Een nieuw "gezicht"

Hoi Piepeloi,
Ik ben lisette   en volg jullie al enige tijd.  Inmiddels ben ik zwanger (mei '05)  geweest, heb een miskraam gehad (kwamen we na  12 weken achter bij de vk) en een curretage (aug '05).  Inmiddels zo ontzettend blij dat ik na precies vier weken weer ongi ben!! Tja, en dan nu maar duimen...

Hoi Lisette,

Ik zag dat je sinds afgelopen maandag nog helemaal geen reacties heb gehad. Op de een of andere manier heb ik ook over je berichtje heen gelezen....

Ik ben zelf ook nog niet zo heel lang op dit forum, ongeveer twee of drie weken, denk

ik, maar toch neem ik het maar even op me om je welkom te heten op dit forum. In je

berichtje klink je vrij luchtig. Ik begrijp ook dat je weer vol goede moed en hoop bent.

Beter! Weet wel dat je hier terecht kunt met een lach én een traan. Ik heb heel veel

aan de meiden hier gehad, de afgelopen weken (en nog steeds). Houd je ons op de

hoogte van je wel en wee?

Liefs van Sisi.

Hoi lisette,

Ik dacht dat ik op je bericht had gereageerd, maar blijkbaar niet.

Ik ben 27, mijn vriend wordt volgende week 30 en we zijn ruim 3 jaar bij elkaar, nog steeds smoorverliefd en willen graag een kindje.

Mijn verhaal is bijna gelijk aan dat van jou (zwanger sinds  eind mei, curretage/miskraam 17 augustus)  en jouw reactie is ook hetzelfde als mijn eerste reactie. Vrij nuchter en luchtig.

Maar oh jee, daarna... Daarna ben ik heel erg verdrietig geweest en ondanks dat het nu veel beter gaat, ben ik er nog steeds regelmatig verdrietig om.

Mijn menstruatie was ook precies volgens cyclus (26 dagen). Ook daar was ik erg blij mee, maar nu ik volgende week weer ongesteld moet worden, stijgt de spanning. Mijn 'forum-vriendin' Tobi heeft ook een soortgelijke geschiedenis als ons, maar zit nu toch al 39 dagen te wachten op haar volgende menstruatie. Je kunt er gewoon geen pijl op trekken. Het lichaam (en meestal ook de geest) is in de war van al die hormonen. Hoe ga jij met het verlies om dan?

Ik vind het erg leuk dat je je bij ons hebt 'aangesloten' en laten we elkaar op de hoogte houden.

Roebie

Hoi Sissi en Roebie,

Wat lief dat jullie zo meelevend reageren. Voorheen las ik bijna elke dag het forum zwanger worden, daarna zwanger zijn en daarna feb 06. Het verliep allemaal zo mooi! Helaas te mooi, want het tegendeel was waar. Ik ging samen met mijn vriend (32)naar de verloskundige voor de eerste echo, in onze woonplaats vind dat vanaf 12 weken plaats. Wat is dat dan schokkerend om te starren naar een zwart beeld, zonder enig teken van leven. Alsof we zo van onze wolk werden geduwd... De verloskundige probeerde tot ons door te dringen, zonder enig resultaat. Verdrietig  (was ik)... Stil (was mijn vriend)... Thuis aangekomen  heb ik alle kaarten met geluk wensen  bij elkaar gepakt en ben meteen naar  DE kamer toegelopen (de kamer stond al, omdat  we die  vanwege  ruimtegebrek gauw moesten ophalen  bij familie)... Voorlopig  wilde ik niet naar binnen.  
Met de verloskundige heb ik wekelijks contact gehad. Na precies vier weken, was ik op van vermoeiheid.. Ik wilde verder, mijn lichaam terug!  Na precies vijf weken heb ik de curretage gehad.  Hier heb ik zolang mee gewacht omdat ik mijn lichaam de kans wilde geven het zelf kwijt te raken, helaas...  (met behulp van voetreflexiologie) Ook omdat ik nog nooit in een ziekenhuis heb gelegen of een operatie heb meegemaakt wilde ik niet naar het ziekenhuis. De dagen naar de operatie toe, heb ik tweemaal daags acupunctuur  en een grof gemalen mosterdvoetenbad gehad, dit zou de miskraam op gang  kunnen brengen. Een week van tranen en spanning, (pufff als ik er nog aan terug denk).
De dag van de curretage (begin van onze vakantie) heb ik zoveel gehuild. Wanneer ik mijn vriend al aan keek voelde ik mijn tranen lopen. Ondertussen voelde ik me zo sterk samen. Wat zijn we in zeer korte tijd nog meer dichter naar elkaar toe gegroeid.
De narcose viel me reuze mee, daarin ben ik zo goed begeleid.  Er werd mij  verteld dat dit eigenlijk het mooist van de gehele ingreep was. En daarna ben ik best goed hersteld, ondertussen in NL op vakantie geweest...
Tja dat is een heel verhaal,
Verder heb ik op een site Ons sterretje geplaatst waar ik nog af en toe naar kijk...

Lisette

Sisi en Roebie,

Graag zou ik willen weten hoelang jullie zwanger waren, hoe zijn jullie achter de miskraam gekomen, hebben jullie een curretage gehad? Roebie heb ik het goed begrepen dat jullie nog geen kinderen hebben en Sisi heb jullie al kinderen? Hoe gingen/ gaan jullie om met je verdriet? Willen jullie op korte termijn weer zwanger worden? Wat lijkt me dat moeilijk voor Tobi dat je geen grip meer hebt op je cyclus, juist omdat ze vanuit het ziekenhuis aangeven je eerste menstruatie af te wachten.

Ik heb zoveel vragen! Het is fijn wanneer je je herkend in iemand anders zijn verhaal...

Lisette

Hoi Lisette!
Wat een verhaal weer, zeg! Zo nietsvermoedend naar de verloskundige gaan en dan zo'n klap te verwerken krijgen....dat is niet mis.  Bij ons is het iets anders gegaan. Ik was een week of  7 zwanger, toen ik een bloeding kreeg. Omdat we op korte termijn op  vakantie naar Griekenland zouden gaan, wilde ik graag weten of er reden tot bezorgdheid was. We mochten toen voor een echo naar het ziekenhuis, maar daarop was een zwangerschap te zien van nog geen 5 weken. We moesten een week later (1 dag voor vertrek) terugkomen, maar op de echo was alleen te zien dat het wel was gegroeid, maar er was nog geen hartactie te zien. We kregen weer een afspraak voor twee weken later en zijn intussen maar gewoon op vakantie gegaan. Onze kansen waren 50:50....
Na de vakantie gingen we weer voor een echo naar het ziekenhuis. Het vruchtje was wel wat gegroeid, maar niet conform 2 weken. Toch geloofde de gyn dat er een kans van 1% was dat het wel goed was, dus wachtten we nog een week. We kregen wéér een echo (vorige week vrijdag) en toen was te zien dat de zwangerschap al een beetje aan het verschrompelen is in mijn buik....
We wachten nu op het op gang komen van de miskraam. Als die niet komt, word ik over 1,5 week gecurreteerd. Het omgaan met de emoties vind ik soms best moeilijk. Er loopt ook van alles door elkaar en ik geloof dat ik wel kan spreken van heuze mood-swings. Ik slinger tussen boosheid, verdriet, angst, hoop, blijdschap. o_O.....
Daar komt bij dat ik mij bij tijden best schuldig voel naar mijn werk toe. Bah.
Allerlei gevoelens dus! Ik laat het maar allemaal over me heen komen. En ik schrijf veel van me af hier op het forum en praat erover met mijn man.
Na de curretage gaan wij niet moeilijk doen en een cyclus afwachten. Mijn cyclus heeft ook mood-swings, geloof ik.... De ene keer duurt 'ie 24 dagen, de andere keer 44 dagen. Daar is dus geen pijl op te trekken, dus afwachten heeft geen enkele zin bij ons. We zijn dat zo gewend en tja, het is wat lastig. Maar eigenlijk geeft mijn lichaam vrij duidelijke signalen als ik zwanger ben en weet ik het eigenlijk al voordat ik kan testen. Zo weet ik dan toch ongeveer wanneer het is gebeurd.
We hebben een dochtertje (13 maanden) en toen ik zwanger raakte, had ik vooraf al 3 maanden geen menstruatie gehad. (Ik heb me toen uiteraard helemaal SUF getest!) Maar toen ik eenmaal wel zwanger was, voelde ik het meteen. Ik kon niet meer op mijn buik slapen van de pijn in mijn borsten!!! Toen ik opnieuw ging testen, was het ook weer negatief en omdat  de huisarts het ook allemaal niet meer wist, mocht ik naar de gyn. Daar begon weer een verhaal apart, maar dat schrijf ik later wel een keer, als je het leuk vindt om te horen. Ik ga  nu lekker even  slapen....  
Liefs van Sisi.

PS Die site met de sterretjes heb ik ook gezien. Ik heb onze ster er alleen nog niet opgezet, omdat die nog niet is 'geboren'. Hoe heet jullie 'ster'?

Hee Lisette,

Ik reageer met alle liefde op al je vragen. Ik weet hoe je je voelt. Ik voelde me vreselijk onzeker vlak na de miskraam/curretage alsof ik had gefaald, maar geloof me: er zijn hordes vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt, maar er niet over praten. En bijan al die vrouwen hebben nu kinderen. We mogen echt blij zijn dat we elkaar hier hebben. Ik vind hier enorm veel steun!

De antwoorden dan, maar het is nogal een lang verhaal:
Mijn vriend en ik hebben nog geen kinderen. Januari 2005 gestopt met de pil en vanaf maart zijn we gaan 'vrijen voor nieuw leven' zoals mijn huisarts dat zo leuk zegt.
Op 27 juni positieve test, uitgerekende datum was 3 maart 2006!
Na 8 weken al echo gehad bij gyn waarop vruchtje klein was voor 8 weken maar er wel een kloppend hartje te zien was,  dus niet totaal verontrustend. Ik moest ruim 3 weken later terug komen voor definitieve termijnbepaling.
De dag van die volgende controle  was ik 12 weken en 1 dag zwanger (donderdag 11-8) en dat was de echo waarop we hebben ontdekt dat het vruchtje niet goed was. Het vruchtje was al helemaal verschrompeld en nauwelijks zichtbaar... Geen hartactie...
Mijn vriend en ik waren allebei heeeeel stil. Compleet overrompeld omdat mijn lichaam ENORM zwanger was: klein stevig buikje al en gezwollen borsten. Dit hadden we gewoon totaal niet verwacht!
Vervolgafspraak gemaakt om curretage te bespreken in de week daarop (dinsdag 16-8), want we stonden op het punt om een weekendje naar Berlijn te gaan, maar op dat moment wilde ik perse een afspraak voor een curretage. Eruit met dat dode ding dacht ik. Beetje hard, maar ik was kwaad op mezelf, het leven  en de wereld.  Op weg naar huis ben ik in huilen uitgebarst en heb ik de rest van de dag bijna onafgebroken gehuild. Mijn vriend ging pas huilen toen ik ophield.
De laatste dag in Berlijn (zondag 14-8)  kwam de miskraam spontaan op gang. Heel rustig met kleine beetjes bloedverlies (alsof ik ongesteld was). Stel dat ik die echo de week ervoor niet had gehad... Dan was ik echt gaan flippen van dat bloedverlies, maar nu wist ik dat ik het kon verwachten en daardoor is het denk ik toch minder traumatisch geweest.
Enniehoe: de miskraam kwam dus vanzelf op gang, dus tijdens mijn volgende bezoek aan de gyn heb ik aangegeven dat de curretage niet meer nodig was. De dag erop werd het bloedverlies en de pijn in mijn buik en rug erger en erger. De dag erna was het niet vol te houden en verloor ik enorme stolsels. Assistent van gyn gebeld die mij vertelde dat ik weeen had en dat er niet zoveel aan te doen was... Ik heb de gekste dingen uitgehaald: uren op de wc gezeten, op een plastic kruk in de douche onder een warme straal zolang als dat ik vol kon houden, veel gelopen, gehuild, voor het eerst in mijn leven gehyperventileerd... Dat was echt een vreselijke dag.
Die avond (woensdag 17-8)  heb ik mijn moeder erbij gehaald want ik was bang en mijn vriend wist ook niet wat te doen. Zij heeft me uiteindelijk naar het ziekenhuis gebracht omdat ik te veel bloed verloor. Na een paar onderzoeken bleek de hele bups er nog te zitten en hebben ze 's-nachts een spoedcurretage uitgevoerd. Mijn eigen gyn had dienst, dus die schrok wel om mij te zien, maar vond het goed dat ik was gekomen.
Ik vond de hele curretage achteraf enorm meevallen, maar ik ben blij dat mijn lichaam het eerst zelf heeft geprobeerd. Binnen een week stopte de bloedingen na de curretage. Daarna weer gevreeen en toen wel weer bloedverlies, maar dat is ook vrij snel weer gestopt.
Voor zover het zwanger / niet meer zwanger / curretage-verhaal.

Wat het verdriet betreft: vantevoren compleet onderschat. Ik kan me bijna niet heugen dat ik ooit zo verdrietig ben geweest. Ik was vorig jaar kapot van het overlijden van mijn oma en dit voelde bijna hetzelfde. Het was wel anders, maar gewoon heel erg en pijnlijk. Heel intens. Ook omdat mijn vriend er zo verdrietig van was. Ik zat ook al te huilen als ik mijn vriend al aankeek, want het voelde alsof het mijn fout was. Mijn lichaam had gefaald. Vreselijk gevoel. Dat gaat inmiddels beter, maar ik ben er nog lang niet.
Ik heb bijvoorbeeld ook moeite met andere zwangere vrouwen. Ik weet dat ze er niets aan kunnen doen, maar ik wil er eigenlijk zo min mogelijk mee geconfronteerd worden. Het maakt me verdrietig.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb beantwoord en dat je ook steun vindt hier. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel. Aankomend weekend is inderdaad spannend, want we zijn weer aan het proberen.

Liefs, Ruby

Terug
Bovenaan