doorslapen bij borstvoeding

Deze vraag stelde ik ook bij het onderwerp voeding.

Ik geef nu 4 weken borstvoeding aan onze zoon, maar ik vind met name het niet lekker kunnen slapen een probleem. Onze Cas komt om de drie uur voor voeding, dit gaat ook zo door in de nacht. Vandaag was ik op het consulatiebureau en die arts zei simpelweg: dat hoort er bij, je moet het maar voor lief nemen.

Nou, dat kan ik dus niet! Emotioneel ga ik hier aan onderdoor. Ik heb gewoon rust nodig. Overdag rust ik ook wel, maar met langer dan 2 uur slaap per keer red ik het niet. Emotioneel gezien sta ik op het moment niet sterk omdat mijn vader ernstig ziek is en hij op dit moment er slecht aan toe is. Ik mag vanwege de keizersnede ook nog eens niet autorijden dus ik kan mijn ouders ook niet gaan opzoeken op momenten dat ze me nodig hebben. Alles bij elkaar ga ik dit niet lang volhouden.

Maar goed, mijn vraag is: hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie kindje langere nachten maakten en bijv. naar 5 of 6 voedingen per dag gingen? En die vraag stel ik alleen maar aan de borstvoedings-moeders omdat ik weet dat kunstvoeding-kindjes eerder de nachten doorhalen. Die zitten met 1 maand al op vijf voedingen per dag.

Voor mij is het probleem echt zo erg, dat ik dus overweeg om op (gedeeltelijke) kunstvoeding over te gaan. De papa wil ik zeker door de week niet met de nachtelijke voedingen belasten omdat hij moet werken en van 7 tot 7 vaak van huis is. Hij maakt lange dagen. In het weekend geeft hij de fles (met afgekolfde melk uiteraard).

Gr. Tamara.

Hoi tamara,

Vervelende situatie voor je. Allereerst veel sterkte met je vader en met de herstel van de keizersnede. Echt rottig dat je zo beperkt bent.

Ik snap je probleem, ik geef ook bv. Yanick kwam de eerste  3 weken ook 's nachts om de 3 uur. Dus ook voor mij niet langer dan 2 uur slaap achter elkaar. Ik werd nogal moe (haha) van de mensen die zeiden dat ik overdag toch lekker kan bijslapen! Want ook  overdag slapen  betkende max 2 uur achter elkaar (en ik slaap toch niet echt fijn overdag). Na 3 weken werd het langzaamaan 's nachts om de 4 uur, dat was al erg prettig. Met  dik 6 weken sliep hij ineens 6 uur achter elkaar, maar lang niet elke nacht. Nu (10 weken) is het nog max 6 uur achter elkaar, maar nog steeds niet elke nacht. Maar wat een verademing om  soms weer 'lange' nachten te kunnen maken.

Flesvoeding is trouwens geen garantie voor  doorslapen! Maar ik kan me goed voorstellen dat je het graag zou willen uitproberen!!

Met 8   weken sliep Vera van 22 uur tot 04 uur en daarna tot 8 uur.
Met 9 weken in het ledikant gelegd op de eigen kamer en ze sliep dezelfde nacht nog van 22 uur tot 8 uur.
Ik weet nog goed hoe erg ik erdoor zat (kon overdag niet slapen met een kind van 3 erbijen sliep na de voeding van 4 uur niet meer). Ik wens je alle sterkte toe met alles!

hoi tamara,

ik kan je niet helpen omdat ik zelf BV en KV geef, sinds thom 3 weken is. maar mocht je vragen hebben over de combinatie van beide dan hoor ik het graag!

veel sterkte ermee!!!
Anneke

Na een maand begon de borstvoeding minder energie te kosten en na 8 weken sliep Kamiel de nacht door (van 22.00uur tot 7.30)
Toen hij niet doorsliep haalde ik hem niet voor de laatste voeding ik ging gewoon iedere avond om half negen naar bed en keek wel wanneer hij kwam dit werd steeds later tot hij de nacht doorsliep. vanaf dat moement wek ik hem wel tussen 22.0 en 23 uur zodat hij wel op 5 voedingen blijft uitkomen. Verder hield ik zo consequent mogelijk rust van 12.00 uur smiddags tot 15.00uur.
Ik vond het ook echt zwaar maar ben blij dat ik het volgehouden omdat ik er pas later echt van ben gaan genieten! Wel vind ik dat keuzes op dit gebied aan jou zijn, jij bepaald wat je wilt en kunt en niemand anders! Succes met alles, lieve groet Leonie

Hoi Tamara,

Ik zou eerst even uitproberen of je kindje op kv langer slaapt, want Esther deed dat niet! Die sliep na 3 maanden pas door, terwijl ze 1 liter kv per dag dronk...  Het gaat voor lang niet alle kindjes op dat ze op kv langer slapen en er zijn ook genoeg bv-kindjes die wel heeeeeel lang slapen. Dus gewoon een keertje uitproberen zou ik zeggen.

En verder...ik ken je situatie natuurlijk niet, maar ik weet wel dat mijn man alle nachtvoedingen op zich nam juist omdat hij al de hele dag weg was. Anders draai je 24 uurs-diensten, ben je altijd de enige persoon die de volledige zorg heeft. En ik weet niet wat voor type je kindje is, maar bij ons was dat net zo zwaar als een baan. Dus mocht je besluiten flesjes te gaan geven, zou ik echt nog eens overwegen om af te wisselen met je man. Kun je ook weer eens een flinke ruk slaap maken, want ook met flesjes is de kans groot dat je kindje iedere 4 uur blijft komen.

Sterkte!

Eveline

Hoi Tamara,
ik heb onze oudste het eerste halve jaar zelf gevoed, hij sliep al door toen hij 3 weken was!
Floor voed ik ook weer zelf, zij slaapt nu pas net twee weken door (morgen wordt ze 12 weken).
Hier is het dus heel verschillend. Ik ben blij dat ik nu door kan slapen, ik kan ook heel slecht tegen slaaptekort. Ik weet precies hoe je je voelt.
Ik hoop dat je het allemaal nog vol kan houden, en dat je kleintje snel jou je nachtrust gunt!
Succes!
groetjes van Ruth

Hoi Tamara,

Wat vervelend voor je dat je vader zo ernstig ziek is. Dat lijkt me sowieso al heel erg zwaar, maar met vermoeidheid en het herstel van een keizersnede erbij opgeteld kan ik me goed voorstellen dat je  de borstvoeding niet meer zo ziet zitten...
Toch vraag ik me heel erg af of doorslapen nou beter gaat met kv, of dat bv betekend dat een baby niet doorslaapt. Ik geef mijn dochter ook volledige borstvoeding en zij sliep eigenlijk al heel erg snel door, na een week of 6 sliep ze van 22.30 tot 07.00 en ik merkte dat ik haar op een gegeven moment wakker moest gaan maken voor die laatste voeding. Als ze dan wakker was dronk ze maar zo een klein beetje dat ik daar mee ben opgehouden en vanaf toen sliep ze ongeveer van 20.00 tot 07.00. Het kan met borstvoeding dus ook!
Aan de andere kant, als jij het gevoel hebt dat ze het beter zal doen op kv kun je misschien gewoon proberen haar laatste flesje kv te geven. Voor de zekerheid zou je die ook kunnen kolven zodat in de "testfase" je productie in ieder geval op pijl blijft mocht je weer terug willen naar bv.
Borstvoeding kan gewoon heel erg belastend zijn, zowel fysiek als ook emotioneel. Tuurlijk is het fijn om je kindje zo lang mogelijk te voeden op de manier die jij het prettigst vindt, maar je moet er natuurlijk niet zelf aan onderdoor gaan.
Veel sterkte toegewenst en ik hoop dat je snel wat nachtjes kan slapen...

Liefs Bebek

Terug
Bovenaan