druk, praten en niet luisteren

Goh, het is toch wel fijn dat er zoveel herkenning is.
Ik krijg inmiddels al een tijdje wat extra ondersteuning (gesprekken) met de verpleegkundige van het CB. Ze heeft ook veel tips.

Ik vind de situatie momenteel zo zielig voor Stefan. Hij was vandaag weer zo druk en zit nu als een muisje zo stil op de bank, helemaal stuk.... Hij gan zijn ogen bijna niet open houden....

We hadden dus vanmiddag bezoek van een collega met een meisje van 1,5. Hij is dan vreselijk lief. Wilt haar drinken geven, koekje geven, haar voorlezen etc...
Maar ineens gaat zijn knopje om en duwt ie haar weg... Ik wil hem straffen en zet hem op de trap en hij loopt direct weer weg.... en lacht erom....
Op zo'n moment schaam ik me gewoon voor hem en denk ik waarom ???
Moet ik dan maar altijd gewoon thuis blijven, zonder mensen over de vloer?

Pascal, Ilja en Annet, jullie kindjes zijn dus ook heel druk. Hoe uit zich dat?? En wat doen jullie eraan??? Hebben jullie kindjes ADHD???

Is het ook zo dat jullie de kinderen niet kunnen bereiken als ze zo druk zijn? Het enige wat werkt is een tik voor zijn billen. Ik heb dat 1 x gedaan (gelukkig nog in de luiertijd), maar ben daar zelf zo erg van geschrokken.... Was zo verdrietig. Je wilt je eigen kind niet slaan.... Maar je wilt zo graag dat hij luistert.....

Ilja, kom je me helpen met die fles wijn????
Annet, wat voor een hulp krijgen jullie?
Pascal, die dagindeling.. we hebben altijd al een strak ritme, maar soms moet je daar toch vanaf wijken... geen dag is hetzelfde....

Lieve meiden, dank voor jullie tips!
Liefs
Margo
 
Hoi Margo

Chris is bij mij helemaal niet druk hoor.
Ik werk met kinderen met ADHD en een autisme spectrum stoornis. Vandaar mijn reactie.
Succes

Pascal
 
He Pascal...
O vandaar.... ik vond je reactie ook al zo professioneel. Heb je nog meer tips voor me??

En als je mijn verhaal zo leest, herken je dan veel van "jouw" kinderen???

Margo
 
Hoi Margo,

ik weet het niet helemaal zeker, en waarschijnlijk Pascal wel, maar ADHD is niet vast te stellen bij zulke jonge kinderen.
" Afwijkend gedrag" dus anders dan de norm (wat die dan ook mag zijn) kan wel vastgesteld worden. Maar omdat men al veel nagedacht heeft over andere manieren van gedragen en van uiten, en dus voor het gemak er namen aan gegeven heeft, kan een professionele hulpgever sneller handelen.

Maar onze dochter van vijf stuitert ook de hele dag door en kan zich moeilijk concentreren, tettert door mij heen en als iemand belt achter elkaar doorvragen WIE er belt.
Ja kan ik mij heeeel moe bij gaan voelen maar dat helpt niet.
Dus dan moet Isa mij aankijken en haar oren open doen en dan leg ik uit wát ik doe en wát ík wil dat zí'j doet. Dat vraagt van mij best veel omdat ik dat met ferme doe maar het werkt voor haar.

Toch denk ik, dat dit een fase is. ookal is een verschrikkelijk cliché. Maar hij vraagt wel duidelijk dat jij de grenzen aangeeft en dat je duidelijk bent.
Ik heb een beloningsbord van het Kruitvat en dat werkt bij beide dames heel goed.
We belonen positief gedrag. Dus bijvoorbeeld het praten met de gewone spreekstem; een magneetje erbij. Wij proberen het negatieve gedrag niet te benoemen en dat doe ik in de klas ook. Dat werkt erg goed.

Nou meid, al is er maar iets wat je helpt....

Succes!
Liefs Renske
 
lieve Margo,

ik heb geen tips voor je maar kan me heel goed voorstellen dat je er hoornsdol van wordt. Ik wil je dan ook even een cyberknuffel geven en ik leef met je mee!
whahahahahahaha wat slijmerig :p die cyberknuffel

groetjes Jenneke
 
hoi margo

Je kunt op deze leeftijd inderdaad nog geen diagnoses stellen. Niet ieder kind dat druk is heeft ook ADHD.
Wel is het zo dat elk druk kind grote baat heeft bij duidelijkheid en structuur. natuurlijk kun je dat niet elke dag aanbieden op dezelfde manier, maar als je weet dat je op visite gaat, of naar een speeltuin, kun je dat op een picto bord ook plakken. Dan is er toch duidelijkheid en structuur, want het is inzichtelijk gemaakt.

Wat voor jou belangrijk is, is ook dat je je op zijn niveau begeeft. Als je wat zegt, hou hem dan bij je. Roep het niet, maar loop naar hem toe en laat hem naar je kijken en luisteren Wees zeker dat je boodschap gehoord wordt.

Voor de rest kijk goed naar hem. Als je denkt dat er echt wat aan de hand is, kun je in ieder geval vast hulp gaan zoeken. Nogmaals...niet ieder druk kind heeft ADHD en niet ieder kind dat driftbuien heeft, woede aanvallen heeft heeft een stoornis.

Het kan ook gewoon een fase zijn van grenzen stellen en aandacht vragen.
Probeer in ieder geval al het goede gedrag extra aandacht te geven, door hem in de hemel te prijzen, juichen en grote brede glimlachen of een kietelbeurt.
Hier leert hij zijn succes verhalen mee en die wil elk kind graag herhalen.
Want het is toch lekker jouw mannetje...en als je soms heel boos op hem wordt...kun je om hem niet weer apart te moeten zetten ook de boel omdraaien en zelf even weglopen of hem af te leiden met iets anders.
Hierdoor vergeet hij even wat hij heeft gedaan en wordt het ook niet zo'n groot item.

Een geweten...dat hebben ze echt nog niet hoor,..dus alles wat je zegt is hij 5 minuten later alweer kwijt.
dat is geen boosheid, hoort gewoon bij zijn leeftijd.
Al is het lastig ;)

Maar...steek ook je kop niet in het zand als je in de loop der tijd je zorgen gaat maken. Roep dan wel hulp in.

Die website is echt een aanrader.
Kun je veel info van halen waardoor je misschien juist denkt...oh...maar dat is het niet...of denkt...ik moet het toch in de gaten houden.

heel veel succes

enne...ik heb een groep kinderen met ADHD...en ik vind ze geweldig! Heb heel veel plezier met ze, ook veel ontploffingen, maar ik vind ze allemaal verschrikkelijk lief!

Pascal
 
Jenneke....die cyberknuffels zijn toch heerlijk en volgens mij noooooit storend toch
en een beetje een dolletje tussen al het serieuse is wel welkom
we hebben het hier toch over een prachtig ventje!
 
Terug
Bovenaan