Ik ga altijd uit van, ik bepaal wat ik hem aanbied en op welke tijd, hij mag beslissen of en hoe veel hij er van eet. Hij is 17 maanden en krijgt zeker geen chips en snoepjes trouwens, dat vind ik nog niet nodig. Tuurlijk krijgt hij wel eens een koekje of als ik het toevallig eet een stukje pure chocola maar ik let echt op wat ik hem geef. Voor mij gaat het niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Ik heb wel het geluk dat mijn zoon enorm graag eet, ik kan me voorstellen dat je toch sneller geneigd bent iets “aantrekkelijkers” te geven als ze echt niet willen eten.. maar ook als hij niet zo goed zou eten zou ik wel hopen te kunnen vasthouden aan, geen strijd, geen afleiding, gewoon lekker, gezond, gevarieerd aanbieden en wil hij niet, jammer.
Zijn schema :
ontbijt 8u rijst kokos melk met quinoavlokken en fruit, of bananenpannekoekjes, of alleen fruit (meneer lust geen yoghurt meer..), of boterham
tussendoor meestal ergens paar rijstcrackertjes, stukjes tomaat of komkommer, een soepstengel
lunch rond 12u warm eten (groente, koolhydraten en proteïnen)
smiddags rond 15-16u wat zoets, meestal fruit met een havermoutkoekje/speltkoekje/rijstwafel met pure chocola/bananenbrood net wat ik heb gemaakt of aangeschaft
s’avonds rond 18u30 warm eten (groente + koolhydraten).
Toetjes krijgt hij eigenlijk niet of nauwelijks. Een stukje fruit soms als het zo uitkomt. Wel krijgt hij vaak een “aperitief” (ik woon in Frankrijk haha geen idee hoe je dat in t Nederlands zou noemen) van wat rauwkost, rozijntjes of iets dergelijks.. hij zit dan vast aan tafel of kijkt in de keuken op zijn krukje naar wat ik doe maar het is dan wel prettig als hij al iets te eten heeft, anders wordt het ruzie ?