dopen

Hoi hoi,

Ik ben heel benieuwd of jullie jullie kindje ook laten dopen?

A.s. zondag wordt Isis gedoopt. Ze is dan ruim 8 wkn.
Ze wordt hier in de buurt gedoopt in een abdij.
Daar is ook onze zoon gedoopt.
Een diaken van de abdij zal haar dopen.
Het is geen heel traditionele doopviering zoals in de kerk, maar vooral een creatieve.
We hebben met de diaken gesproken en opdrachten mee naar huis gekregen.
Zo gaat onze zoon een gedichtje opzeggen, de peter en meter en ik.
Verder hebben we een doopsymbool moeten bedenken en hebben alle gasten "de opdracht" gekregen om een wens te bedenken voor Isis. Deze worden dan verzameld op hartjes en dat wordt een herinneringsboekje.
Bij binnenkomst en bij het verlaten van de kerk draait er muziek (Trijntje Oosterhuis - nu dat jij er bent en Raffaella met ik hou meer van jou)

Ik hoop dat het een mooie viering zal worden.
Daarna gaan we met onze gasten naar ons huis en gaan we lekker BBQ. Ik hoop op mooi weer!

Gr. mama Peet

Ik vraag me af wat het nut ervan is om een baby te laten dopen... ik denk dat de meeste mensen het doen omdat het een mooie dienst is, maar wat heeft t verder voor waarde? Doop zoals het in de bijbel beschreven staat, is een bewuste keus van een volwassen persoon om zijn/haar leven aan God te wijden. Kinderdoop heb ik altijd iets vreemds en onbijbels  gevonden, een kind kan niet bewust kiezen voor een religie. Mijn kind mag zich laten dopen als hij oud genoeg is om die keuze te maken...

Hallo,

Wij laten Pepijn dopen, maar niet als dopen in een kerk ! Frank en ik zijn getrouwd in een kerk maar dit was ook niet een echte kerkelijke viering. Wij wilde in de Kerk trouwen omdat wij wel geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Onze trouwviering was vol met humor maar ook met een diepere betekenis zo hebben wij toen aan alle genodigde gevraagd of zij altijd om ons heen willen staan in goede en slechte dagen dit hebben we symbolisch uitgevoerd door iedereen een kaars te geven. Voor de doop is het eigenlijk een beetje het zelfde idee. Wij vinden dat Pepijn uiteindelijk een eigen geloof moet kunnen kiezen. Bij de doop zulllen veel vrienden en familie aanwezig zijn en wij vragen hun of zij er voor Pepijn zullen zijn. En dat zij ons helpen. Na afloop proosten we op Pepijns leventje. De doop vind plaats eind oktober dan is Pepijn 3 maanden.

Groetjes,

Claudia

Hoihoi,

Wij laten Evy ook niet dopen. Ik geloof wel dat er iets is, na de dood en zo. Maar of dat met de kerk te maken heeft???
Wij laten haar strakjes zelf kiezen, of ze gedoopt wil worden.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hoi

Ons ventje is wel gedoopt en ik wil graag uitleggen waarom.
De kinderdoop is juist wel heel Bijbels!!
Bij de doop zegt God tegen je kind: nu hoor je bij mij. Ik zal voor je zorgen. Dat is ook wel het genadeverbond wat God dan met je kind afsluit. Als ouders beloof je ook dat je je kind zult opvoeden zoals God dat wil en hij in de Bijbel heeft laten opschrijven. Als je kind later groot is, kan hij bij God pleiten en zeggen: God, wilt U voor me zorgen. Met de doop heeft U het al beloofd. God heeft met de doop zijn hand al naar je kindje uitgestoken en zodra je kindje tot de keuze is gekomen hoeft hij alleen maar (met Gods hulp) die hand aan te pakken. Als ouders wordt je later ook ter verantwoording geroepen. Je hebt je kind laten dopen... maar heb je het ook opgevoed zoals je beloofd had? Het is dus niet alleen iets voor je kind, maar ook voor de ouders is het belangrijk.
Het klinkt voor mij allemaal logisch, maar misschien is het voor jullie wel erg ingewikkeld. Maar ik hoop dat jullie er iets van begrijpen waarom wij ons kindje hebben laten dopen.

wat ik er nog aan toe wou voegen:

Ben het met jtzwanger eens. Je belooft ook met de doop dat je je kindje gelovig zou opvoeden als isra later belijdenis gaat doen zegt ook zij 'ja' tegen God.

Zelf vind ik het erg belangrijk en bijzonder dat Isra is gedoopt. En ik geloof niet alleen dat er meer tussen hemel en aarde is, ik weet het zeker!
liefs

Terug
Bovenaan