ervaringen en meningen gezocht!

Hallo allemaal,

Wij zijn 4 enthousiaste meiden en we studeren HBO-Verpleegkunde op Fontys Hogescholen in Eindhoven.
We zijn momenteel bezig met onze afstudeeropdracht en deze gaat over kraamzorg.

Wij hebben de opdracht gekregen om onderzoek te doen naar hoe de gewenste kraamzorg er hedendaags uitziet.
Wat moet wel en wat moet niet? Wat gaat goed en wat gaat niet goed?
We gaan dus onderzoeken hoe de clienten de kraamzorg graag zouden willen hebben, kortom: hoe moet het aanbod eruit zien en wat is belangrijk. Naar aanleiding van ons onderzoek gaan wij een adviesnota schrijven voor de kraamzorg en dit voorleggen aan het managment.

Hiervoor willen we ook de huidige problemen/knelpunten in de kraamzorg zoals die nu is in kaart gaan brengen en natuurlijk heel graag meningen, ervaringen en ideeen horen van zoveel mogelijk mensen die kraamzorg hebben ervaren of daar binnenkort mee te maken krijgen.

Dus we roepen iedereen die ons zou willen helpen en die een mening heeft op om te reageren naar ons. Alles is welkom. We hebben jullie mening nodig, want jullie zijn immers ervaringsdeskundigen.

Reacties kunnen jullie mailen naar: martinenaafs@hotmail.com of gewoon hier op het forum zetten, wij houden het forum in de gaten.

Alvast bedankt en we hopen dat jullie een handje willen helpen.

Groetjes,
Loes, Tessie, Sandrijn en Martine

Hallo,

Ik zal eens beginnen met mijn ervaringen.
Ik denk dat ik wel een probleem/knelpunt weet waar meerdere mensen tegenaan lopen.
Toen ik was bevallen van mijn zoontje moest hij een week op de couveuseafdeling liggen, aangezien hij zuurstoftekort had gehad bij de geboorte. Ook was hij erg ziek. Toen ik na een ruim een week samen met hem naar huis mocht, bleek dat ik nog maar recht had op 1,5 dag kraamzorg.
Dit vond ik eigenlijk heel slecht geregeld, want juist als je kindje een moeilijke start heeft gehad, denk ik dat je wel wat extra hulp kunt gebruiken.

Ik ben nu zwanger van de tweede, en begrijp nu dat er vlak voor de uitgerekende datum een gesprek plaats vindt met het kraamzorgbureau. Hun bepalen dan op hoeveel zorg jij recht hebt. En vaak valt dat vrij laag uit.
Ook dit is iets waar denk ik veel vrouwen (en hun mannen natuurlijk!), niet echt op zitten te wachten, want je weet nooit hoe de bevalling en geboorte verloopt, dus is de vraag of de zorg dan wel genoeg is.

Hoop dat jullie wat hebben aan dit verhaal (sorry, als het een beetje warrig overkomt). En succes gewenst met jullie project!

Groetjes Rianne
23w3d zwanger

Hallo,

Ik zal eens beginnen met mijn ervaringen.
Ik denk dat ik wel een probleem/knelpunt weet waar meerdere mensen tegenaan lopen.
Toen ik was bevallen van mijn zoontje moest hij een week op de couveuseafdeling liggen, aangezien hij zuurstoftekort had gehad bij de geboorte. Ook was hij erg ziek. Toen ik na een ruim een week samen met hem naar huis mocht, bleek dat ik nog maar recht had op 1,5 dag kraamzorg.
Dit vond ik eigenlijk heel slecht geregeld, want juist als je kindje een moeilijke start heeft gehad, denk ik dat je wel wat extra hulp kunt gebruiken.

Ik ben nu zwanger van de tweede, en begrijp nu dat er vlak voor de uitgerekende datum een gesprek plaats vindt met het kraamzorgbureau. Hun bepalen dan op hoeveel zorg jij recht hebt. En vaak valt dat vrij laag uit.
Ook dit is iets waar denk ik veel vrouwen (en hun mannen natuurlijk!), niet echt op zitten te wachten, want je weet nooit hoe de bevalling en geboorte verloopt, dus is de vraag of de zorg dan wel genoeg is.

Hoop dat jullie wat hebben aan dit verhaal (sorry, als het een beetje warrig overkomt). En succes gewenst met jullie project!

Groetjes Rianne
23w3d zwanger

Goede middag dames van de studie,

Wij hebben 3 keer kraamzorg gehad waarvan de eerste keer heel goed was en de 2 en 3 keer helemaal niks was.   Wat wij vooral belangrijk vinden is dat een kraamverzorgster optijd komt. Dus als wij al hebben aangegeven om om 8 uur te beginnen dat ze niet iemand sturen uit een andere regio die pas om 11 uur kan beginnen. Dit hebben wij 2 keer ervaren. Verder als je van te voren afspreekt met wat je gedaan wilt hebben dat ze dat ook doen. Bij de laatste keer is onze kast naar de maan geholpen en het kraambureau vertikt het om het bedrag van de kast uit te keren.
Verder een bed verschonen is heel belangrijk maar ook dit stonden wij na een dag zelf te doen. Wat wij heel belangrijk vinden is dat er van te voren duidelijke afspraken worden gemaakt en dat iedereen zich daar aan houd. Wij wisten bijv. waneer ons kindje geboren zou worden omdat ik zou worden ingeleid en opeens was er geen kraamverzorgster beschikbaar terwijl wij al een maand van te voren hadden aangegeven waneer t zou gebeuren.   En verder is t belangrijk om aan mama te denken maar vergeet papa ook niet!! en evt. andere kindjes

succes met afstuderen!

groet Jess
(okt 2005 forum mama van Mees, Sem en Tijs)

Hoi

Hoewel ik zelf nog moet kennismaken met het fenomeen kraamzorg, kan ik wel iets vertellen over de situatie van mijn schoonzus.

Zij is na een periode van hoge bloeddruk, vanwege een zwangerschapsvergiftiging ingeleid, na een weenstorm en bijna 2 uur persen alsnog met een keizersnede bevallen.
Ze was helemaal uitgeput, ziek door de zw schapsvergiftiging en was toen ze naar huis mocht, nog helemaal niet hersteld.
Helaas nog maar een halve dag kraamzorg te goed...(en dat was dan al  een verlenging op medische indicatie!)  vriend kon onmogelijk vrij krijgen en bood aan om de kraamzorg dan maar helemaal zelf te betalen; ook dat kon niet. Iedereen in de familie en kennissenkring gebeld om mantelzorg geregeld te krijgen, dit bleek erg moeilijk. Hoop stress en ellende dus.

Ik heb dus niet zo'n positief beeld van de zorg... mijn familie woont ver weg en daarnaast, familie kan om eigen gezondheidsredenen niet altijd zomaar inspringen... Je kunt  niet zomaar iedereen vragen om voor jou en de baby te zorgen. Er wordt mi te makkelijk gedacht dat mensen het wel zelf geregeld krijgen...
Ik hoop dus mede daarom op een perfecte bevalling want als het even anders gaat en langer duurt, wordt je gewoon aan je lot overgelaten.

succes met jullie onderzoek, Marnie

Hoi hoi,

Ik heb nu 2 x kraamzorg gehad. En gelukkig fijne bevallingen gehad, in tegen stelling zoals hierboven. Dat hoor ik trouwens heel vaak, dat je dan geen kraamzorg meer krijgt, terwlijl je het danjuist zo hard nodig hebt.
Maar goed, mijn ervaring met de kraamzorg is best wel goed.
Wat ik belangrijk vind is dat ze de moeder verplicht laten rusten. Dat hebben ze de eerste keer bij mij ook gedaan, dan werd de kleine op haar eigen kamer gebracht en de deur van de slaapkamer ging dicht. Dat vond ik heel fijn. Ik ben nogal een doorzettertje en zal al helemaal niet uit mezelf gaan rusten.
Bij de 2de was dit niet het geval. Dat heb ik gemist. Dat was jammer want als we dan s`avonds nog visite kregen was ik doodop.
En bij de 2de moet je na die kraamweek weer volop mee draaien. De oudste moet naar school, de honden moet ik weer zelf uit laten en het huishouden wacht weer op me. Ik kan nu niet meer zoals bij de eerste even s`midags lekker een uurtje gaan liggen en/of slapen. Mijn vriend werkt veel in het buitenland, waardoor in de nachtvoedingen ook vaak alleen moet doen. Ik had achteraf gezien graag in de kraamweek wat meer willen slapen.
Kortom, rust is echt heel belangrijk in de kraamweek. Vooral bij de 2de.

Succes ermee!!

Groetjes, Ris

Hier een reactie van een kraamverzorgster.
Er word behoorlijk gesneden in de zorg uren, helaas. Een gezin krijgt gemiddeld 44 uur zorg, dat is volgens de basiszorg normaal.
Je hebt kans dat je ook minder uren zorg krijgt omdat je flesvoeding gaat geven, net of dat altijd vlekkeloos verloopt. Bij mantelzorg krijg je ook niet meer uren wel als je partner e/d   familieleden niet aanwezig zijn.
Zo is er een heel rijtje met voorwaarden, hoe meer uren des te slechter dat het met je gaat eigenlijk.
Ze willen er naar toe dat we alleen het hoofdzakelijke gaan doen, moeder en kindzorg en wat kleine dingen er om heen, sanitair doen, een wasje, visite ontvangen en evt de andere kids verzorgen.

Voor de kraamverzorgster is er een grote werkdruk, gezinnen zijn vaak ontevreden over de uren (waar wij dus niet aan kunnen doen) daarbij moeten wij ook regelmatig 2 gezinnen doen, fysiek dus erg zwaar.

Als je duidelijk afspraken maakt, kun je een hoop misverstanden voorkomen.
Ik sta erop dat mensen idd tussen de middag gaan rusten, maar er zijn ook mensen die dat niet doen. Wij geven adviezen en die hoef je natuurlijk niet op te volgen.
Ik vind wel als je minder uren hebt in het gezin dat de kraamvrouw minder aan haar rust toekomt waardoor  voornamelijk de borstvoeding slecht opstart en wij weinig controle hebben op de hele situatie. Gelijk actie ondernemen bijvoorbeeld.

Helaas word het allemaal van hoger hand bepaald en naar de ervaringen van onze kant word slecht geluisterd, dus ben ik blij met jullie onderzoek. Succes !!

tja, mijn ervaring is ook niet 100% positief. Mijn kraamverzorgster had het hele huis netjes op orde. Nog nooit heeft mijn interieur zo geblonken. Zelfs  het beneden toillet werd 2x daags gepoetst, terwijl daar geen gebruik van gemaakt werd omdat ik met een ks-wond boven op bed lag en daar ook iedereen was. Qua persoonlijk aandacht, dat was heel veel slechter. Voorbeeldjes: meerdere malen had ik gevraagd om mijn bloemen in een vaas te zetten en dan deze op mijn kamer te brengen. Dat werd zelfs na herhaaldelijk zeuren vergeten. Ik verveelde me dood, wachtte met smart op mijn tijdschriften, die er al lang bleken te zijn maar die de kraamzorg beneden voor zichzelf hield. Al die verhalen van vriendinnen over fruithapjes: heb nog nooit een bakje fruit, of iet anders gezien. Ik was dus helemaal niet positief, behalve dan over het huishouden, maar dat vond ik nou net niet zo belangrijk. O ja, ik vind het ook belangrijk dat een kraamverzorgster veel weet over het goed aanleggen van de baby aan de borst, omdat dat in het begin vaak een probleem is.

Mijn jongste heeft 2 weken in het z'huis gelegen. Ik had toen nog wel recht op 2 dagen couveuse nazorg, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt.

Groetjes,
Tineke

Terug
Bovenaan