Dochter van 1 slaapt tot 04:30 en weigert door te slapen!

Hoihoi,
wij hebben het ook gehad!
Allereerst heeft ons zoontje ook altijd dat hij overal in huis wakker van wordt. De eerste 3 maanden heeft hij daardoor bijna niet geslapen. We wilden hem ook laten wennen aan geluiden, maar dat ging dus gewoon niet. Na vele gesprekken kwam eindelijk de wijkverpleegster met de oorzaak: hij is nu eenmaal een kind dat graag alles wil meemaken. Dus als er buiten geluiden waren (geloof me, die zijn er veel bij ons) gaf het niet, maar zodra ik ook maar over het tapijt langs zijn kamer liep was hij wakker. Alsof hij er rekening mee hield dat er nog wel eens iets interessants kon gebeuren als hij sliep. Dus helaas, ik kan boven gewoon niets doen als hij slaapt. Sinds ik dat weet gaat het beter.
Wat bij ons ook hielp was overdag een duidelijk ritme van eten/slapen. Maar dat ging dan vooral om de eerste maanden.

Hij werd ook altijd erg vroeg wakker. Wat we toen hebben gedaan is hem gewoon rond 20.30/21.00 uur naar bed gedaan. En dan overdag twee slaapjes. Dat ging veel beter, hij sliep toen overdag zo'n 1,5 tot 2 uur per slaapje. Toen dat korter werd hebben we het teruggebracht naar een slaapje en tegelijk 's avonds steeds iets eerder naar bed. Het hielp echt goed, omdat we hem dan echt helemaal uit z'n gewoonte haalden. Hij was dan om 4.00 zo moe dat hij gewoonweg niet kon wakker worden.

Hij is nu 22 maanden en wat op dit moment goed helpt om hem altijd goed te laten slapen (al kan ik nog steeds boven niks doen als hij 's middags slaapt of alleen heeeeel zachtjes) is een duidelijk ritme. Als ik daarvan afwijk vertel ik hem dat 's morgens al, bijvoorbeeld "Vanmiddag gaan we naar opa en oma. Dan gaan we eerst thuis lekker spelen, dan eten en slapen en als je dan wakker wordt gaan we naar opa en oma." Dan vraag ik hem later op de dag nog eens waar we die middag naar toe gaan (toen hij kleiner was vertelde ik het nog eens) om hem eraan te herinneren. Werkt hier perfect. Geloof me, dit werkte bij hem al met een jaar. Hij kon nog niet praten, maar begreep al veel meer dan ik dacht!
Dus wie weet helpt dit je allemaal iets. Die gebroken nachten houd je ook wel, ons mannetje is nu bijvoorbeeld verkouden en er komen kiezen door. Dit duurt al twee weken helaas.
Maarja, dat zijn wel fases.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Sterkte in elk geval!
Groetjes, mamma.
 
Bedankt voor alle lieve reacties.. Weet je wat stom is?? Sinds mevrouw haar bedje verzet is, en ze 1 jaar geworden is slaapt madam tot 06:45.. Elke ochtend. En we hebben niks veranderd! Nog steeds is ze erg snel wakker en ik ben begonnen met 's avonds een te douchen en de wasmachine aan te zetten als ze in bed ligt, omdat ze dan indd heel moe is en sneller wakker word. Overdag hoef ik nog steeds niks te doen wat geluid maakt want dan is het gepiept..

Ik vind het al zo'n verbetering dat ik niet zal klagen over het feit dat ze een lichte slaper is (heeft der vader ook, zal het daar aan liggen?) daar is rekening mee te houden.. Als de dagen maar niet meer 04:30 beginnen!

@mamma: Ik vertel mijn dochter elke ochtend wat de planning is, en indd vaker op de dag als er iets anders is. Ze heeft de eerste 3 maanden van haar leven alleen maar gehuild en sliep een uurtje per etmaal.. Uiteindelijk is ze opgenomen geweest omdat we alle 3 kapot waren en om te kijken of er een oorzaak kon zijn. Nu bleek dat ze overprikkeld was en te snel geprikkeld is. We hebben toen een superstrak schema erin gebracht en dat hielp, wat ook inhield.. Slapen is stilte en rust. Nu kan ze prima tegen de prikkels maar omdat er altijd rekening is gehouden met de prikkels om haar heen.. Is ze natuurlijk niet anders gewend! En het scheelt indd hoor.. Je kindje vertellen wat er gaat gebeuren, dat merk ik hier ook!
 
Wat bij mijn zoontje goed hielp (dat is nu ondertussen al wat jaartjes geleden) was een rustgevend muziekje opzetten.

Gewoon via google baby muziek opzoeken, dan krijg je genoeg cdtjes.

Ik heb nu zelf pas een nieuwe besteld van baby-dj.
Daar staan erg mooie liedjes, ik ben namelijk weer in verwachting en hoop dat straks mijn 3e kindje hier ook heerlijk op doorslaapt ;)

 
Terug
Bovenaan