Een tweede kindje

Ik denk wel dat je echt voor jezelf na moet gaan of het gaat om een wens voor een groter gezin. Want alles nog eens meemaken houdt inderdaad wel in dat je er straks 2 hebt. Maar dat weet je zelf ook wel. 
Ik ben in mei 2020 bevallen van een dochter. Die kwam een maand te vroeg. Huilbaby. Zelf fysiek en mentaal in de prak. Ik heb maanden op mijn tandvlees gelopen, gehuild en vele nachtmerries gehad. Ik riep in die periode dat er nooit meer een kind bij zou komen, terwijl wij juist altijd dachten in termen van twee kinderen. 
Wat ik dus wel ervaren heb is dat mijn hart ontplofte van mijn dochter. Al toen ik zwanger was. Ik krijg nog steeds tranen in mijn ogen als ik denk aan hoeveel ik van haar hou. We hebben 4 jaar moeten proberen incl fertiliteitstraject om haar te mogen krijgen. En nog steeds voelt alles zo nieuw. Ik moeder! Ze is er echt! Ik geniet sinds ze een maand of 6 is zoveel van haar. Ik voel me hierdoor wel totaal veranderd. In mijn hele wezen. Klinkt burgerlijk, maar mijn nummer 1 hobby is haar. En sinds die 6 maanden grens kwam dus ook dat gevoel van dat ik het liefst wel 5 van die lieverds rond heb lopen! Nou is dat overdreven en om zoveel redenen niet haalbaar. Maar ik wist dus wel zeker dat ik ondanks alles dat gebeurd was toch een tweede wilde. 
Deze keer was ik na 3 keer een behandeling zwanger. En nu 20 weken ver. Er komt weer een meisje. En ik kan mijn geluk niet op. Wel ben ik enorm bang voor de bevalling en de eerste paar maanden. Bang voor weer een huilbaby, weer zo ontzettend geclaimd en gekluisterd zijn, weer zo ontzettend slecht in mn vel, overstuur en gestresst, weer mijn hele bekkenbodem aan gort. Ik werk aan die angsten en probeer zoveel mogelijk te kijken naar 6+ maanden. Hoe leuk het dan zal zijn. 
Financieel en wat ruimte betreft kunnen we het goed hebben. Wel moeten we wat creatief zijn met de ruimte in huis. Maar dat lukt. Mijn man wilde altijd al meer dan 1 kind. En nu ik zwanger ben... Soms denk ik dat ik stop bij 3. Haha, maar dat is fantaseren. Ik ben ook al 38, dus moet me maar gegund zijn denk ik dan. Ik vind het al zo bijzonder dat het er 2 mogen zijn!!
 
Ik zie wel voor me hoe er in die begin tijd altijd een op bed ligt, en altijd een wakker is. Mijn pauze tussen de middag ben ik voorlopig kwijt. Ook is mijn dochter nog geen 2 als de tweede komt. Dat zal ook pittig zijn, want die kan dan ook nog heel veel niet en niet zo goed communiceren. Maar het komt wel goed ofzo? 
En vwb alleen ervoor staan. Tja er zijn veel single moeders die het ook doen. Om een andere reden. Maar misschien kunnen die je meer vertellen over hoe dat is? Ik ervaar in elk geval niet veel me time ofzo. Ik werk 3 dagen en zorg alleen voor mijn dochter op de andere 2 dagen. In het weekend proberen we 1 dag family time te houden. Maar dit schiet er vaak bij in door huishouden, familiebezoekjes en verjaardagen enzo, klussen, dingen die gewoon echt moeten gebeuren. Dochter slaapt nog steeds maar heel wisselend door. Ik zit ook om 19 uur kapot op de bank met geen enkele zin om nog de deur uit te gaan voor sport of vrienden ofzo. Wij hebben geen vangnet met oppas. Familie woont ver weg en geen vrienden in de buurt die er ruimte voor hebben of dat willen. Dus wij hebben eens per half jaar ofzo eens een datenight buiten de deur. 
 
Mijn man heeft trouwens ook een eigen zaak en weinig thuis. Daarbij zitten we flink in verbouwing, dus de weekenden is hij aan het klussen. Ik doe dus ook bijna alles alleen. Hij gaat weg voor ze wakker worden en probeert thuis te zijn met eten, maar dat lukt regelmatig niet. Hij doucht wel bijna iedere dag met ze en legt er 1 in bed.



Nu ik het zo schrijft klinkt het wel heel ongezellig, maar dat valt in de praktijk reuze mee hoor ?



Maar je moet doen wat je hart je ingeeft. 1 kindje is goed, 10 ook. En je hoeft ook niet nu meteen zwanger te worden. Wie weet hoe je er over een jaar over denkt
 
Ik snap Wat je bedoelt hoor, hier ook gierende hormonen! Mijn zoon is bijna 11 maanden, semi-huilbaby en ik moest vooral heel erg wennen aan mijn nieuwe rol als moeder en dat heeft echt wel even geduurd. Daarnaast keizersnee gehad dus "moet" officieel een jaar wachten voor een volgende zwangerschap, maar Jezus die hormonen gieren door mijn lijf! Rationeel gezien niet wat ik wil, ik heb een studerende militair als man die dus vaak weg is, of heel druk aan de studie. Ik hou me maar vast dat ik volgend jaar 2 belangrijke bruiloften heb waar ik niet zwanger naartoe wil en dat ik daarna weer mag proberen voor nummer 2. Rationeel gezien allemaal heel makkelijk gezegd, maar hormonaal wil ik echt weer een baby in mijn buik. Je hebt me trouwens wel aan het denken gezet of ik niet gewoon zwanger wil zijn, want dat mis ik soms echt wel. Of dat het echt een tweede kind is dat ik nu zou willen. Kortom, hier eenzelfde twijfelaar haha
 
Ik herken je gevoel! Ik heb altijd wel voor me gezien dat ik meer dan 1 kind zou krijgen (als het ons gegeven zou zijn) dus herken in die zin niet wat jij schrijft. Maar het gevoel van een soortvan wens om nog een keer zwanger te zijn heb ik wel. Onze zoon is nu ruim 2 en is een ventje met een zeeeer pittige persoonlijkheid waardoor met name het eerste jaar op sommige vlakken dramatisch was (als ik het zo opschrijf klinkt het heel negatief en natuurlijk was het niet allemaal drama, maar we hebben het beiden wel echt als heel zwaar ervaren - naast de super geweldige mooie kanten uiteraard). De wens voor ooit een tweede was hierdoor een tijdje wel echt out of the picture.
Nu is het al een hele tijd echt zo onwijs leuk en makkelijk met hem. Als ik naar hem kijk of aan hem denk voel ik alleen maar liefde en het idee ooit nog een keer dit gevoel voor een persoontje te hebben begint wel steeds meer te knagen.
Maar - wij hebben vooralsnog geconcludeerd dat wij de vrijheid waar jij het ook over hebt met 1 kind op dit moment écht nog (veel) zwaarder vinden wegen dan de wens voor een tweede is. Ja, soms twijfel ik en ik droom er ook wel eens over, maar als ik heel eerlijk ben naar mezelf en kijk naar ons leven en onze prioriteiten denk ik niet dat het voor ons een goed idee is om een leven te gaan leiden waarin echt alles om het leven als gezin draait (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Zie ook bij mensen om ons heen met meerdere kindjes dat die echt zo compleet (moeten) opgaan in dat gezinsleven - en dat is helemaal oké natuurlijk! Maar dat past niet bij ons. Ik werk veel en ben ook nog vol bezig met mijn carrière, mijn vriend heeft een eigen bedrijf en is hierdoor flexibel in z'n tijden maar toch ook weer niet zó flexibel - hij moet het tenslotte wel zelf zorgen voor z'n inkomsten.
Dus, lang verhaal kort ;), ik herken je gevoel van wens voor een tweede - vooral het zien opgroeien van nog zo'n wezentje. Maar in mijn geval bestaat dit gevoel naast de realistische conclusie dat het (op dit moment) niet past in hoe wij ons leven graag invullen. Wellicht op een later moment.
 
Ik zit zelf ook in twijfel voor een 2e. 
 
Wij hebben een zoon van 2, en een hele 'makkelijke' baby geweest. Echt geen klagen gewoon.
 
Maar wat nu als de 2e wel ' moeilijker' word. Kan ik dat wel aan? En hoe gaat het eerste kind dan hierop reageren? Misschien kan hij er helemaal niet tegen dat hij ons moet delen. (Zo zie ik het dan voor mij dat hij dit gaat voelen).
 
Mijn man en ik hebben wel altijd gezegd 1 of 2 kinderen niet meer. Dus als er een 2e mag komen dan is het niet dat wij dit niet willen. Het is meer het kunnen. Oh klinkt echt heel raar.
 
Mijn man werkt 40 uur en ik 28. Wij kunnen prima om ons zoontje heen roosteren. Maar wat als je er 2 hebt?...
 
Thanks meiden voor jullie reactie! Waren even hele drukke dagen haha dus geen ruimte om te reageren, heb wel alles gelezen :) 
Ik vind het wel een geruststelling om te lezen dat je een tweede kindje er opzich wel "makkelijk" bij doet want je bent toch al bezig met slaapjes / badje / eten maken enzo. Klinkt logisch! 
Vooralsnog wachten wij nog een poosje tot onze dochter wat groter en zelfstandiger is. Moet ook zeggen dat de hormonen weer zijn gaan liggen, denk dat het met mijn cyclus te maken heeft ook haha! Maar vond het zo'n bizarre en intense ervaring dat ik het even van me af wilde schrijven. Het verlangen naar zwanger zijn was ineens ZO groot terwijl ik rationeel nog graag wil wachten mochten we er uberhaubt voor gaan (en het ons gegeven zijn natuurlijk). 

Kan me gewoon niet voorstellen dat ik nooit meer zwanger zal zijn, maar zie mezelf ook nog niet met twee kindjes ;) Anyways, dit zal misschien nog wel een tijdje blijven deze spagaat haha! 
 
Terug
Bovenaan