Dutjes combineren,

Mandarijntje

New member
<p>Hi allemaal,</p><p>Misschien maak ik me druk om niks, maar nu ik in verwachting bent van een tweede vraag ik me ineens af hoe moet dat allemaal straks..?! </p><p>Een voorbeeld van waar ik me dan druk over maak is: na een paar maanden gaat de jongste twee dutjes nodig hebben en de oudste (nu 14 maanden) maar één. Ben je dan voortaan altijd thuis, omdat er altijd een van je kinderen slaapt?! ?</p><p>Enerzijds wil ik erop vertrouwen dat het losloopt en we vanzelf een nieuw ritme vinden. Maar ik ben ook zo nieuwsgierig naar ervaringen en ideeën van anderen!</p><p>Als er iemand iets over wil delen dan hoor ik dat heel graag ?</p><p> </p>
 
Je bent de hele dag thuis, het leven wordt echt verschrikkelijk als je 2 kinderen zo dicht op elkaar hebt . 
Grapje natuurlijk. Hier 2 meiden met 19 maanden verschil. Oudste is 2 en jongste is 7m. Je vindt echt vanzelf een ritme. De 2e gaat ook wel beetje mee in het ritme van de 1e. Ze slapen nu elke dag met een beetje geluk allebei van 12 tot 2. De jongste slaapt s ochtends nog een keer en s middags nog een keer. Maar eigenlijk altijd wel tegelijk. En komt dat niet handig uit, doe ik de jongste in de draagzak en slaapt ze daar nog even. 
1e 3 maanden sliep de jongste sowieso alleen in een draagzak overdag Dus dat was eigenlijk heel makkelijk. 
T komt echt goed!
 
Ohja, ik heb bij de oudste ook de eerste maanden altijd de draagzak gebruikt. Dat ben ik nu inderdaad ook van plan. 
En daarna lees ik dat het ook wat loslaten van de standaard twee dutjes is en meer afstemmen tussen de twee kleintjes is. Ja het klinkt ook logisch. 
Vind het best een beetje spannend, het vooruitzicht. Nu kan je zo makkelijk alles op je ene kleintje afstemmen, geen aandacht dat verdeelt hoeft te worden. Terwijl het ook zo gezond is dat ze leren dat de aandacht van papa en mama verdeelt moet worden soms. 
 
Ja je moet echt gaan verdelen, maar ik vond dat ook wel best natuurlijk gaan. 1e maanden veel gewandeld met baby in de draagzak en andere in de kinderwagen en lekker veel in speeltuinen gespeeld. Zo hadden ze eigenlijk allebei tegelijk hun aandacht.
En soms loopt t helemaal in de soep en slapen ze precies om beurten, dat is niet fijn, maar is niet anders. 
Ik had het me echt erger voorgesteld met niet weg kunnen, moeilijk aandacht verdelen ect. Nu is mn 2e ook wel echt heel makkelijk dus dat heb ik als voordeel  
 
Ik was echt aan huis gebonden de eerste maanden. Baby die niet in de wagen of draagzak sliep dus daar zit je dan. Met de lockdown niet zo erg maar toch niet echt chill. Nu is het wel beter  want de oudste slaat haar slaapje over. 
 
Wij hebben een dochter van ruim 2 en een dochter van 9 maanden. Wij hebben al vanaf baby af aan haar een dutje van 12-15 aangeboden dat was ook de slaaptijd van onze oudste. Daarnaast heeft ze nu nog in de ochtend een extra dutje en gaan ze allebei rond 12 uur naar bed toe en slapen ze tot ongeveer 2/3 uur. Ik heb met flesjes, hapjes en slaapjes ook gekeken wat praktisch is en we hebben het geluk dat onze jongste dochter zonder problemen ons schema prima vond. 
 
Bij mij was het wel zo haha. De tweede deed ochtend (11-12.30/13.00u) en namiddag (15.30/16.00u/17.00u)  dutje en de eerste nog maar een dutje (13.00-16.00)  Dus wanneer de een uit bed kwam ging de ander erin ? Dit heeft toch wel even geduurd. Erna sliepen ze samen van 13-16 ongeveer. Ik had ook nog 2 baby slaapkopjes.....ik kon ze wel altijd overal neerleggen dus ik ging wel gewoon na vriendinnen of familie en dan deed ik ze daar leggen. 
Ik weet nog dat ik dacht toen de tweede geboren was : mij gaat dat nooit lukken!! Hoe dan...2 kleine kindjes...??‍♀️ Ik was helemaal down ervan. Geen roze wolk. Maaaarrr het is me gewoon gelukt hoor, en dat lukt jou ook! Het rimte vindt zich vanzelf...
 
 
 
 
 
Hier 21 maanden verschil tussen mn meiden. De eerste 5 a 6 maanden vond ik best makkelijk omdat de jongste nog in de wagen sliep. Ze ging overal mee naartoe en sliep gewoon. Na die 5/6 maanden vond ik het lastiger. De jongste deed tot 8 maanden nog 3 dutjes per dag en de oudste deed er nog 1. Dus t was soms zoeken om om pad te gaan ja.
Toen het 2 dutjes werden, werd het wat makkelijker. Ik ging dan om 8.30 op pad, rond 11.00 of rond 16.00. (Slapen van 9.30-11.00 en van 14.00-15.30) Dan heb je toch 3 momenten per dag dat je de deur uit kan. 
Ondertussen is de oudste 3 jaar en de jongste 14 maanden. De oudste slaapt niet meer sinds ze 2.5 jaar is en de jongste doet nu nog maar 1 slaapje per dag, dus t is allemaal weer makkelijker nu! 
Uiteindelijk zijn er een paar maanden geweest dat het allemaal wat lastiger was,vooral tussen de 5 en 8 maanden eigen. Maar dan alsnog ging ik altijd 2x per dag de deur uit, dat lukte best. Al is het maar 2x2x3p minuten is het ook goed hè. Het wijst zichzelf wel hoor, komt goed!
 
Terug
Bovenaan