doorslapen bij borstvoeding

Allereerst veel sterkte met je vader.

Onze dochter sliep na negen à tien weken door tot 05.00 (vanaf 23.00), en na drie maanden de hele nacht (komt soms nog wel eens 's nachts voor een voeding).

Ik snap dat je je man niet wilt belasten, mijn partner maakt ook lange dagen. Maar toch deden hij en ik om en om de nachtvoeding, ik "live" en hij uit de fles. Ik sta hierin achter Eveline: ik weet niet hoe makkelijk jouw kindje is maar aan die van mij had je tot voor kort echt een dagtaak hoor... Na een lange dag werken was ik een stuk minder kapot!!! Daarnaast kost bv je ook veel energie, wat Bebek ook al zei. Ik eet wel acht boterhammen op een dag + veel avondeten + veel fruit en als ik zo dom ben geweest koekjes te kopen redden die het geen dag in de kast... ik heb doorlopend HONGER. Je vraagt heel veel van je lijf, ook al ziet dat er aan de buitenkant misschien niet zo uit. Dus vraag eens een nachtje hulp aan je man (als je kindje uit de fles kan drinken), dan kan je er misschien weer even tegen aan!

Veel sterkte,
Gr Irene

hoi,

Mijn zoon joshua morgen 14 weken slaapt ook nog niet door, soms komt nog wel 2 keer s'nacht voor eten. gemiddeld om de 4 uur komt hij voor eten, overdag en s'nachts. Sinds een week loopt mijn bv terug en ben 1 keer  kv erbij gaan geven (laaste voeding, omdat ik dan geen bv meer heb). Helaas gaat hij niet langer slapen, dus ik ga om 8 uur al naar bed om toch nog wat uurtjes te kunnen maken. Joshua wil na 6 uur s'morgens ook niet meer slapen dus....

Best raar is dat mijn moeder (5 kinderen) ook bv gaf en iedere kind al binnen 10 dagen doorsliepen en zelfs wakker moest maken s'morgens om te eten. Dus ze heeft veel commetaar op mij. Nu weet ze ook dat hij ook niet op kv doorslaapt dus heb ik de poppen nog meer aan het dansen. Maar goed niks aan te doen.......

Veel sterke met je vader.. Oh ja als je zo aan het stressen bent kan je bv ook terug lopen, niet dat je daar iets aan hebt maar ik wilde het toch even zeggen voor het geval dat het gebeurt dan weet je waardoor het komt. Dit is bij mij nu gebeurt vandaar (ben altijd al een stesskip geweest)

grt suuz mv joshua 8-2-07

Bedankt voor jullie reacties!
Ik geef ook niet zomaar op, weet wel dat bv beter is dan kv (hoewel de kv-moeders daar anders over denken). Maar ik ben al niet voor 100% met bv begonnen, deed het omdat mijn man het graag wilde en ik het beste wilde voor mijn kindje. Ik was voor deze emoties al erg bang, voor ik er aan begon, dat zal de reden zijn waarom ik het sneller op zal geven dan andere moeders die bv geven.

En ja, mijn zoon is nu een dagtaak. Ik voel me alleen nog maar moeder (voeder) en mijn "eigen identiteit" ben ik kwijt. Toen ik trouwde mocht ik van mijn man zijn naam niet aannemen, omdat hij bang was dat ik mijn eigen identiteit zou verliezen. Heb lekker toch zijn naam aangenomen en ben gewoon dezelfde Tamara gebleven als daarvoor. Maar sinds de bevalling ben ik mezelf kwijt. Ben alleen maar bezig met mijn zoon. Scheelt natuurlijk ook dat ik nog lang niet alles kan, ivm het herstel van de ks.

Gister was ik bij het cb en daar heb ik om advies gevraagd om onze zoon van 8 naar 6 voedingen te krijgen en daar zei de arts simpelweg dat ik die 8 voedingen maar moest accepteren. Dat was mijn taak, zeg maar. Als ik dan zo'n advies krijg, dan geef ik helemaal snel op.

Wat ik nu ga proberen: Meer voedingen kolven en die per fles geven. Op het cb zeiden ze dat ik misschien te veel voeding had (onze zoon geeft veel over), dus met het flesje kunnen we zien hoeveel er in gaat. Dat blijft dan nu wel even 8 flesjes per dag, maar we zullen zien hoe het gaat. Wellicht kunnen we op die manier afbouwen. Hij krijgt nu 1x per dag de fles (met afgekolfde moedermelk).

En voordat jullie denken dat mijn man het wel makkelijk vond/vind dat ik bv moest gaan geven: hij heeft mij afgelopen nacht verplicht in bed laten blijven. Voor ik ook maar een stap buiten het bed kon zetten, was hij al bezig het flesje op te warmen. Zijn wil is er zeker wel, ik wil hem alleen niet belasten.

Ik ga het nog 2 weken proberen. Als ik me echt niet beter ga voelen, dan ga ik afbouwen naar kv.

Groetjes Tamara
Mama van Cas (16-04-2007)

quote: mama in opleiding reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-05-2007 17:59:36'));

hoi tamara,

ik kan je niet helpen omdat ik zelf BV en KV geef, sinds thom 3 weken is. maar mocht je vragen hebben over de combinatie van beide dan hoor ik het graag!

veel sterkte ermee!!!
Anneke

Hoi Anneke,

Ja, ik zou sowieso graag meer weten over de combinatie van bv en kv. Wat was bijv. voor jou de reden om te combineren? En hoe heb je afgebouwd? Waarom gestart met bv en zo snel naar een  combinatie? Ik heb het idee dat ik veel te snel opgeef (dat lees ik ook in veel reacties terug).  Ik weet dat alle kindjes verschillend zijn, dus kan het bij mij anders zijn dan bij jou. Maar alle ervaringen helpen.

Gr. Tamara.

Hey Tamara,

Je moet echt niet denken dat je snel opgeeft, je doet toch hartstikke je best?
Borstvoeding is geen wedstrijdje wie het het langste volhoudt!
Tuurlijk is borstvoeding goed voor een baby, maar flesvoeding is ook hartstikke goed en ik zou het echt niet proberen te zien als "opgeven"als ik jou was. Je doet wat je kunt, maar een baby heeft misschien wel meer aan een uitgeruste moeder en flesvoeding dan oververmoeidheid en de borst.
Je mag juist trots op jezelf zijn dat je ondanks dat het zo zwaar is toch een hele tijd borstvoeding geeft, dat heeft je kindje in ieder geval maar mooi van je meegekregen (waarmee ik niets wil zeggen ten nadele van flesvoeding).
Zelf hebben mijn zusje en  ik als kind geen slok borstvoeding gekregen omdat mijn moeder er erg onzeker van werd en we zijn allebei hartstikke gezond hoor.
Fijn in ieder geval dat je man je lekker heeft laten doorslapen, misschien dat je er een beetje aan kunt wennen dat hij dat af en toe doet? Het klinkt in ieder geval niet alsof je je schuldig hoeft te voelen ten opzichte van hem, zo te horen doet hij het graag...
Ik hoop dat je je binnenkort weer wat beter gaat voelen en weer een beetje meer jezelf.

Sterkte met alles!

hoi

ik herken het, mijn kleine meid heeft 14 mnd lang mij gebroeken nachten bezorgd, ze kwam namelijk 6x per nacht voor een borst voeding.zal lag gelukkig tot 9 mnd oud naast mijn bad in haar wiegje. en dan nam ik haar in bed, we gingen beide op onze zij liggen en drinken maar, we vielen beide in slaap.na een uur werd ik wakker en dan lagen we los van elkaar maar nog op de zij.

mijn dochter is nu 2 jr en komt nog steeds 2 á 3 keer per nacht. ik heb de de afgelopen 2 jr geen 1 nacht meer doorgeslapen, ook ben ik vroeg uit de veren elke dag zo tussen 7 en 8 uur. zelfs in het weekend. mijn man slaapt elke zat en zondag uit tot 10.00/11.00 uur.

in middels ben ik al helemaal gewent.
ben net 3 weken gelden bevallen mijn mijn 2de kindje, zij komt 2x per nacht voor een voeding.en daarnaast komt mijn andere dochter ook nog, voor een beetje drinken en een knuffel van mama!

ik ga de nachten nu annders ana pakken, zodra ik weer ga werken wordt de laatste voeding een fles borst voeding met pap er door heen, zodat de voeding dikker word en de kleine een volle maag krijgt dan een licht verteerde oedermelk gelijk uit de borst

ik doe de borstveodng kolfen en dan in de fles met bambix er door heen.
misschien een tip voor jou

succes

hoi tamara,

ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.
Toen onze thom 3 weken oud was, was hij weer opnieuw aan het afvallen, al het gewicht daat hij in de kraamdagen had opgebouwd was hij weer kwijt!
het cb heeft me teon aangeraden om naast de bv bij te voeden met de kv en als hij weer op gewicht zat weer mvolledige bv te gaan geven. ik ben toen van de een op de ander dag over gestapt naar 4 bv en 3 kv (ipv 7 bv). naderhand heb ik wel begrepen dat je beter langzaam af kan bouwen ivm stuwing! maar ja, gelukkig heb ik daar geen last van gehad.

ik had toen het volgende schema 7u BV-10uKV-13uBV-16uKv-19uBV-22uBV-'snacht KV
's nachts is het ook handig om BV te geven omdat dit je melk productie stimuleerd. maar ik had toen meer dan genoeg melk en ik had ook erg veel slaap tekort, dus deden we het zo. dan kon mijn vriend het in het weekeinde doen. en ik deed het dan door de weeks. omdat hij dan moest werken.vaak kolfde ik dan doordeweeks de laatste voeding af. rond een uur of 21.30 en dan kon ik mooi om 22ugaan slapen.en gaf mijn vriend die voeding dan.

omdat thom op de kv goed ging groeien (hij sliep er niet mee door hoor!) en ik buiten moeder en voedster (zoals je dat zo mooi omschreef) spelen, makkelijker even een paar uurtjes weg kon zonder meteen te hoeven kolfen. ben ik met deze combinatie door gegaan. inmiddels slaapt thom 's nachts door en is de nacht voeding vervallen en ik zit dus nog op 6 voedingen. 3 bv en 3 kv.
het bevalt mij zo echt prima en laatst las ik dat je kindje met minder bv toch gewoon alle afweer stoffen binnen krijgt. omdat je lichaam het zo aanpast dat alle afweer stoffen over alle voeding verdeeld of dit er nou 10 of 3 zijn. (of zelfs 1 !!!)

ik hoop dat mijn verhaal zo een beetje duidelijk is en dat je ermee vooruit kan! alleen jij kan de beslissing maken hoe je het wilt doen. en pas sinds een week of twee loopt het bij mij echt goed en kan ik er van genieten dus geef het ook de tijd! als je eenmaal gestopt bent kun je niet meer terug, maar als het een te zware belasting voor je wordt voel je dan ook niet schuldig als je stopt of minderd! je doet hartstikke goed je best en meer vraagt die kleine van je echt niet!!!

Succes ermee en als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel!!!

anneke

hoi tamara
ik lees dat je het nog 2 weken gaat proberen met bv en anders overstapt op kv.doe je dat omdat je denkt dat hij dan wel langere pauzes krijgt?
mijn zoontje krijgt sinds hij 3 weken oud is kv en daarmee kwam hij tot 7 weken ook elke 3 uur,dag en nacht.hij heeft kennelijk een klein maagje en een snelle spijsvertering.met 7 weken ging hij snachts langer slapen en werden het 7 voedingen en na 9 weken sliep hij door van 22 uur tot 7 en werden het 6 voedingen.
ik hoop dat je het nog even vol kan houden en dat je kindje binnenkort ook langer gaat slapen en je lekker borstvoeding blijft geven.want kv hoeft hier dus geen oplossing te zijn.kan je niet kolven en je man 1 keer per nacht laten voeden?mijn man heeft dat ook gedaan(wel kv dan),ook als hij moest werken.wel vermoeiend voor hem,maar ja,voor de vrouw ook en je doet t toch samen.
veel sterkte ermee!!!na 6/7 weken word t echt makkelijker.

Terug
Bovenaan