DISCUSSIE!!! Hoe praat je met je kind?

Ik benoem alle dingen wel zoals ze zijn, maar betrap me erop dat ik, met name ook nog steeds tegen Merijn (3), zinnetjes gebruik die beginnen met "doe maar...."!

B.v. Doe je jas maar even ophangen - Hang je jas maar even op!
          Doe je boterham nu even opeten -   Eet je boterham op.
        etc. etc.

Ik vind het zo langzamerhand zelf vervelend worden dat ik het steeds weer  zeg, maar ik betrap me er elke keer weer op dat ik het  doe. Dus om het Merijn niet verkeerd aan te leren, moet ik die "doe maar...." zinnetjes maar eens gaan deleten uit mijn brain!!

Groetjes Fonske.

Wij doen een beetje van beide. Ik praat eigenlijk normaal tegen haar maar als ik  weet dat zij ergens een woordje voor verzonnen heeft heb ik wel de neiging die soms te gebruiken.

Wij praten hier thuis gewoon tegen Ilse. Kinderen zien hun ouders toch als een groot voorbeeld en kopiëren veel gedrag. Ik denk daarom dat gewoon praten beter is dan de woefwoef- en bah gedaan-taal en dat dat dus een verkeerde woordenschat in de hand werkt.

Wel gebruik ik  een andere stem (hogere frequentie) dan dat ik gebruik als ik tegen volwassenen praat. Mijn mamastem...

Ik benoem ook heel veel wat ik aan het doen ben of ga doen. Als ik Ilse een schone luier aan ga doen dan zeg ik dat eerst tegen haar voordat ik haar abrupt vanuit haar speelpositie oppak. Ik zelf zou ook schrikken als ik abrupt uit mijn positie gestoord zou worden niet wetende wat er gaat gebeuren. En tijdens de luier verschonen ben ik ook constant bezig met praten en vertellen wat ik aan het doen ben en wat ze ziet.

Mijn visie is dat je kinderen heel veel kunt leren, maar je moet ze het wel aanbieden zodat ze kunnen oefenen. Oefenen, proberen en zelf doen  zijn hier sleutelwoorden!

Liefs Jeske mv Ilse (3-9-06)

Terug
Bovenaan