Doe ik iets verkeerds?

Ja ja, ik bengin toch nog eens over het avondeten. Heb namelijk het idee dat ik iets verkeerds doe.

We worden nooit boos als ze niet eet. We proberen wel of ze een hapje neemt, maar meer ook niet.
Wel wordt ik boos als ze met haar eten gaat spelen, met haar vork en/of bord gaat gooien, of haar eten uitspuugd en op mijn bord gooit of (weer nieuw) mijn vlees van mijn bord af jat.
Ik waarschuw een keer en dan hop de hoek in. Ik hou daar helemaal niet van.
Doe ik daar verkeerd aan? Ik wil namelijk wel grenzen hebben, ook bij het eten. Wil niet dat ze maar alles mag, zodat mevrouw misschien een hapje neemt.

Gister was ze te paaien. Kreeg een stukje vlees en als ze de rest opat, of een deel ervan, dan kreeg ze nog een stukje vlees. Dit deed papa en het werkte zowaar.
Vanavond (papa is nog niet thuis) probeerde ik het weer, maar mooi niet dat ze het at. Ze verspreidde haar spinazie over dr bord, dat het leek of veel gegeten was (jaja uitgekookte griet hé) schuift dr bord opzij en roept om toetje.

Vaak is ze ook bang, handjes vies, tafel vies. En dan wil ze het eerst schoonmaken voordat ze ontspant. Ik riep weleens van bah of pas op je trui wordt vies. Heeft ze het daarvan?
Tegenwoordig doe ik haar trui uit, kan die niet vies worden en dat de tafel vies wordt heeft me nooit geboeid. Maar haar dus wel. Ik ben bang dat zij bang wordt van eten en het als iets vies gaat zien.
Ik maak haar handen tijdens eten nooit schoon, het enige wat ik 'schoon'maak is haar snottebellen die in haar mond hangen. Verder doe ik alles na het eten.

Sorry voor lang verhaal, maar wil niet dat ze straks bang is voor avondeten.
Overigens is brood eten geen probleem hoor. Al kan ze ook moeilijk doen als tafel vies is.

Liefs Irene

ik heb dezelfde vragen gesteld hoor!

nathalia eet ook bij mij niet, en bij papa wel (soms dan)
en soms heeft nathalia ook geen zin om te eten, ze wilt liever spelen.
(wat niet mag van ons natuurlijk)
elke hap die ze neemt, klap ik als een debiel in mn handen en roep goedzo!!
vaak zet dit wel aan tot een 2e hap, maar er zitten ook dagen tussen dat die 1e hap al niet haar mond in gaat.
ellende is het, dat eten!
idd alleen savonds, sochtends en savonds eet ze heel goed. ook fruit en toetje gaan er goed in, maar dat prakkie pffffff.

gisteren heb ik een potje groente gegeven (erwin en ik hadden allebij geen honger) en dat was echt hap slik weg! 2 ons heeft ze zo binnen 10 minuten naar binnen zitten werken.
toen begon ik me zelfs af te vragen of t aan mn kookkunsten lag hahaha.
de bruine bonen gingen er net ook wel goed in, omdat ze daarna sesamstraat mocht kijken. (ja schaam schaam, we hebben een beloning ingezet)

t ligt niet aan jou hoor! denk eerder dat het de leeftijd is.
wat betreft t "vieze" blijven zeggen dat dat helemaal niet geeft. handjes vies?? kijk, mama ook handjes vies! geeft niks! tafel vies? doen we na t eten poetsen! geeft niks.
thalia heeft dit ook eventjes gehad een tijdje geleden, en nu is ze helemaal niet meer bang om smerig te worden haaha.

neem je jezelf niet kwalijk hoor, jij (en ik) kan er ook niks aan doen!
gewoon blijven aanbieden, wilt ze niet eten, dan niet. maar mama gaat wel lekker eten hoor, kijk maar!

liefs, do

ik heb dezelfde vragen gesteld hoor!

nathalia eet ook bij mij niet, en bij papa wel (soms dan)
en soms heeft nathalia ook geen zin om te eten, ze wilt liever spelen.
(wat niet mag van ons natuurlijk)
elke hap die ze neemt, klap ik als een debiel in mn handen en roep goedzo!!
vaak zet dit wel aan tot een 2e hap, maar er zitten ook dagen tussen dat die 1e hap al niet haar mond in gaat.
ellende is het, dat eten!
idd alleen savonds, sochtends en savonds eet ze heel goed. ook fruit en toetje gaan er goed in, maar dat prakkie pffffff.

gisteren heb ik een potje groente gegeven (erwin en ik hadden allebij geen honger) en dat was echt hap slik weg! 2 ons heeft ze zo binnen 10 minuten naar binnen zitten werken.
toen begon ik me zelfs af te vragen of t aan mn kookkunsten lag hahaha.
de bruine bonen gingen er net ook wel goed in, omdat ze daarna sesamstraat mocht kijken. (ja schaam schaam, we hebben een beloning ingezet)

t ligt niet aan jou hoor! denk eerder dat het de leeftijd is.
wat betreft t "vieze" blijven zeggen dat dat helemaal niet geeft. handjes vies?? kijk, mama ook handjes vies! geeft niks! tafel vies? doen we na t eten poetsen! geeft niks.
thalia heeft dit ook eventjes gehad een tijdje geleden, en nu is ze helemaal niet meer bang om smerig te worden haaha.

neem je jezelf niet kwalijk hoor, jij (en ik) kan er ook niks aan doen!
gewoon blijven aanbieden, wilt ze niet eten, dan niet. maar mama gaat wel lekker eten hoor, kijk maar!

liefs, do

Hier hetzelfde hoor. Als je niet wil eten dan eet je niet, maar je gaat niet klieren met eten en bestek. Dan worden wij ook boos.
En is het bah en vies roepen niet gewoon iets om te doen, om de tijd te vullen. Daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden. Gewoon zeggen dat maak ik zo wel schoon, is niet erg. Tja ieder kind zijn eigenaardigheden, jouw dochter houdt niet van vieze tafels

Hoi hoi,

hier ook een meisje dat geen avondeten wil. Zodra de pannen op tafel komen roept ze bah en schuift ze haar bordje weg (vooral bij aardappels en groenten). Ik schenk er geen aandacht aan en schep toch van alles een beetje op haar bord. Ik geef het haar en dan moet ze zelf maar zien of ze wel of niet eet. Als ze haar bestek weg gooit, worden we boos, we rapen 1 keer haar vork op, daarna is het pech en haal ik dus ook haar bordje weg. Daarna nog een toetje, dat gaat er wel in....., ze krijgt hier ook niets anders.
De broodmaaltijden en fruit gaan wel goed, ik houd me er maar aan vast dat het vanzelf weer goed komt. Zolang ze nog niet om komt van de honger maak ik me niet druk.

Groetjes Danielle

even een vraagje erbij hoor.

waar geven jullie je kind ontbijt en lunch??
ook aan tafel?
of aleen t avond eten aan tafel?

liefs, do

Hier worden alle maaltijden aan tafel gegeten, als je niet aan tafel wilt zitten, dan ook geen eten.
hahaha als ik dit lees, voel ik me wel heel streng hahaha

Bij ons worden ook alle maaltijden aan tafel gegeten. En nee ik voel me daardoor niet streng. Wij aten voordat onze meid er was op zaterdag- en zondagavond wel meestal voor de tv. Maar ik heb geen zin om het hele huis te moeten poetsen na het eten. Nu beperkt het zich tot de keuken.
Onze meid eet tot nu toe nog altijd redelijk tot goed. Als ze iets laat staan is dat omdat ze het niet zo lekker vindt of omdat ze zich niet lekker voelt. Ze heeft dan ook de neiging om ermee te gaan spelen en ja dan worden wij ook boos.
Ze heeft in het begin ook een periode gehad dat ze bijna geen avondeten at. Ik maakte me daar heel erg druk om. Kreeg toen het advies dat als ze echt honger hebben ze heus wel eten. Toen had ik zoiets van je kijkt maar wat je eet. En hoe minder druk ik me maakte hoe meer ze at.

Succes ermee
Groetjes Anne

Terug
Bovenaan