Dankjewel voor de reacties.
Ik kreeg een beetje het idee dat we te laat met "het programma" begonnen zijn ofzo. Ik heb ook wel een beetje met mede-ouders te maken van het type "ik doe het beste voor mijn kind, en het huidige onderzoek zegt dat...". Of juist weer grootouders die het "vroeger allemaal niet zo moeilijk deden, toen had je geen speciale drinkbekers". Als ik even in hokjes mag denken. Het geeft me soms het gevoel dat je alleen maar overgecompliceerd kan zijn of juist nergens de problemen van in mag zien.
Met drinken uit een open bekertje ging ik dus weer even rondvragen. En vroeger dronken ze allemaal uit een open bekertje. Of tegenwoordig schijnt drinken uit een open bekertje motorisch al prima te moeten lukken rond 1 jaar hoor, en is veel beter voor de mondmotoriek.
Ja... maar hoe dan? ik zit niet te wachten op elke keer een overstuur meisje als ik wil helpen, of haar moeten omkleden omdat ze waterbalet leuker vond.
De 360 antilek beker snapt ze gewoon niet. Die bieden we al sinds 7 maanden regelmatig aan, maar ze snapt gewoon niet dat ze eraan moet zuigen. De rietjesbeker gaat verder prima, en sinds kort lukt slokjes uit een open beker ook prima. Behalve dus dat waterballet. Toegegeven, het ziet er erg schattig uit als het een momentje uit komt om de troep op te ruimen. Misschien hou ik het deze zomer maar bij oefenen als het uitkomt.
Maar dan laat ik de stress van "ze had het al lang moeten oefenen" weer even los
Dat het nu lukt om slokjes te drinken uit een bekertje gebeurde toch ook helemaal vanzelf. ik bedoel, ze kon het al wel als ik mijn beker aan haar mondje zette. Maar het optillen, omhoog houden en een slok nemen zelf doen. Nooit bewust geoefend ofzo. En over een half jaartje kan ik vast al beter uitleggen dat drinken zonder knoeien/spelen hoort.