Goedemorgen, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat is al een heel mooi cadeau.
Stress en onzekerheid is volkomen normaal, ik denk dat iedere vrouw wel met spanning naar een echo gaat. Of dat nou de eerste echo is, de termijn echo of de 20 weken... Ze zijn allemaal even spannend. Ga er maar vanuit dat je je niet meer volledig kan relaxen tot na de bevalling (en ook dan komen er weer zorgen). Het klinkt misschien hard, maar vanaf de dag dat je wist dat je zwanger was ben je al moeder en moeders maken zich nou eenmaal zorgen. Zie dat als een positief en zorgzaam iets in plaats van een minpunt.
Wat betreft de kans op een miskraam: tuurlijk die is aanwezig, maar de kans is rond de 7% geloof ik in week 9. Over 2 weken is dat nog maar 1-3%. De reden dat je daar veel over hoort en ziet is omdat mensen eerder verdriet van zich afschrijven dan wanneer je gelukkig bent. Hoeveel boeken ken je die gaan over hoe gelukkig en goed iemand het heeft ? Zelfs een roman begint met verdriet en eenzaamheid ;-)
Ik snap volkomen je angst hoor, zo bedoel ik het niet. Sterker nog; ook ik ben 1 van die vrouwen die ooit een miskraam heeft gehad. En ook ik ben een grote stresskip die om de haverklap zich afvraagt of het nog wel goed gaat deze keer, terwijl ik inmiddels 4 echo's heb gehad en 17.3 weken zwanger ben.
Maar probeer jezelf niets kwalijk te nemen. Onderga je angst en accepteer dat je je wat angstiger voelt want dat ik volkomen normaal!
Als tip kan ik je nog meegeven; probeer zo min mogelijk op zoek te gaan naar slechte verhalen en juist om je heen te kijken naar goede verhalen. Kijk eens goed om je heen om te zien hoeveel vrouwen er op dit moment zwanger zijn, dat is ook al te zien bij alle " uitgerekend in Jan/feb/maart" groepen. Daar zitten veel meer meiden in dan dat er meiden zijn welke een miskraam hebben gehad.
Ik wens je morgen een hele mooie echo toe.