Dochter 3 jaar na 3 weken logopedie gelijk naar AURİS doorverwezen?

Drie weken geleden is mijn dochter begonnen bij de logopedist. Ze heeft allerlei testjes afgelegd (score 68/86/68). Tevens heeft ze aangegeven dat de laatste test niet zo betrouwbaar is. Dat heeft maar 10 seconden geduurd en ze kreeg een score van 68.. Ze geeft gelijk aan dat we ons dochter beter kunnen aanmelden bij Auris, omdat ze misschien TOS heeft.

Mijn dochter brabbelt soms en maakt 3/4/5 woordenzin. Thuis is ze heel actief en praat ook vaak met ons. We doen ons best om samen te spelen en boeken te lezen(15 min norm). Mijn dochter is alleen naast andere verlegen en zegt soms iets fluisterend of kijkt verlegen naar onbekenden. Vanaf 2 begon ze met peuterspeelzaal 2 dagen en vanaf 3 jaar met vve 4/5 dagdelen naar de peuterspeelzaal. We merken dat ze met 4/5 p dagen peuterspeelzaal voortgang maakt.

Wat ik me nu afvraag is waarom de logopedist na 3 weken een TOS indicatie heeft vastgelegd? Ze is net 3 jaar geworden en ik ga er van uit dat ze dan nog super snel kan ontwikkelen.

ps. We wonen in Rotterdam, dus 0-1 achterstand. We spreken thuis Nederlands en bij oma en opa Turks.
 
Als ik het nou goed begrijp is de doorverwijzing nog niet per se dat ze het heeft, maar dat ze dat bij Auris moeten onderzoeken?
Als er inderdaad wat mis is, is het voor je kind het beste dit zo vroeg mogelijk op te lossen.

Als jullie er zo veel aandacht eraan besteden, maar de logopedist neemt desondanks wel een achterstand waar, lijkt me dat inderdaad wat zorgwekkend. (Ik ben geen deskundige.) Maar ik snap dat je daar best even van schrikt.

Tweetalig kan in het begin ook wat vertraging opleveren, dus misschien valt het ook allemaal wel mee.
 
Het probleem is dat er binnen 3 weken vastgesteld wordt dat ze TOS heeft. Die testjes zijn ook niet accurraat. Het lijkt me kort door de bocht. Mijn dochter heeft een dag haar zin en de andere dag weer niet. We praten alleen maar Nederlands thuis en ze kijkt Nederlandse tekenfilmpjes. Ze ziet haar oma en opa om de drie weken. Als ze alleen maar zu brabbelen en 2/3 woorden had gezegd, zou ik dat best begrijpen.

Daarom wil ik graag andere ouders vragen of ze ervaring hebben met zo snel mogelijk (3 weken) doorgestuurd worden naar Auris.
 
Als buitenstaander denk ik: het is haar vak. Zij ziet geregeld kindjes. En wellicht is het verstandig haar advies dan op te volgen. Laat het (goed) testen. Wellicht is dit haar expertise niet? En vandaar een eventuele verwijzing. Hoe eerder je met dat soort dingen kunt starten hoe beter toch? En als Auris niks vaststelt kun je weer verder met reguliere logopedie. En vraag desnoods je logopediste waarop ze dit baseert? Ik lees tot dusver niks raars in de gang van zaken.
Heb je in de gaten dat je zelf ook al veel invult? Je stelt zelf al met je 1-0 achter te staan omdat je in Rotterdam woont? Vind ik een hele merkwaardige uitspraak.
 
Net 3 en een TOS: bij een taalontwikkelingsstoornis is het zaak om zo snel mogelijk actie te ondernemen en de TOS te behandelen. Wat je niet beschrijft: begrijpt ze jullie altijd, reageert ze snel op vragen/opdrachtjes van jullie? Jullie doen al veel zelf en toch loopt ze wat achter. Waarom is een hulpvraag neerleggen bij Auris dan een probleem? Ik woon trouwens in Rotterdam en snap die 1-0 achter niet?
 
İk blijf kritisch. Na 3 weken kan men eigenlijk niet gelijk een TOS constateren. Die testjes waren ook kort door de bocht. Mn dochter begrijpt ons goed en reageert snel. Hoe kan een peuter die 5 woordenzinnetjes maakt nou gelijk TOS geconstateerd worden? Laatste dag had ze haar zin ook niet bij de logopedie.

Hoe lang gaat jouw dochter/zoon naar de logopedist en hoe zijn ze achtergekomen dat die TOS heeft?

Ps. Een migratieachtergrond heeft in Rotterdam 0-1 achterstand. Vooral als je in İjsselmonde woont.
 
Hoi hoi. Hier ook een logopedist. De wachttijden bij Auris zijn lang dus als er twijfels zijn dan zou ik liever nu aanmelden dan later. Ik denk uit jouw gegevens te lezen dat er een flinke achterstand in het taalbegrip is? TBQ 68? Dat kan inderdaad een indicatie zijn voor verder onderzoek naar een TOS. Als je je er nu nog niet prettig bij voelt kun je ook met jullie logopedist afspreken dat jullie eerst een half jaar aan de slag gaan, en als ze dan onvoldoende vooruitgang laat zien op het heronderzoek dat jullie dan naar het AC gaan? Zo doe ik het doorgaans. Ik zou het allemaal wel ruim voordat ze naar school gaat in gang zetten.
 
Ik weet niet of een logopedist een diagnose kan/mag stellen , hier is eerst via libra en daarna via auris gegaan.. Mijn zoontje was ook toen hij ong 3.5 was doorverwezen ivm bijna niet praten enzo ( via CB)... En die diagnose is zeker wel belangrijk als je dochter het zou hebben want dan is er ook grotere kans dat ze niet kan meekomen in de klas.. en dan krijg je extra hulp.. even snel een beeld van mijn zoontje... korte dingen snapt hij wel.. maar als hij nieuwe dingen kreeg moet hij die echt paar x krijgen/doen voordat het blijft '' plakken'' en daarom was ook een reguliere school geen doen voor hem ( terwijl hij daar 2 a 3x pw extra hulp kreeg).. want de klas is dan zo groot dat hij gewoon verzuipt en er dus niks blijft '' plakken'' en hij dus ook nagenoeg bijna niks leert.. omdat hij via auris was getest kon hij een TLV krijgen/aanvragen voor een Sbo school .. en moet echt wel zeggen.. vond het eerst moeilijk.. maar achteraf zooooo blij dat het gedaan is.. eerste half jaar ging het zo goed dat de extra hulp vanuit auris niet nodig meer was en hij het dus nu op de '' normale'' manier mee gaat op die school.

( hij had een score van tbq 64 , wq 69 , zq 69)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan