doorslapen?

Hoi,

Ik weet hoe je je voelt, maar heb weinig tips voor je.
Onze dochter heeft 15 maanden niet doorgeslapen. Erg vermoeiend, maar op een gegeven moment wist ik niet beter.
Nu heb ik een zoon, ik doe precies hetzelfde en hij sliep met 2 maanden al door. Hij is ook enorm groot (bij 4 maanden was hij 70 cm en 9200 gram), net als jouw kind.
Hij slaapt nu 's nachts zo'n 11 à 12 uur achter elkaar (als hij 's nachts wakker wordt, dan laten we hem even huilen en dan valt hij wel weer in slaap) en overdag slaapt hij nog 2 keer (meestal 2 uur per slaapje).

Maar ik moet dus eerlijk zeggen dat ik stomverbaasd ben dat onze zoon wel doorslaapt. Had echt rekening gehouden met weer 15 maanden gebroken nachten. En echt hoor: ik doe niets anders.

Heel veel succes ermee.

Groetjes,
Geeske mv Wieteke (15-09-06) & Freek (13-05-08)

@ mamavandane: de hoeveelheid slaap overdag varieert, maar gemiddeld 's ochtends een klein uurtje, 's middags anderhalf uur en aan het eind van de middag nog een half uurtje. De laatste paar dagen overigens maar 3 keer een half uur per dag. 's avonds slaapt ie van ongeveer 7 tot 7, met dus wel 2 voedingen tussendoor, maar daarna slaapt hij meestal meteen weer verder.

Vannacht was nogal een verrassende nacht, voor het eerst geen nachtvoeding maar wel heel weinig geslapen!
Hij had aan het begin van de avond vroeg een fles gehad omdat hij doodmoe was, dus werd om 21.15 al wakker, enorme honger. We hebben hem een volle fles gegeven (210 ml) en hij is weer gaan slapen. Om 00.15 even wakker, speentje erin en hij sliep weer. Om 2.40 wakker, weer speen erin. Tussen 2.40 en 5.10 hebben we zo'n beetje om de 10 minuten de speen er weer in geduwd, hij was steeds wakker. Huilde niet, piepte alleen een beetje, dus we hebben hem niets gegeven. Om 5.10 is ie eindelijk weer in slaap gevallen, en hij werd pas om 7.30 wakker. eerst nog verschoond en in bad gedaan en toen pas een fles gegeven om 8.10. Hij is dus de hele nacht doorgekomen zonder fles, nog sterker, bijna 11 uur achter elkaar, helaas niet slapend, maar toch. vannacht gaan we het gewoon weer proberen, hij heeft zich verraden vannacht door niet om eten te vragen
Het is bij hem echt heel duidelijk of hij honger heeft of niet, vandaar dat we hem vannacht ook niets hebben gegeven, geen honger. De verleiding was op een gegeven moment heel groot omdat we weten dat hij na een fles weer in slaap valt en we doodmoe waren, maar we hebben het kunnen weerstaan.

@junimama: naast dat het gewoon niet zo fijn is om 's nachts wakker te zijn, is het probleem bij ons ook dat ie zo een extra fles krijgt die hij eigenlijk niet mag hebben.

Onze 2e dochter is bijna 5 maanden (6.9kilo en 66.5cm) en slaapt ook niet door.
En weet je ik maak me er niet zo druk meer om. Geen ene nacht is hetzelfde elke keer komt ze op een ander tijdstip. Ook qua eten is het elke dag anders, de ene dag drinkt ze dus 6 flessen van 200 leeg, de volgende dag zijn het er 2 van 150....
Ik bied elke keer hetzelfde aan en ga ervan uit dat het wel vanzelf komt. Trouwens het CB geeft me daarin gelijk.
Het is een kind dat als ze genoeg heeft, ik echt niets meer naar binnen krijg, dus regelt ze het zelf wel.
Onze oudste sliep ook heel onregelmatig. Met 4 maanden van 7 tot 7 om maanden later weer terug te vallen op een nachtfles.
Heel simpel, ik laat ze niet huilen 's nachts als een fles een oplossing biedt.
Misschien zou het anders worden als het kind veel te zwaar wordt, maar ook dan denk ik dat het zich op een bepaald moment zelf regelt. Als Irem echt niet in slaap komt en ze heeft net een fles gehad, dan geef ik soms een flesje rooibos thee, een andere optie is een verdunde fles geven.
Weet je verder heb ik niets te klagen. Ze wordt wakker drinkt wat en valt weer in slaap of brabbelt nog een half uurtje. Dat doorslapen komt echt wel een keer. Een speen wil ze niet en ook haar duim kan haar niet lang boeien. Haar mouwen en lakentje zijn continu nat van het sabbelen. Haha, zal wel zuigbehoefte hebben.
Ik heb ook niet de ervaring dat rijstepap helpt om langer te slapen. Ik denk dat het eerder iets is dat het ene kind makkelijker weer in slaap komt dan het andere kind en ook dat kunnen periodes zijn.

Ach, ik stel me maar in op 2 jaar verstoorde nachtrust, de oudste slaapt nu pas echt goed, sinds ze geen middagslaap meer doet. Terwijl ik de ervaring heb dat als een baby overdag goed slaapt de nacht meestal rustiger verloopt dan na een drukke dag met minder slaap....

Sterkte,
Nina

hoi ellen,

ik ken je gevoel hellaas niet, want de mijne slaapt door sinds ze 6 wk is..
Maar wilde even zeggen dat ik het goed vind dat jullie die fles niet meer aanbieden snachts...zo te lezen heeft ie hem indd niet nodig...wat ik echter niet begrijp ik dat je de hele nacht naar hem toe gaat, als ie niet huilt....zeker op deze leeftijd liggen veel baby's gewoon wakker te spelen in bed...met de lakens of een kroel...ook snachts ja..ik zou pas een speen aanbieden als er gehuilt word en dan nog niet meteen opspringen, want hij vind die nachtelijke bezoekjes aan zijn bed wel fijn...
als jij overdag een goed schema heb, met kleine slaapjes dan komt het vast goed...jij en je man zullen ff die nachten door moeten, maar zodra jou zoon merkt dat er geen moer aan is snachts dan gaat ie vast minder vaak komen..

dit is niet om je te beoordelen he, is gewoon een tip waar je hopelijk wat aan heb..
maar wat bij mijn kindje werkt hoeft niet bij die van jou te werken...ze doen (hellaas) toch wat ze zelf willen..

hoe gaat het op het moment met de nachten ??

succes iig.

gr bambi

Ik heb het met jullie te doen.
Mijn meisje slaapt al vanaf de derde dag door. (Evenals dat mijn andere 3 meiden dat gedaan hebben) En ik weet dat ik mijn handjes dicht mag knijpen.
Wij hebben en nachtrust van 0.00 uur tot 7.00 uur en tegenwoordig moet ik haar om 8.00 wekken. Dus ik denk dat we nu een uurtje eerder plat gaan.

Terug
Bovenaan