Drinken uit een open beker - drukke knoeipot

Volgens mij was m'n dochter ongeveer 1.5 jaar toen ze ineens uit zichzelf uit een open beker ging drinken. Daarvoor ook wel eens geprobeerd maar altijd een natte boel. Ze dronk altijd uit een rietjesbeker of de munchkin beker. Ze praat erg goed en veel (ze is nu ruim 2.5) dus dat het slecht is voor de spraak enz geloof ik niet zo in. Nu drinkt ze of uit een open beker of uit de munchkin.

Zou het dus lekker laten gaan en er gewoon nog even mee wachten. Het komt vanzelf.
 
Wij zijn met onze zoon begonnen met oefenen door hem yoghurt uit een open beker te laten drinken. Dat stroomt minder hard waardoor het wat makkelijker kan zijn voor je kindje. Dus als je graag de stap naar een open beker wil maken, zou je dat kunnen uitproberen.
 
Dankjewel voor de reacties. 
Ik kreeg een beetje het idee dat we te laat met "het programma" begonnen zijn ofzo. Ik heb ook wel een beetje met mede-ouders te maken van het type "ik doe het beste voor mijn kind, en het huidige onderzoek zegt dat...". Of juist weer grootouders die het "vroeger allemaal niet zo moeilijk deden, toen had je geen speciale drinkbekers". Als ik even in hokjes mag denken. Het geeft me soms het gevoel dat je alleen maar overgecompliceerd kan zijn of juist nergens de problemen van in mag zien. 
Met drinken uit een open bekertje ging ik dus weer even rondvragen. En vroeger dronken ze allemaal uit een open bekertje. Of tegenwoordig schijnt drinken uit een open bekertje motorisch al prima te moeten lukken rond 1 jaar hoor, en is veel beter voor de mondmotoriek. 
Ja... maar hoe dan? ik zit niet te wachten op elke keer een overstuur meisje als ik wil helpen, of haar moeten omkleden omdat ze waterbalet leuker vond. 

De 360 antilek beker snapt ze gewoon niet. Die bieden we al sinds 7 maanden regelmatig aan, maar ze snapt gewoon niet dat ze eraan moet zuigen. De rietjesbeker gaat verder prima, en sinds kort lukt slokjes uit een open beker ook prima. Behalve dus dat waterballet. Toegegeven, het ziet er erg schattig uit als het een momentje uit komt om de troep op te ruimen. Misschien hou ik het deze zomer maar bij oefenen als het uitkomt. 

Maar dan laat ik de stress van "ze had het al lang moeten oefenen" weer even los :) Dat het nu lukt om slokjes te drinken uit een bekertje gebeurde toch ook helemaal vanzelf. ik bedoel, ze kon het al wel als ik mijn beker aan haar mondje zette. Maar het optillen, omhoog houden en een slok nemen zelf doen. Nooit bewust geoefend ofzo. En over een half jaartje kan ik vast al beter uitleggen dat drinken zonder knoeien/spelen hoort. 


 
Haha, heerlijk geschreven en herkenbaar. Als ze zelf drinkt uit een open beker bij de zandtafel, san kan ze het dus, hoef je het ook niet meer te oefenen. Wat wij doen (bijna 2, dus no stress) is op ‘rustige momenten’ beker aanbieden, maar wel met hooguit 2 a 3 cm inhoud, zodat ze minimaal kan knoeien. Ook drinkt ze uit onze glazen en in de tuin vind ik alles prima. Druk bezig/in de auto/etc? Dan gewoon de 360 of rietjes beker. Die laatste snapt onze dochter dan weer pas sinds een maand of 2, zo hebben ze allemaal hun ding.
 
Oefenen, oefenen, oefenen. Ik herken onze dochter erg je in verhaal. Ze was al ruim voor ze 1 werd geïnteresseerd in onze glazen en ons drinken. Zo stapje voor stapje gedaan tot ze wist wat 'voorzichtig' betekende en dan zeiden we 'voorzichtig drinken'. In eerste instantie gooide ze het drinken gewoon over zich heen haha! Beginnen met hele kleine beetjes en ik deed bijvoorbeeld mijn vinger op de onderkant. Dan had onze dochter niet zo het idee dat ik hielp
 
Met 13 maanden zelf uit een open beker drinken? Wat een onzin!
Met 2 jaar kunnen bijna alle kinderen het wel en sommige doen het heel netjes en anderen morsen soms. Komt vanzelf wel.
 
Allereerst lekker niet luisteren naar de mensen om je heen hoor! En zeker niet onzeker van worden! Onze dochter is bijna 2 en drinkt sinds paar weken af en toe buiten uit een open beker als ze erom vraagt, maar dat gaat ook echt niet vanzelf. Ik gebruik voornamelijk 360 graden beker, dan heeft ze wel dezelfde handeling als bij een normale beker. Haar melk krijgt ze daarentegen uit een rietjesbeker, ze drinkt gewoon koude halfvolle melk. Gewoon lekker je eigen gevoel volgen en naar je kind kijken.?
 
Terug
Bovenaan