discussies, dilemma's en menings verschillen

Mijn 3 kids hebben inderdaad de achternaam van hun vader, en dit kindje zal ook de achternaam van zijn/haar vader krijgen, dus qua achternaam heten de kinderen dus zowiezo anders, en zijn eerste kindje is er wel; maar is er ook weer niet; die groeit helaas op in een pleeg gezin.....das een heeeeeel lang, moeilijk verhaal, heeft niet zo veel zin om dat allemaal uit te gaan leggen, maar ook zijn zoon heb k dus nog NOOIT gezien, behalve dan op foto van toen hij een jaar of 2 was.....
 
dus nogmaals om t even kort maar krachtig samen te vatten, ik vind het gewoon nogal moeilijk en aan de ene kant ook niet eerlijk dat k rekening moet gaan houden met allemaal mensen die ik helemaal niet ken (en zij mij en mn kinderen niet)
 
Ha, je had dubbel gepost dus ik heb op degene die boven stond gereagereerd. Maar ter aanvulling, de wereld draait ook niet alleen om jou. ( sorry, niet vervelend bedoeld). Als je man wel een relatie heeft met anderen of ideen heeft vanuit zijn achtergrond heb je er vanzelfsprekend mee te maken en zal je er rekening mee moeten houden. Alleen al omdat hij straks de vader is.
Groetjes Judith
 
hele verhalen als reactie hier op. Ik probeer het even kort te houden.
Denk dat je er niet omheen kunt dat hij er nu eenmaal anders tegenaan kijkt en je daar rekening mee moeten houden.
Zou afwegen wat belangrijker voor je is. Dopen is een gegeven maar als je er niks mee hebt, tsja wat maakt t dan uit dat hij blij wordt dat er water over t hoofdje word gedaan, en hij de zegen van god krijgt. Niks tegen het geloof hoor, bedoel het naar anderen toe niet beledigend maar je kan ervoor kiezen je daar niet druk om te maken, uiteindelijk ziet het leven er daarna heus niet anders uit. Hij/zij kan later toch zelf kiezen wel of niet iets met t geloof te doen. Ook het vernoemen kan op andere manier, dus bijvoorbeeld wel doopnamen maar een andere roepnaam, die er al dan niet op lijkt.
Heb je van beide wat.
Waar ik me meer op zou richten is het peter verhaal.
Hij kan toch ook wel begrijpen dat het vrij raar is dat je zijn broertje nog nooit hebt gezien. Hoe betrokken ben je dan en wat voor rol moet hij spelen dan? Als het alleen suikeroompje betreft dan alla, en neem dan ook wat voor de andere drie kinderen mee zou ik zeggen. Maar als het betekend dat hij/zij ook voogd word mocht jullie samen iets overkomen dan zou ik er wel even anders in staan. Zou er voor staan dat de kinderen bij elkaar blijven, dus daar moet je het samen over eens zijn, en daar kan hij niet alleen in beslissen voor dit kind alleen.
Toch ongemerkt een heel verhaal geworden, hoop dat je hier samen uit komt.
Bovenalles hoop ik dat je een gezond kindje mag krijgen waar je dromen en wensen voor mag houden.
Onze meid bleek ernstig ziek, weg alle dromen, en ze is net geen een jaar geworden. Ga nu minder moeilijk doen over schoolkeuze discussie etc.
Succes en vooral ga lekker genieten meid.
xxx
 
Misschien moet je je er even in verdiepen, dan weet je ook waar je t over hebt, en kun je afwegen of t allemaal voor de vorm is omdat dat zo hoort in zijn familie of echt vanuit geloofsovertuiging (waar hij ook niet zo fanatiek in lijkt te zijn toch!)


Moeten een Peter en Meter bij een katholieke doping altijd ook zelf katholiek zijn??en is dit aan leeftijd gebonden?

Peetouders volgens het kerkelijk recht
Het kerkelijk wetboek schrijft een aantal dingen voor over de peetouders. Hierover gaan canones 872 tot en met 874. Canon 872 luidt:

“Voor zover het kan, dient aan de dopeling een peetouder gegeven te worden, aan wie het toekomt de volwassen dopeling in de christelijke initiatie bij te staan en, als de dopeling een kind is, hem samen met de ouders ten doop te houden, en eveneens mee te helpen opdat de dopeling een christelijk leven leidt in overeenstemming met zijn doopsel en de verplichtingen die eraan verbonden zijn getrouw vervult.


Tot slot: wanneer kan je volgens het kerkelijk recht peetouder zijn? De toelatingseisen op een rij (can. 874):

1. Je moet de geschiktheid hebben, en de intentie om de taak als peetouder uit te oefenen

2. Je moet minimaal 16 jaar zijn, hoewel er uitzonderingen mogelijk zijn

3. Je moet katholiek zijn, gevormd en de H. Communie hebben ontvangen, en ook leven dat overeenstemt met het geloof

4. Je mag niet vader of moeder zijn van de dopeling


Als je niet katholiek bent, kan je wel samen met een katholieke peetouder worden toegelaten als peter of meter.
 
het is dus inderdaad de bedoeling dat "Peter" ook voogd zou gaan worden van DIT kindje, en dan met nadruk op DIT kindje, en k wil er inderdaad voor kiezen ze samen te houden, niet dat mocht ons onverhoopt wat gebeuren, die 3,en die ene, (wat klinkt dat rot maar weet nie hoe anders te zeggen) elkaar OOOOK nog eens kwijt zijn.....

@muppet; wat verschrikkelijk, wil daar in mn nachtmerries nog niet aan denken.

@allemaal; het lijkt nu of we alleen maar aan t discussieren zijn, maar dat s absoluut niet zo hoor, voorlopig genieten we ook volop in STILTE nog ff ;-)
 
Peter is wel 16 RUIM geweest en dus net als mijn vriend ook katholiek opgevoed, dus dat zou t probleem allemaal niet zo zijn, maar wat is de taak van peet ouder precies? k weet het niet maar wat het ook moge zijn; 'peter' woont op ruim 240km afstand van ons en in ruim 1,5 jaar tijd hebben we elkaar nog niet 1x gezien.....en nogmaals; als t nou allemaal wensen van mijn vriend zelf zouden zijn, omdat hij dat ZELF zou willen is het een ander verhaal; maar hij wil dat omdat dat 'hoort' in zijn familie; dat is ook eigenlijk mijn probleem, moet k rekening houden met zijn familie terwijl k ze niet ken? Om het even heel zwart wit te zeggen; als hij nou zelf elke zondag naar de kerk zou gaan dan is t nie zo moeilijk; dan word kind gedoopt....ik heb t idee dat k me helemaal verkeerd uitdruk dus k laat t even hier bij, ga eens bedenken hoe k dat nou t beste/duidelijkste kan omschrijven.....
 
ik ken het wel hoor.
mijn man en ik hebben samen 1 dochter en de 2e is op komst.
ook ik ben niet gelovig opgevoed (ook niet gedoopt of zo), maar mijn man wel.
ook hij doet er niks aan (evenals het grootste deel van zijn familie), maar zijn oma gaat nog iedere week naar de kerk.
ik heb ook gezegd dat als we ons kindje zouden laten dopen dan is dat alleen voor je oma. dus dat hebben we niet gedaan (de rest van de kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen zijn wel gedoopt). maar van mij hoefr dat ook niet perse.
ook voor wat betreft het vernoemen naar de opa/oma. ons meisje heeft als 2e naam de naam van haar oma gekregen die helaas 5 jaar geleden is overleden (mijn dochter is nu bijna 2,5 jaar).
ons 2e kindje krijgt geen extra namen.
qua peetoom en tante hebben we aan beide kanten 1 persoon gekozen. het heeft bij ons niet de betekenis dat zij het kindje zullen gaan opvangen als ons iets overkomt, maar meer dat ze het kindje iets meer aandacht (lees: cadeautjes geeft met de verjaardag). ook de 2e krijgt aan beide kanten een peettante.
ik zal zeker eerst de broer van je vriend willen zien (een paar keer) voordat je hem als peetoom bombardeerd.
en voor wat betreft het dopen... praat ervoer
 
Terug
Bovenaan