Doopsel?

Shit,.. de topic is te oud en staat er dus niet meer op,.. jammer,..

Ik zou er   echt geen moeite mee hebben als Kay zich zou willen laten dopen. Ben zelf katholiek opgevoed en mij vriend ook. Alleen hebben we er thuis ook nooit veel mee gedaan. In ieder geval niet naar de kerk met uitzonderingen van een bruiloft oid.. Ik weet wel het een en ander van het geloof, maar geloof er alleen niet in.

Ik heb wel moeite met mensen die te ver in het geloof doorslaan, extreem dan hè..  Maar dat is weer een heel andere discussie..

Je moet gewoon dat doen waarbij jij je goed voelt en wat bij je past..
Pas dan heb je een goede keuze gemaakt.. toch?

Esmé mv Kay

hoi hoi
Wij zijn christelijk en zijn allebei gedoopt en wij hebben belijdenis gedaan. Thomas is gedoopt daarin hebben wij de belofte gedaan dat wij Thomas een christelijke opvoeding geven enz enz. Maar de doop zie ik iets voor de ouders. Thomas kan (als hij dat wil )antwoord geven op zijn dopen door op latere leeftijd belijdenis te doen. Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven.
Ik vind het wel interesant om te lezen hoe iedereen erover denkt!
Maar ik ben het wel met Esmé eens. Als je niet iets aan je geloof doet, waarom wel dopen? ik vind het wel moeilijk om mijn mening hier over te geven omdat het bij sommige misschien gevoelig ligt of.......nou ja vind het gewoon moeilijk
Liefs Esther

hiya momma's,

Ik ben zonder geloof opgevoed en mijn man is wel gedoopt maar heeft zelf niet het gevoel dat ie katholiek is. Wij hebben ervoor gekozen om Max niet te laten dopen, we zijn ook niet in een kerk getrouwd. Maar Max is wel besneden, niet uit geloofovertuiging maar het is hier gebruikelijk (dat vond ik op zich geen goed argument) We hebben het er lang over gehad en met de kinderarts gesproken, en uiteindelijk was het meer een sociale reden (niet anders willen zijn als hij straks wat ouder is, hetzelfde als papa eruit willen zien etc.) En zoals er al meer dames hier zeiden, ieder zijn/haar ding. Als je er gelukkig van wordt en er niemand mee kwetst dan mag van mij alles (hahah alsof iemand mijn toestemming nodig heeft)

Ajuus, ilja

Hey,

Dan wil ik ook nog wel even reageren.

Lex is niet echt gelovig opgevoed, maar z'n ouders waren (of zijn nog steeds: geen idee) lid van de hervomde kerk. Hij heeft zichzelf uit laten  schrijven toen hij 18 was. Zelf ben ik gedoopt en was dus dooplid van de Gereformeerde Gemeente. Ik ging ook naar de Reformatorische school. Ik snap alleen niet waarom en kan het helaas ook niet meer navragen. Mijn moeder ging weleens naar de kerk, maar meer ook niet. Ik vond het verschrikkelijk om verplicht in een rok te lopen. Ik heb wel zelf de school gekozen waar ik naar het voortgezet onderwijs ging. Toen ik 18 werd heb ik mezelf uit laten schrijven en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Ik woon in een dorp waar het geloof de boventoon voert en dat staat me soms wel eens tegen. Mijn beste is ook gelovig, maar zolang we het daar niet over hebben gaat het prima. Wij hebben Dean dus besut niet laten dopen. We zijn niet getrouwd in de kerk en gaan er ook niet naar toe. Dean zal straks naar een openbare school gaan.

Groetjes,
Nelly.

Wij zijn allebij ook niet gelovig dus Danique is ook niet gedoopt
Ze gaat gewoon naar een basis school later.

Ze heeft zelf vrij de keus als ze later wilt geloven.
Daar is ze voor ons vrij in.

Ik heb zelf en Werner ook helemaal niets met het geloof.
Dus zal nooit van ons uit komen.

Liefs Ilse mv Danique

Hey,
Wij zijn ook christelijk, gaan naar de kerk en onze kinderen zijn wel gedoopt.
En onze oudste zit op een christelijke school (de 2e gaat er na de vakantie heen).
Wij zijn 9 jaar geleden dus ook getrouwd in de kerk, omdat dit voor ons dus wel heel
belangrijk is.

En wat ........ schreef (weet niet meer wie het was) daar ben ik het wel mee eens ja,
ik snap ook niet zo goed dat mensen in de kerk willen trouwen als ze er verder nooit
komen.
Maar goed dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

Groetjes Corine

Even een reactie van mij.

Rob en ik zijn voor de kerk getrouwd en Ilse is gedoopt en zal wat mij betreft ook haar communie en vormsel doen.

Niet alleen voor de mooiigheid, maar omdat ik er volledig achter sta.
Ik ben niet dagelijks bezig met het geloof, maar probeer wel te leven naar de normen en waarden van het geloof. Ook Ilse probeer ik deze normen en waarden bij te brengen en dat begint al heel vroeg kan ik je zeggen.
Bidden doen we niet actief, maar heeeel af en toe went ik me toch even naar boven en hoop dat Hij me hoort.

We gaan ook niet iedere week naar de kerk, maar proberen dit wel een paar keer per jaar te doen en nee...niet alleen met de feestdagen.

Maar goed, als Ilse dit alles niet wil zullen we haar niet dwingen, maar we zullen het zeker wel stimuleren.

Liefs Jeske

Terug
Bovenaan