Eerste echo

<p>Dag iedereen,</p><p>Morgen mijn eerste echo. Volgens mijn berekening ben ik nu 9 weken, maar door een onregelmatige cyclus, weet ik het niet zeker.</p><p>Maar goed.... Ik ben dus ontzettend in spanning en ook erg onzeker! Voor mijn gevoel zit alles goed, maar toch ben ik ontzettend onzeker en in spanning. Dus ik moet eventjes mijn gevoel van mij afschrijven...</p><p>Helaas heb ik veel, te veel, verhalen gelezen dat er een missed abortion was of iemand een miskraam had. Echt verschrikkelijk om te lezen! Echter ben ik door deze berichten wel ontzettend onzeker geweest, omdat je het helemaal niet kan zien aankomen.</p><p>Heeft iemand dit ook gehad?</p><p> </p><p>Groetjes een onzekere dame</p>

Goedemorgen, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat is al een heel mooi cadeau. 
Stress en onzekerheid is volkomen normaal, ik denk dat iedere vrouw wel met spanning naar een echo gaat. Of dat nou de eerste echo is, de termijn echo of de 20 weken... Ze zijn allemaal even spannend. Ga er maar vanuit dat je je niet meer volledig kan relaxen tot na de bevalling (en ook dan komen er weer zorgen). Het klinkt misschien hard, maar vanaf de dag dat je wist dat je zwanger was ben je al moeder en moeders maken zich nou eenmaal zorgen. Zie dat als een positief en zorgzaam iets in plaats van een minpunt. 

Wat betreft de kans op een miskraam: tuurlijk die is aanwezig, maar de kans is rond de 7% geloof ik in week 9. Over 2 weken is dat nog maar 1-3%. De reden dat je daar veel over hoort en ziet is omdat mensen eerder verdriet van zich afschrijven dan wanneer je gelukkig bent. Hoeveel boeken ken je die gaan over hoe gelukkig en goed iemand het heeft ? Zelfs een roman begint met verdriet en eenzaamheid ;-)  
Ik snap volkomen je angst hoor, zo bedoel ik het niet. Sterker nog; ook ik ben 1 van die vrouwen die ooit een miskraam heeft gehad. En ook ik ben een grote stresskip die om de haverklap zich afvraagt of het nog wel goed gaat deze keer, terwijl ik inmiddels 4 echo's heb gehad en 17.3 weken zwanger ben. 
Maar probeer jezelf niets kwalijk te nemen. Onderga je angst en accepteer dat je je wat angstiger voelt want dat ik volkomen normaal! 
Als tip kan ik je nog meegeven; probeer zo min mogelijk op zoek te gaan naar slechte verhalen en juist om je heen te kijken naar goede verhalen.  Kijk eens goed om je heen om te zien hoeveel vrouwen er op dit moment zwanger zijn, dat is ook al te zien bij alle " uitgerekend in Jan/feb/maart" groepen. Daar zitten veel meer meiden in dan dat er meiden zijn welke een miskraam hebben gehad. 
Ik wens je morgen een hele mooie echo toe. 

Hoihoi, 
Ik vind helemaal niet zo gek dat je onzeker bent! Een advies van mijn verloskundige: ga niet alles googelen. Je leest de extreme verhalen en niet de gemiddelde. 
Ik heb zelf helaas twee keer een miskraam gehad, met 8 en 4 weken. Mijn lichaam wist heel goed wat er gaande was maar ik zelf niet. De eerste keer heb ik me 3 dagen slecht gevoeld. Zware buikpijn die aanvoelde alsof ik heel erg ongesteld moest worden. De verloskundige bevestigde dat de zwangerschap afbrak en eenmaal thuis ben ik het vruchtje verloren. Bij de tweede keer wist ik pas dat ik zwanger was toen ik dezelfde pijn ervaarde en een test deed. De test was direct positief maar ik wist ook dat het niet goed ging. Ik ben op bed gaan liggen en heb het laten gebeuren... 
Ik vertel dit niet om je bang te maken, maar juist om je vertrouwen te geven in je lichaam. Als er iets niet goed is met het vruchtje dan weet je lichaam wat het moet doen. 
Voel je je goed? Heb je last van kwaaltjes? Of voel je je slecht en heb je buikpijn?
ik ben nu 13 weken zwanger en was heel onzeker. De angst om het te verliezen was heel groot. Maar bij de eerste echo(ik was toen 7 weken) zagen we een mooi kloppend hartje. Ik zit nog niet op die roze wolk, maar heb wel vertrouwen gekregen in mijn lichaam. 
Ik hoop dat je vandaag nog wat rust vind en morgen een mooie echo hebt?

Iedereen is onzeker, zeker in het eerste trimester! Probeer uit te gaan van het beste, je hebt vast een mooie echo. Je zorgen maken is zonde ook, zeker als je daar geen aanleiding voor hebt. Succes!

Jullie berichten doen mij erg goed! De zwangerschap zelf is ook iets waar je helemaal geen controle over hebt... Gelukkig weten onze lichamen wat zij moeten doen en je ziet inderdaad minder gauw de goede verhalen dan de slechte! Ik vind het denk ik ook moeilijk om te accepteren dat ik hier geen controle over heb.
Verder voel ik me prima. Heb erg last van mijn borsten en af en toe wat krampen in mijn darmen. Heb daar echt heel erg last van. Ik krijg ook buikpijn als ik een windje moet laten, hahah! Had ook erg last van vermoeidheid, maar dat trekt zo langzamerhand wel weg.
Eerste trimester zit ook vol onzekerheid. Ik probeer zeker uit te gaan van het beste. Misschien is het wel gewoon de spanning die me zo laat voelen en met die hormonen wordt het er niet beter op ahahha.
Maar ook voor jullie. Geniet van je zwangerschap! (ookal zeg ik het zelf) Ik gun jullie oprecht het allerbeste en een heel gezond kindje tie

Ik herken mezelf hier ook zo in.
Ben nu 5 weken zwanger en kan het nog steeds niet geloven. Ben idd ook zo bang dat er iets mis gaat... Ik heb over 3 weken de eerste echo en moet leren vertrouwen dat het vaker goed dan fout gaat.
1 op de 10 gaat mis zeggen mensen altijd, maar dat betekend dat ook 9 op de 10 gewoon goed gaan.
Ik voel me goed. Af en toe een beetje misselijk maar dat slik ik zo weer weg en best wel moe en pijnlijke borsten, maar dat hoort het allemaal bij. Je lichaam is bezig een kindje te maken dus dat kost ook veel energie. Ook was ik erg onzeker over krampjes die ik heb, maar lees dat dit erbij hoort en je darmen/ groeiende baarmoeder kan zijn.
Ik vind het ook erg moeilijk om het los te laten en vertrouwen te hebben, maar dat zal toch moeten..

Wat rot hè, die onzekerheid? Ik ken het hoor. Vandaag 11 weken, 2 goede echo's gehad en vrijdag de termijnecho, maar die onzekerheid blijft.
Verloskundige zei ook al tegen mij dat die onzekerheid waarschijnlijk nog wel erger wordt als de kwaaltjes afnemen en ik de baby nog niet kan voelen. Heb bij mijn vorige echo wel drie keer gevraagd of het écht wel goed zat. Maar alles zag er goed uit.
Ik krijg ondanks de onzekerheid toch wel het idee dat het wel goed zit.
Ik hoop voor jou dat je morgen een goede echo hebt! 

Ja, echt rot is het! Het is moeilijk, omdat je het alleen kan zien tijdens een afspraak. Eigenlijk moet ik zelf zo'n echo apparaat aanschaffen!
We moeten gewoon vertrouwen op ons lichaam! En denk maar zo; als het niet goed is, dan heeft je lichaam op voorhand al een keuze gemaakt. Hoe rot het ook is. Gewoon lekker er vanuit gaan dat alles goed is en je zwangerschap heel voorspoedig verloopt!
Ze zeggen dat stress niet goed is tijdens de zwangerschap, maar helaas kan je die gevoelens niet wegduwen.
Ik wens jullie ook alleen maar goede echo's toe!! En een mega gezond kindje.
Ben gelukkig morgenochtend om 8:00 uur aan de beurt. Dan hoef ik ook niet de hele dag te wachten. Ik houd jullie op de hoogte.

Terug
Bovenaan