Dopen?!

Hoi

Wij laten Fleur ook niet dopen maar ook :" opdragen". er wordt dan een zegen over haar leven gevraagd, en de dienst is dan extra gezellig (is altijd al gezellig). Ze wordt (ook) (was nog iemand) door haar opa (en oma) opgedragen (zij zijn nml voorgangers/pastors van de kerk, dus).

De reden dat wij niet aan kinderdoop doen is omdat wij geloven dat dopen is om je zonde van je " af te wassen". En ja als ik naar mijn Fleurtje kijk, weet ik zeker dat zij zonder zonde is. Zij zal hier idd zelf later voor moeten/kunnen kiezen.

x Petra

quote: PuurGenieten reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-10-2007 18:14:24'));

De reden dat wij niet aan kinderdoop doen is omdat wij geloven dat dopen is om je zonde van je " af te wassen". En ja als ik naar mijn Fleurtje kijk, weet ik zeker dat zij zonder zonde is. Zij zal hier idd zelf later voor moeten/kunnen kiezen.

x Petra

Dat is inderdaad een lastig punt. Ik geloof ook niet dat Jesse nu al 'zondig' is, maar hij is wel in deze zondige wereld. Er hoeft bij hem echt nog geen zonde afgewassen te worden, bij niet één baby. Maar bij ons is het echt als "teken en zegel van Gods verbond", daar hoort Jesse nu al bij en de doop is daar dus het teken van.
Als hij later zelf voor het geloof kiest, kan hij 'belijdenis' doen.

Leuk om zo de verschillen te lezen en te weten.

Wanneer wordt Fleurtje opgedragen? Hoe oud is zij dan?

Grts, daantje

quote: daantje026 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-10-2007 12:35:35'));

quote: PuurGenieten reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-10-2007 18:14:24'));

x Petra
Dat is inderdaad een lastig punt. Ik geloof ook niet dat Jesse nu al 'zondig' is, maar hij is wel in deze zondige wereld. Er hoeft bij hem echt nog geen zonde afgewassen te worden, bij niet één baby. Maar bij ons is het echt als "teken en zegel van Gods verbond", daar hoort Jesse nu al bij en de doop is daar dus het teken van.

Grts, daantje

Het is inderdaad lastig zoiets,
Wij zien het ook niet dat Hannah nu al zondig is, maar ook als een teken, een verbond met God.
Wij laten haar dopen omdat ze het nu zelf nog niet kan zeggen, dat ze bij God wil horen.
Jezus heeft zich ook laten dopen, hij had ook geen zonden, maar de Wereld is wel zondig.
We hopen dan ook dat we Hannah   hiermee de 1e stap van haar geloofsleven hebben gegeven, en dat ze met ooit mag beantwoorden met het belijden van haar geloof.

Wij gaan zondag Hannah dopen, samen met een ander meisje, dat een maand ouder is.

Iedereen een hele fijne dienst toegewenst!!

Jeannette

quote: Jeannette reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-10-2007 14:04:41'));

quote: daantje026 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-10-2007 12:35:35'));

x Petra

Grts, daantje

Het is inderdaad lastig zoiets,
Wij zien het ook niet dat Hannah nu al zondig is, maar ook als een teken, een verbond met God.
Wij laten haar dopen omdat ze het nu zelf nog niet kan zeggen, dat ze bij God wil horen.
Jezus heeft zich ook laten dopen, hij had ook geen zonden, maar de Wereld is wel zondig.
We hopen dan ook dat we Hannah   hiermee de 1e stap van haar geloofsleven hebben gegeven, en dat ze met ooit mag beantwoorden met het belijden van haar geloof.

Wij gaan zondag Hannah dopen, samen met een ander meisje, dat een maand ouder is.

Iedereen een hele fijne dienst toegewenst!!

Jeannette

Ja Jezus heeft zich laten dopen omdat hij dezelfde "stappen" als ons zou doorlopen.
Tis eigenlijk niet "bijbels"   kinderdoop, althans het staat nergens. Er staat wel duidelijk dat het om je zonde "af te wassen". Je "legt je oude (zondige)  leven af", en keuze die je zelf moet maken....

De katholieke kerk "beweert"   dat een kindje wel degelijk zondig geboren wordt, hij/zij "erft"   de zonde van zijn/haar ouders en grootouders etc. Dit vind ik onzin, zonde "bega" jezelf.

Maar ja dit is een discussie (betreft erfzondeleer) (toevallig heeft mijn moeder daar een boek over geschreven)  die al weet ik hoe oud is en al vaak gevoerd is, dus moeten we er eigenlijk niet aan beginnen (haha).

groetjes Petra

Nee, inderdaad niet zo handig om die discussie hier te beginnen. Het is ook een beetje waar je mee opgrgroeid bent, denk ik.
Maar vind het wel leuk/interessant om de  verschillende  meningen en opvattingen te lezen.
Uiteindelijk maakt t ook niet uit denk ik, de basis is hetzelfde.

Allemaal een heel fijne dienst!!

Terug
Bovenaan