erkenning van een kindje

hoi Anneloes.
Tegen ons is verteld dat er niet een datum voor staat, als het maar voor de geboorte is ;) Je kan gewoon een formuliertje halen bij het gemeentehuis.

liefs Sas

Hoi,

Dit kan tot de bevalling! Nadeel als je het niet doet (of te laat) dat je dan als vrouw binnen 3 dagen aangite met doen van de geboorte! En daar heb je dus geen zin in.

Ze noemen dit "erkenning ongeboren vrucht".
Hiervoor moesten we samen naar het gemeentehuis met de zwangerschapsverklaring.
Je moet er ook iets voor betalen. Maar hoeveel weet ik even niet meer.
Wellicht dat de procedure overigens verschilt per Gemeente. Belanrgijk om door te geven welke achternaam jullie kindje krijgt! Als je daar nu een keuze voor maakt geldt deze keuze ook automatisch voor broertjes/zusjes.

Na de geboorte kan je vriend aangifte doen binnen 3 dagen.Wel moet het ouderlijk gezag van je vriend dan nog geregeld worden. Hiervoor kun je een formuliertje downloaden van de rechtbank. Dit moet je invullen en met de geboortakte (van jullie zelf en van jullie kindje en copie paspoorten/legitimatie) inleveren bij de rechtbank. Ouderlijk gezeg wordt in de praktijk enkel afgewezen als je vriend al eens eerder uit de ouderlijke macht ontzet zou zijn..

Het klinkt allemaal wellicht als veel werk, maar het valt wel mee.

dus als ik het goed begrijp....
Ik heb al een dochter die is erkend door mijn vriend en is dus dezelfde vader als die van ons 2de wondertje   dan hoeft dat niet?

zij heeft al zijn naam, dan hoef ik dus nu niks eraan te doen?

trotsemama 7 maandjes ook wel 30 weken en 1 dag

Hoi Anneloes,

De erkenning voor jullie eerste kindje staat niet automatisch ook voor een tweede kindje. Jullie moeten voor deze kleine spruit ook even weer langs het gemeentehuis. Ik heb wel door dat het nogal verschillend is per gemeente, misschien kun je het beste even met het gemeentehuis bellen. Wij hebben er ook een afspraak voor gemaakt en wij gaan er vanmiddag heen. Bij ons in de gemeente hoef je er niet voor te betalen. We moeten samen even heen en legitimatiebewijs meenemen.

Succes ermee,

Groetjes Natasja

Voor een tweede zou ik het niet weten, wij gaan over 2 maanden trouwen en dan wordt alles automatisch al goed geregeld ook het ouderlijk gezag, maar ook hier in deze gemeente was het even een kwestie van een nummertje trekken en legitimatie mee en een papiertje tekenen en de achternaam doorgeven, koste 10 minuten en geen cent.

Dus idd even bellen zou je misschien omdat het voor een tweede is niet hoeven? Maar misschien ook wel en dan weet je iniedergeval wat je moet doen

Groetjes Claudia

Het meest verstandig is dit een eind voor de geboortedatum te doen. Mocht er, wat je nooit hoopt, iets mis gaan is het een fijn idee dat het erkent is, en daarnaast jij moet ook tekenen, als je ineens met een maand eerder het ziekenhuis inmoet is het niet handig dat je de erkenning nog moet regelen.

Je kan gewoon langs op het gemeentehuis met je paspoorten, het is gratis.
Daarna moet je na de geboorte een formulier invullen voor de rechtbank, staat op de site, en de erkenning, geboorte-akte, kopie paspoort en uittreksel geboorteregister meesturen.

Bij postbus 51 vind je ook informatie hierover.

Succes!

Terug
Bovenaan