Dochter erg aanhankelijk - te veel tv?

<p>Hi allemaal,</p><p>Onze dochter is nu 15 maanden en best een pittige tante. Dat is niet erg, want ik weet waar het vandaan komt ?. Maar ik merk dat ze op dagen dat we met z’n tweetjes zijn zo erg aan me hangt dat ik eigenlijk niet eens de vaatwasser kan inruimen. <br /><br /></p><p>Zolang ik bij haar op de grond zit en bijvoorbeeld kijk naar hoe ze aan het spelen is of meedoe, is het allemaal prima. Maar als ik dan even opsta om de vaatwasser in te ruimen of ergens een doek overheen te halen, is het drama. Ze kruipt dan meteen achter me aan en hangt dan aan m’n been te zeuren. Als ik haar niet snel genoeg oppak wordt ze echt boos en ze kan dan zelfs (hard) met haar hoofd op de grond bonken. <br /><br /></p><p>Wat ik nu doe is dat ik haar op woensdagen na het ontbijt zo’n 20 minuten achter elkaar op m’n telefoon op YouTube kids laat in haar kinderstoel, daar is ze dan helemaal zoet mee. Dan ruim ik even alles op, haal ik een doek door de woonkamer en keuken en soms stofzuig ik meteen.</p><p>Maar, als ik ga koken (man is altijd laat thuis) zet ik haar weer achter m’n telefoon want anders komt daar niets van terecht. Al geprobeerd om haar in de keuken te laten spelen met potten en pannen, bakjes etc. maar dat werkt maar 2 minuten. Ik voel me daar eigenlijk een beetje schuldig over, want al met al kan het rustig zo zijn dat ze een uur filmpjes zit te kijken verdeeld over de dag. <br /><br />Lang verhaal, haha, maar ik ben benieuwd hoe jullie dat doen met je dreumes als je even wat anders wil/moet doen in huis! Alvast bedankt voor de tips!</p>
 
Is toch helemaal prima! Ik zet mijn zoontje ook wel eens vaker op n dag ff voor de tv hoor! Inderdaad als ik ga koken, maar af en toe ook voor hem om ff lekker bik te tanken!
ik dennk dat we daar niet te moeilijk over moeten doen!
 
Ik laat mn dochter zoveel mogelijk 'helpen' met huishoudelijke taken en benoem dat ook. Het duurt daardoor vaak langer, maar ze vindt het super leuk. Dus ze mag ook wat in de vaatwasser doen, helpt met kleding in de wasmachine te doen en zit op het aanrecht bij t koken. 
 
Kan erg lastig zijn he! Ik denk ook wel eens als ze allebei (14 maanden en bijna 4) rustig aan het spelen zijn, nu kan ik even rustig koffie drinken. Ik zit net, en dan staan er 2 aan mijn been te zeuren ?
Maar met het koken zet ik mijn dreumes vaak in zijn stoel in de keuken met te knabbelen. Wat komkommertjes of tomaatjes. Dan houd hij het wel even vol.
 
Is het geen idee dat je de vaatwasser even snel opruimt na haar ontbijt? Dan zit ze al in de kinderstoel. Wij hebben wel een open keuken moet ik zeggen. Na t ontbijt laat ik mn zoontje daar zitten en doe ik snel de vaatwasser opruimen, doekje over de keuken, alvast pakken wat ik nodig heb voor t avondeten etc. Wanneer hij slaapt kook ik wat ik kan koken voor de avond, kan dat niet dan snij ik alles bijv. Zo ben je sneller klaar,succes! En soms is het even hard maar heb hem ook genoeg laten huilen, hoort bij de wenfase vind ik. Even alleen laten en weer binnenkomen, de fases steeds langer maken. Nu kan ik bijvoorbeeld wel even naar boven om een wasje te draaien, wasjes opruimen etc. Hij ligt vrolijk in bed tot 10.00 en dan is ie meestal al 2 uurtjes wakker aan het spelen, wij gaan altijd na 10 uur naar beneden en hij ligt wel gewoon 19 uur in bed. Het is ook een kwestie van aanleren en hard zijn. Jij moet soms ook je ding kunnen doen!
 
Beetje die leeftijd hè! Wat je kan proberen is om haar in haar stoel of met speelgoed bij je in de keuken te laten zijn wanneer je aan het koken bent.
en wanneer je bij haar zit op de grond ook rustig aan op de bank te zitren. Mijn zoontje ging toen op de bank spelen met zn auto’s wat prima is. Kon ik gewoon normaal zitten ?
even voor de tv is ook niet erg hoor! Ben er zelf ook niet heel erg van. Maar 2x 20 minuutjes zoadat je zelf ff snel kunt opruimen oid is echt niet zo erg.
 
Ik ben ook zo'n loedermoeder die filmpjes gebruikt om even wat te kunnen doen als ze zelf niks kan.
Vind het wel prima, als ze er om zeurt terwijl ze daarvoor speelde dan krijgt ze het niet. Elke ochtend en avond is een ritueel bij ons.
Met de vaatwasser laat ik haar mee helpen, maar ze kan wel lopen. Kun je haar niet een deksel van de pan geven met pollepel, kan ze zich daar mee vermaken?
Een plumeau is ook een mega uit bij ons. Gaan we 'samen' schoonmaken. 
 
[quote quote=10292763]Is het geen idee dat je de vaatwasser even snel opruimt na haar ontbijt? Dan zit ze al in de kinderstoel. Wij hebben wel een open keuken moet ik zeggen. Na t ontbijt laat ik mn zoontje daar zitten en doe ik snel de vaatwasser opruimen, doekje over de keuken, alvast pakken wat ik nodig heb voor t avondeten etc. Wanneer hij slaapt kook ik wat ik kan koken voor de avond, kan dat niet dan snij ik alles bijv. Zo ben je sneller klaar,succes! En soms is het even hard maar heb hem ook genoeg laten huilen, hoort bij de wenfase vind ik. Even alleen laten en weer binnenkomen, de fases steeds langer maken. Nu kan ik bijvoorbeeld wel even naar boven om een wasje te draaien, wasjes opruimen etc. Hij ligt vrolijk in bed tot 10.00 en dan is ie meestal al 2 uurtjes wakker aan het spelen, wij gaan altijd na 10 uur naar beneden en hij ligt wel gewoon 19 uur in bed. Het is ook een kwestie van aanleren en hard zijn. Jij moet soms ook je ding kunnen doen![/quote]
Ja, ik laat haar ook inderdaad na het ontbijt zitten in de stoel maar zodra ik van tafel ga begint ze te zeuren :). Speeltje erbij helpt niet, ze wordt pas rustig als ze de telefoon voor haar neus heeft, haha. Maar inderdaad misschien soms maar even laten gaan, dat vind ik nog moeilijk! 
 
Terug
Bovenaan