Denk ook dat je door het zo natuurlijk af te bouwen al een heel eind komt.
Wees trots op je zelf en recht je rug want wat is er mis met kv? Niets toch zoals je zelf al schreef genoeg kinderen worden er groot mee.

Dan zeg je dat je het knap vind dat ik het vol hou maar wis je zelf niet uit meid. KIJk wat je over hebt voor Niels wat je al die tijd hebt gedaan.

Het belangrijkste is dat je je neerlegt bij je keuze en die moet je echt zelf maken.

Ik wens je veel succes en misshcien hoor ik nog eens wat van je

en dikke knuffel.

joyce mama van Mara
 
Even door blijven zetten. Ik weet dat je denk ja makkelijk gezegd. Dat is precies wat ik 14 weken geleden ook dacht toen ik met borstvoeding begon. Ik heb wel tig keer gedacht nou ik stop er mee hoor. Ik had hele erge kloven, dus ik zat tegen iedere voeding aan te hikken. Moest echt mijn tanden op elkaar zetten als ik hem aanlegde. Toen volgde er ook nog een ontsteking in mijn borst dus had ik het helemaal gehad. Nu zou ik bij wijze van spreken mijn zoontje kunnen voeden als ik op mijn kop sta dus het word echt beter. Heb ook geprobeerd om te kolven omdat je dan inderdaad beter kan zien hoeveel ze binnen krijgen, maar dat werkte ook niet. Zat daar een uur mijn best te doen voor een miezerig laagje.
Ik laat hem gewoon zelf aangeven wanneer hij wilt drinken, dus voed niet echt om de zelfde tijd en dat werkt goed. Hij groeit nu als kool.Groetjes
 
Hoi Joyce,

Sorry als het zo rot is overgekomen. Maar ik vind het fantastisch wat jij overhebt voor die kleine. Ik denk dat ik niet zo'n doorzettingsvermogen heb gehad. Het was zo pijnlijk, dat ik telkens wanneer ik die kleine aanlegd opsprong van de pijn. Ik vond het zelf een hele moeilijke beslissing om toch fv te gaan geven. Ik heb het nog aardig lang volgehouden met kolven, maar ik was de hele dag bezig met voeden. Ook was ik erg verdrietig als ik dacht , o over een uurtje moet ik weer eten geven. Ik keek er tegenop. Dan is het toch ook niet goed voor jezelf. Daarom vind ik het zo goed en sterk van jullie dat je gewoon doorzet in het belang van jullie kleintjes. Je kunt echt trots zijn op jezelf!!!

Nogmaals ik had het dus zo echt niet bedoeld!!!

groetjes

 
Kijk a.j.b. wat voor jou en je kindje haalbaar is en wat het je waard is: een kindje heeft ook niets aan een gestresste moeder en de flesvoeding van tegenwoordig is ook prima.
Ik vind het jammer dat het tegenwoordig lijkt of je geen goede moeder zou zijn als je geen bv geeft: elke moeder wil het beste voor haar kindje maar je bent echt geen slechte moeder als je op een bepaald moment besluit van bv op fv over te gaan omdat je het anders zelf niet meer volhoudt. Bv is leuk als het goed gaat, maar van fv worden kindjes ook groot en sterk!!!

Je kunt van iedereen advies inwinnen, maar luister vooral goed naar jezelf. Ik vind het goed dat ze bv zo promoten, maar jammer dat dat soms wat doorslaat naar het volledig afkeuren van fv: er wordt je een schuldgevoel aangepraat wat niet terecht is.

Zo te lezen heb je heel veel geprobeerd om de bv toch te laten slagen, dus het ligt beslist niet aan je wilskracht. Vergeet niet dat je net 9 maanden zwanger bent geweest en daarna bevallen bent van je kindje: dit vraagt heel veel van je lichaam. Je kindje heeft er niets aan als zijn moeder er aan onderdoor gaat.

Mijn advies: haal uit alle adviezen waar jij je goed bij voelt of dat nou voor bv of voor fv is, beide zijn prima voor je kindje.
Succes!!!
 
Hoi Meike,
Bij het laatste verhaal wil ik me volledig aansluiten; flesvoeding is ook prima.Ik voel helemaal met je mee omdat ik ook weken gefrustreerd heb lopen klooien met bv (eerst wilde mijn zoontje niet, later kreeg ik ook spruw als gevolg waarvan ik messen door mijn borsten voelde) en dus mijn leven alleen uit kolven bestond, 4 weken lang. Het brak me echt op.
Ik was een beetje gek gemaakt door de 'deskundigen' (lees' het consultatiebureau) en wilde perse bv geven en had bij fv slechte associaties, alsof mijn kind daarmee minder gezond zou worden. Echter, na veel lezen en praten met medici begrijp ik dat eea niet zo eendimensionaal als is in slecht en goed. Natuurlijk is bv lichaamseigen, en dus wenselijk, maar vergeet niet dat er decennia lang gewerkt is aan de ontwikkeling van fv! Daarbij tonen de onderzoeken kleine margeverschillen aan in de gezondheid van baby's en blijkt fv ook veel voordelen te hebben. Bij mij, na het wegwerpen van een immens schuldgevoel, heeft het iig geresulteerd in enorme opluchting en daar is veel voor te zeggen. Mijn zoontje is een gezond beertje van 4 maanden en maakt het uitstekend. Laten we in godsnaam niet hysterisch doen over BV want over 10 jaar zijn de inzichten waarschijnlijk weer veranderd! Succes met je keuze!
 
Hoi barbara,

volgens mij doet er ook niemand hysterisch over bv.

Want denk dat iedereen wel weet dat je beter gelukkig kan zijn en kv geven dan helemaal gestresd zijn en perse bv willen geven. Dat is natuurlijk onzin.

Wat ik wel wil zeggen is dat bv het beste is zeker als er klachten zijn als eczeem wat hier het geval is.
Maar ieder moet zijn eigen keuze maken en grenzen stellen.
Want wat niet gaat gaat niet.

Vivian bedankt voor je berichtje. Ik vind dat iedereen die het probeert en om wat voor reden het niet kan of volhoud dat die trots mogen zijn. Iedere bv is toch meegenomen. En joh kijk hoeveel kinderen er groot worden met kv.
Groetjes joyce mama van Mara
 
Terug
Bovenaan