Discussie: alles in huis wegzetten/aan de kant zetten voor je kind of alles laten staan?

Hoi JUF

Onze dochter is van 25 december en die 'begrijpt' wel  degelijk  wat nee betekent.
En ja die houtkachel.....Ik zou me kind zoiezo niet alleen laten met een houtkachel.
En ja een keer die vingertjes branden daar zitten 2 kanten aan natuurlijk.Misschien
leert je kindje ervan maar misschien ook niet.En wat voor een brand wonden houdt
je kindje er aan over?!Maarja ik denk dat als je je kind niet alleen laat, dan hoefd ze er niet bij te komen.....Succes iig, wel lastig heh zo'n situatie.

xxx

Ik ben van mening dat een kind van rond het jaar nog niet begrijpt wat 'nee' is.
Je kind gaat wel reageren op jouw reactie, dus als je bij iets steeds hetzelfde woordje zegt en laat merken dat je boos bent, dan zal je kind daar op reageren.
Maar echt snappen dat het iets doet wat niet mag, daar geloof ik niet zo in.
Ik heb hier bepaalde dingen weg gehaald en sommige dingen laten staan. Maar ik heb ook geen zin en tijd om heel de dag politie agent te spelen. Vind ik het ook niet waard.
Wat betreft die houtkachel; ik zou hem afschermen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zulke dingen zijn gebeurd voordat je het weet en je voelt jezelf gigantisch schuldig als ze haar handje zou verbranden.
Sil

Ik ben van mening dat onze dochter 'begrijpt' dat ze aan sommige dingen
niet mag komen.Door middel van ernaar wijzen en dan heel hard nee schudden,
en vervolgens ergens anders heen kruipen....
En sil wat je zegt over die houtkachel is waar ,een ongeluk zit in een klein hoekje!

xxx

Hoi Duckie,
Het is ook lastig uit te leggen wat ik nu precies bedoel, maar ik zal het proberen;
Door te wijzen en nee te schudden, lijkt ze te begrijpen dat het niet mag. Maar ik denk dat dit een reactie op jouw handelen is. Dus dat jij het haar aanleert dat ze daar niet mag komen. Ze snapt dan wel dat mama 'boos' wordt als ze iets doet, maar niet dat het draait om hetgene ze wil doen.
Klinkt een beetje wazig, maar ik kan het niet beter uitleggen.
Hetzelfde bij het volgende vb; je kindje kruipt regelmatig de tafel op en jij wordt dan boos.
Op een gegeven moment kom je de kamer binnen en zit ze weer op tafel, ze kijkt dan gelijk 'schuldig'.
Maar waarom kijkt ze schuldig? Omdat ze weet dat het niet mag wat ze doet, of omdat ze weet dat jij nu boos gaat worden?
Ik denk het laatste.
Ik hoop dat je nu een beetje begrijpt wat ik probeer te vertellen. Ik heb hier een aantal jaren geleden ivm mijn werk een cursus over gevolgd en daar werd zelfs gezegd dat het echte schuldbesef pas met een jaar of 7 is ontwikkeld.
Sil

Helemaal met Sil eens!
Ik merk het ook aan Efraim.
Als hij aan de stereo zit en ik roep: Afblijven, kijkt hij heel schuldig en verschrikt, hij draait een rondje op zijn billen en zit er vervolgens weer aan.
Dan kijkt hij al heel verwachtingsvol, puur omdat hij weet hoe ik ga reageren.
Maar snappen dat ie er af moet blijven, nee dat geloof ik ook niet.

Net als wat Janine zei had ik vorige week mijn nchtje op visite en ze zei: oh je je krijgt nog wat te stellen, je heb t een open kast en een open dvdspelerkast, daar gaan je spullen. Inderdaad bij haar thuis wel ja, haar kinderen hebben al zelfs de playstation gemold en een cd in een videorecorder gestopt en bij een ander halen ze ook het huis over hoop. Ik heb haar nooit horen corrigeren.
Ik snap best dat het ene kind lastiger is dan het andere en dat je soms even moe bent van het ''nee'' zeggen, maar ik blijf erbij dat zo vroeg mogelijk consequent zijn, de meeste vruchten afwerpt voor later,

groeten Elke

He, wat een leuke discussie! Nou, jullie kennen het vast allemaal: die blik en dat handje. Als ik dan zeg dat het niet mag, dan is het meteen een heel leuk spelletje geworden en ligt-ie in een deuk en gaat er juist op af. Maar soms luistert hij wel en als ik zeg dat-ie er af moet blijven, dat-ie beter hier kan komen, want dat is veel leuker.....dan komt-ie!
Afleiden werkt wel, maar het beste kun je maar de boodschap zo goed mogelijk overbrengen, denk ik.
We hebben wel veel weggehaald, maar niet alles. Afstandbedieningen en snoeren zijn het gaafst. En het wijnrek. Ik zeg dat ik het niet goed vind als hij er op af kruipt, ik wacht wat hij doet. Als hij dan doorgaat herhaal ik het en als hij niet luistert zet ik hem ergens anders neer. Zal hij het echt gaan snappen? Vast wel!

Lizzy

Inderdaad; een leuk onderwerp en errug actueel in deze levensfase! hahaha!

Hier wordt het ook een combinatie; sommige dingen zullen we vantevoren veilig stellen en van andere dingen (zoals de cd's in de cd rekken) moet ze toch leren af te blijven. Als ze er nu op af gaat en d'r handje uitstrekt zeggen we "nee, dat mag niet" en (verbazingwekkend) draait ze zich na 2 of 3x herhalen om en gaat weer ergens anders heen. Ik geloof niet dat het zo makkelijk zal blijven gaan trouwens...
Of ze het al echt begrijp weet ik niet; het leidt haar nu in ieder geval nog goed af. Ik heb ook eens gelezen dat kids die zo jong zijn ook een erg kort geheugen hebben en dus 2 tellen later al weer "vergeten" zijn wat je erover gezegd hebt. Dat zou kunnen verklaren waarom ze er telkens opnieuw op af gaan!

Maar goed, het opvoeden is pas net begonnen, maar we gaan wel ons best doen. Zodat Lara niet een van die kinderen wordt waar anderen zich aan ergeren als je op bezoek bent! Bah, ik zou me doodschamen!

Jacoline mv Lara.

Terug
Bovenaan