Dochter 3 jaar na 3 weken logopedie gelijk naar AURİS doorverwezen?

Ik weet niet of een logopedist een diagnose kan/mag stellen , hier is eerst via libra en daarna via auris gegaan.. Mijn zoontje was ook toen hij ong 3.5 was doorverwezen ivm bijna niet praten enzo ( via CB)... En die diagnose is zeker wel belangrijk als je dochter het zou hebben want dan is er ook grotere kans dat ze niet kan meekomen in de klas.. en dan krijg je extra hulp.. even snel een beeld van mijn zoontje... korte dingen snapt hij wel.. maar als hij nieuwe dingen kreeg moet hij die echt paar x krijgen/doen voordat het blijft '' plakken'' en daarom was ook een reguliere school geen doen voor hem ( terwijl hij daar 2 a 3x pw extra hulp kreeg).. want de klas is dan zo groot dat hij gewoon verzuipt en er dus niks blijft '' plakken'' en hij dus ook nagenoeg bijna niks leert.. omdat hij via auris was getest kon hij een TLV krijgen/aanvragen voor een Sbo school .. en moet echt wel zeggen.. vond het eerst moeilijk.. maar achteraf zooooo blij dat het gedaan is.. eerste half jaar ging het zo goed dat de extra hulp vanuit auris niet nodig meer was en hij het dus nu op de '' normale'' manier mee gaat op die school.

( hij had een score van tbq 64 , wq 69 , zq 69)

Die laatste score heeft mijn logopedist aangegeven dat het niet betrouwbaar is. Ze heeft letterlijk bij binnenkomst een kaart tevoorschijn gehaald en twee woorden opgenoemd om te herhalen. Daarna heeft ze de kaart na vijf seconden weggedaan en gelijk een score gegeven. Dat heeft voor argwaan gezorgd bij mij.
 
Die laatste score heeft mijn logopedist aangegeven dat het niet betrouwbaar is. Ze heeft letterlijk bij binnenkomst een kaart tevoorschijn gehaald en twee woorden opgenoemd om te herhalen. Daarna heeft ze de kaart na vijf seconden weggedaan en gelijk een score gegeven. Dat heeft voor argwaan gezorgd bij mij.
Snap ik , ik ben destijds meteen vanuit cb doorgestuurd naar libra die testen hebben ze bij libra toen gedaan ,de logopedie is pas later erbij gekomen
 
Als ik het goed begrijp, is de diagnose TOS (nog) niet gesteld. Je zegt in je bericht dat de logopediste denkt dat het misschien een TOS is, niet dat er al zekerheid is. Na 3 weken therapie lijkt het me ook nogal vroeg om dit met zekerheid te kunnen zeggen, maar is het volgens mij wel mogelijk om bepaalde signalen op te pikken die kunnen leiden tot een vermoeden. Ik zou dan denken dat het geen kwaad kan om je kindje alvast aan te melden, aangezien ik uit de reacties ook opmaak dat de wachtlijst best lang is. Wanneer je effectief aan de beurt bent, zal je kindje al meer therapie hebben gehad vermoed ik en kan je eventueel nog je plaats op de wachtlijst opzeggen wanneer er voldoende vooruitgang is gemaakt en verder onderzoek niet nodig blijkt te zijn. Bij een tweetalige opvoeding kan er inderdaad al eens vaker een vertraging voorkomen in de ontwikkeling. Ik weet niet hoe de taalverwerving in het Turks gaat? Ik veronderstel dat ze daar bij verder onderzoek ook rekening mee zullen houden. Moest het toch TOS zijn, zal je blij zijn dat je er vroeg bij was. Hoe vroeger, hoe beter. Ik ben zelf trouwens ook logopediste, als dat helpt ;).
 
Terug
Bovenaan