Doopsel?

A

Anoniem

Guest
Hey moeders,

Ik zat even te lezen bij 'vrije tijd' forum. Daar stond een discussie over dopen ja of nee in. Ben zeer benieuwd naar jullie mening hierin.  Zelf wil ik Sep wel  nog laten dopen omdat ik hem de start van 'het geloof' mee wil geven (doopsel, communie)  zodat hij later zelf kan beslissen of hij er iets mee wil doen. Ik zelf ben katholiek (niet praktiserend).

xx Bianca

Kian is niet gedoopt maar 'opgedragen'. Dat is een soort 'terug-geven' aan God, maar dan zonder water. Bij ons in de kerk wordt namelijk gedoopt op volwassen leeftijd, of in ieder geval als je er zelf voor kan kiezen.
Kian krijgt het geloof mee, niet omdat hij opgedragen is, maar omdat wij geloven en het een onderdeel is van ons leven. Dus hij zal daar gewoon in meegaan en ervan leren.
Liefs Nelleke

Wij hebben de kinderen bewust niet gedoopt (en Milo ook niet besneden, mijn man is Joods), omdat ik het heel belangrijk vind dat ze die keuze zelf maken. Als 1 van de kinderen volwassen genoeg is om aan te geven naar welk geloof hun ideeen meer uitgaan dan ben ik daar erg blij mee. Ik zou ze nooit iets willen "opdringen". Natuurlijk kan een gedoopte persoon er later niets mee doen of zich zelfs bekeren, maar toch heb je dan voor die tijd het idee dat dat bepaalde geloof je met de paplepel is ingegoten en daar dus meer van weet, en er logischerwijs ook vaak in gaat geloven. Wij vieren hier Hannuka en Kerst en zullen de kinderen vertellen over andere geloven en gebruiken, zodat ze daar zelf iets mee kunnen doen. Of niet. Ondanks dat ik zelf wel geloof (maar niet gelovig ben!) zou ik het ook geen probleem vinden als ze nergens in willen geloven. Dus dat is mijn mening

Ikzelf ben niet gelovig opgevoed, maar Bert wel.
Bert doet er niets meer mee, in die zin hij gaat niet naar de kerk of bid niet ofzo.
Mijn schoonouders doen wel meer aan hun geloof. Als Yoëll straks groter is krijgt hij zelf de keus wat hij wil.
Maar ik denk als het kind opgroeid in een familie die niets met het geloof doen, deze minder snel er zelf iets mee willen (sjonge lastig uit te leggen)

Ik vraag me alleen af.... Stel Yoëll gaat naar een christelijke school en komt thuis met vragen waar ik waarschijnlijk geen antwoord op weet...... sta je dan niet een beetje voor aap bij je zoon? Dan zou ik moeten zeggen, vraag maar aan papa of opa en oma

"lieve schat, ik weet het antwoord hier ook niet op, kom we gaan naar pappa/oma/opa die weet het ons vast wel te vertellen"
En dan ben je zelf ook weer een antwoord rijker.

Terug
Bovenaan