ervaringen en meningen gezocht!

Bij deze ook van mij een reactie. Valt me arg tegen als ik alles zo lees trouwens...schrik er een beetje van terug maar had al zo'n voorgevoel.
Is nog even een voorgevoel, ik ben 14 februarie uitgerekend maar de kleine zit nog lekker. Momenteel ben ik inwonend bij mijn ouders, mijn moeder werkt en mn vader is met de vut. Er word met de kraamzorg van mantelzorg uitgegaan. Ik krijg 2x5 uur (ivm borstvoeding) en 3x3 uur. Daarna zou mn vader me dus maar moeten helpen......Punt 1 is die weinig thuis, 2 heeft hij geen idee hoe dat gaat en 3 zie ik het ook niet erg zitten dat hij me misschien moet helpen met wassen en weet ik wat, om nog maar niet te spreken over het huishouden, daar hebben ze hier nogal moeite mee helaas....
Ik weet nu al dat dit alles spanningen op gaat leveren tussen mn ouders en mij en mn vriend. We zijn in afwachting van een huisje maar dat duurt allemaal iets langer dan verwacht.
Ik vind niet dat ze, zonder enig idee van de situatie van de "mantelzorgers", zomaar ervan uit kunnen gaan dat het maar zo geregeld word. Ik heb toch niet voor niets een toppakket bij de verzekering!!

groetjes en veel succes,
vicky 40/3

Hoi meiden,

een goede plaatst om dit onderwerp op te plaatsen.

IK ben met mijn beide kinderen bevallen met een spoedkeizersnede. BIj de 1e heb ik aanvullende hulp gekregen en uitgestelde hulp toen mijn oudste thuis kwam na 4 weken ziekenhuis en dit is echt een top tijd gehad. BIj de 2e mochten we samen naar huis en heb een rot tijd gehad. De meeste kraamzorgburos zijn niet ingesteld op keizersnedes. Het bed moet standaard omhoog, maar ik kan met een ks dan mijn bed   niet meer in of uit alleen met hele erge pijn. DUs dan werdt het bed niet verschoond, want het stond niet omhoog. Heb ik dus zelf staan doen met manlief!! Omdat ik dus wist hoe laat we thuis zouden zijn hadden we al enkele dagen ervoor gebeld en gezegd wanneer ik thuis zou komen. EN daarna dit iedere dag doorgegeven. Heb uiteindelijk thuis nog 3 uur moeten wachten op iemand.

Ik ben van mening dat de huidige zorg niet goed is af gestemd op de bijzondere gevallen en dat je dan maar geluk moet hebben op goede zorg of aanvullende zorg! Terwijl het toch een prettige kraamweek moet zijn.

groetjes carreen

Hoi,

Ik zat bij Bureau Klasse Kraamzorg en ben erg tevreden. Voor mijn kraamhulp was niets teveel. Ze deed het bezoek, het huishouden, maakte soep (uit zichzelf) gaf me mn ontbijt en lunch en ook voor mijn man en was erg gek met mijn zoontje.
Niets anders dan lof dus.
Wat ik wel een mega tegenvaller vond was inderdaad de uren die je kreeg.
Ik ben op dinsdagavond 19:05 bevallen en ook die dag gaat van je uren af. Sorry hoor, maar dat vind ik vage onzin. Heeft ook met de verzekeraar te maken. Ik heb ze nog gebeld (Zilveren Kruis) en inderdaad, die dag telt gewoon als "zorgdag" dus die wordt er ook vanaf getrokken.
Ook de dagen dus dat je in het ziekenhuis ligt (wij mochten woensdagavond naar huis) want ze vinden dat je die dag zorg hebt gehad.
Sorry hoor, in het ziekenhuis hebben ze helemaal geen tijd voor je. Ze zouden wel willen, maar het kan niet. Ze gooien een fles in dat kind z'n mond (want ze hadden geen tijd om rustig borstvoeding te leren), doen hem in bad en dat was het dan.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind niet dat het ziekenhuis te kort schiet want gezien alle bezuinigingen altijd maar in de zorgsector gebeuren, kan ik het me heel goed voorstellen.

Ik denk dat alle bevallen vrouwen wel dezelfde mening (niet ervaring) hierover hebben.
Succes met de studie..
Groetjes
Miranda
(baby van 8,5 weken)

Hoi dames,
Het blijkt wel dat het tijd werdt voor zo'n onderzoek!! uit bovenstaande.
Ik heb op zich een hele fijne kraamweek gehad. Mijn zoontje was een maand te
vroeg en nadat ik 4 dagen in het zh heb gelegen heb ik nog 4dagen hulp gehad.
Het huishouden en het verzorgen van mij en de kleine ging prima!
Ik heb verplicht gerust tussen de middag en ik ben lekker door haar verwent met
fruithapjes ed. Geen klachten daarover.
Maar het belangrijktste deed ze fout!! Aangezien Quinten te vroeg geboren is kon hij
nog niet zo goed zelf uit de bortst drinken. Had hij gewoon de kracht niet voor.
Dus ben ik gaan kolven en dat gaan geven. Je moet wat he?
Maar ik produceerde heel weinig melk. Volgens haar was het echter genoeg voor die
kleine. Toen we echter de 9e dag voor controle naar de kinderarts moesten bleek dat
we geen tevreden (dus rustige) baby hadden, maar dat hij bijna uitgedroogd was!!!!!
Het advies was dus totaal verkeerd. Na veel geduld en vingervoeden ging het weer
wat beter en kon hij weer uit de fles drinken. Bv was vrij snel daarna op.
Het lijkt me een goed idee dat alle kraamhulpen nog eens les krijgen in hoe je een
premature baby goed kan verzorgen. Ik heb ook een klacht ingediend en die klacht
wordt sindsdien als casus in de opfriscursussen gebruikt.
Succes met jullie afstudeerproject!
Groetjes Melanie mmv Quinten (31-08-04)

Hoi! (nog een keer)
2 punten:
* Waarom worden ziekenhuis opnamens gerekend als zijnde kraamzorgdagen. Naar mijn idee moet dat los van elkaar staan.
* Kraamverzorgende behoren goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen omtrent borstvoeding. Het is zo belangrijk om juist in die eerste dagen goed te worden geinformeerd over borstvoeding.
Groetjes Anne

Graag zou ik op een en ander bericht willen reageren.

Ten 1e over de zorgdagen, het zou niet eerlijk t.o.v mensen die thuis bevallen dat die 8 dagen krijgen en diegene die bijv. 4 dagen in het ziekenhuis hebben gelegen 12 dagen.
Als er een reden is voor meer zorguren dan kun je op indicatie erbij krijgen, zo is het indicatiesysteem wel ingericht.

Het bed verschonen volgens de Arbo mogen wij het niet meer doen. Je moet niet vergeten dat wij dag in dag uit bedden moeten verschonen, als die bij niemand op klossen zouden staan dan zouden de kraamverzorgsters straks allemaal in de wao lopen ivm rugklachten. Soms moeten wij 2 gezinnen doen en kom je thuis en heb je daar ook een huishouden.
Je zou ook een voetenkrukje bij je bed neer kunnen zetten en eerst daarop gaan staan.
Ik snap het eerlijk gezegd wel dat je opdat moment boos bent, maar je moet het ook van de andere kant kunnen bekijken. Daarbij word het ook duidelijk aangegeven tijdens de intake als het goed is.

Over het uitdrogen van de baby heeft de kraamverzorgster misschien iets nagelaten, maar zij is niet eindverantwoordelijk dat is altijd de verloskundige die bepaald het beleid wat er met het voeden moet gebeuren.

Ik kan jullie frustraties wel voorstellen hoor, maar voor de kraamverzorgsters word het ook steeds moeilijker om de gezinnen tevreden te stellen. Ikzelf vind het moeilijk om bv weg te gaan en het loopt niet lekker, dan mis ik iets waarvoor ik kr.verzorgster geworden ben en dat is aandacht voor het gezin in alle opzichten.

We moeten allemaal af van het idee dat de kraamverzorgster er is voor het huishouden, dat word door de overheid eenmaal als niet belangrijk gezien, ze verwachten wel dat er iemand inspringt zoals bij vicky-atanka. Je kunt proberen in zo ´n situatie om uren erbij te krijgen, als karaamverzorgster mogen wij dat icm de verloskundige bepalen, mits het en goede rede is.

Bibi,  

ik vind t nog steeds onzin dat de kraamhulp geen bedden hoeft te verschonen...dat doen ze thuis ook...wel vind ik dat als het bed niet verhoogd is dat het dan niet hoeft..want dan vind ik dat het gezin niet mee werkt aan een goede werkomgeving. Mijn bed was verhoogd en ik kon niet eens lopen maar mevr vertikte het...ze vond het belangrijker om een kopje thee te drinken.. nou dan ben ik er klaar mee...

verder vind ik dat het kraambureau zich best wel aanstelt omtrent uren...ik ben 3 keer in t ziekenhuis bevallen en 3 keer met een medische indicatie. Sommige mensen moeten dat..in het ziekenhuis..en soms loopt het zelfs uit op een ks die soms met spoed word uitgevoerd...die mensen mogen niks qua tillen ed. maar die krijgen toch bijna geen kraamzorg..ik vind dat echt in 1 woord belachelijk. Nu kun jij daar niet zoveel aan doen maar vind het haast discriminatie...
Nederland is wat dit aan gaat echt gierig..niks mag geld kosten..en wie worden er de dupe van.....

Hoi Jess

Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt maar ik bedoel dat als het bed niet op klossen staat dat je het dan niet mag verschonen, het hoort bij je beroep dus dan moet het   gedaan worden en ik vind dat iemand met een KS of iets anders medisch idd meer zorguren nodig heeft, omdat ze niets mogen doen, maar helaas denkt onze regering er anders over.
Het is heel krom je betaald je scheel maar krijg er niets voor terug, dit vind ik bv raar mensen die alleen een basisverzekering nemen krijgen 44 uur maar ook mensen die top zijn verzekerd, ik vind dus dat daar onderscheid in moet worden gemaakt, want je betaald er immers ook naar.

Terug
Bovenaan