ervaringen en meningen gezocht!

Ik was vrij tevreden met mijn kraamzorg. De eerste heeft echt ons hele
huis aan kant gekregen, wat super was. Verder bleef ze me volproppen
met brood en thee en gaf ze ook zeer veel aandacht aan de borstvoeding.
Toen die in het begin niet goed liep heeft ze het kraamburo gebeld en
voor meer uren geregeld. Ze was ook erg aardig en legde alles ook aan
mijn man uit, wat ik ook belangrijk vond. Als er bezoek kwam zorgde ze
voor beschuit met muisjes (en propte er bij mij ook weer een in  ) en thee.

Echt heel fijn alles bij elkaar.

De tweede deed meer leuke dingen met mijn man en dochter (zoals samen
douchen, wat hij echt geweldig vond). Ze vertelde ook dat als ze bij
een bevalling was ze tegen de papa zei dat hij ook even zijn borst
moest ontbloten zodat de pasgeboren baby ook bij papa even lekker kon
liggen. Dat vond ik echt geweldig.

Nadeel was wel dat ze een bepaalde kamer weigerde te stofzuigen (rest
van het huis was geen probleem). We hebben namelijk tamme ratten, en de
kraamverzorgster in kwestie was er als de dood voor. Uiteraard neem ik
het haar niet kwalijk, maar we hebben niet voor niets tijdens het
invullen van het formulier en het intake gesprek aangegeven dat we
huisdieren hadden (en ook specifiek welke).

Verder heb ik eigenlijk niks aan te merken op mijn kraamzorg. Ik hoop
dat het bij de tweede (ik ben nu 16+5 zwanger) weer net zo goed gaat.

Lynn

ik kan mij nu al zo kwaad maken over die standaard 44 uren die je maar krijgt ,hoe kunnen ze dat nou doen? wij krijgen waarachies ons 4 de kind ik vind dat daar wel naar gekeken moet worden of een gezin het eerste of vierde verwacht en dan de uren overleggen als je als vrouw je eerste kindje hebt gehad ,kun je het meestal na 8 dagen weer redelijk aan ,maar vrouwen die de derde of vierde verwachten hebben ook gelijk weer de zorg voor die kinderen ,en als je dan ook na 44 uren daar al weer alleen voor staat ,man dan vraag je ook om een baarmoeder verzakking of een postnatale depressie omdat we niet de rust krijgen of kunnen nemen die we dan eigenlijk nog hard nodig zijn ik vind dat gezinnen die hun derde of vierde of meer verwachten zowiezo 8 dagen 8 uur moeten krijgen ,want we weten ook niet van te voren hoe zo,n bevalling wij krijgen ,je kunt wel geknipt zijn of uitgesscheurd of een borstontsteking krijgen ,nee ik vind de kraamzorg in nederland in en in triest geregeld , degene die die 44 uren bedacht hebben moeten zelf eens aan de lijve ondervinden wat een bevalling inhoud en dan eens weer kijken of ze aan 44 uren genoeg hadden

Hoi HBO-dames,

Leuk, dat ik ook een keer mijn mening kan spuien over de kraamzorg.

In november 2001 ben ik via een keizersnee bevallen van mijn 1ste dochter. Na 4,5 dag ziekenhuis kreeg ik nog  3 hele en 3 halve dagen kraamzorg. 2 halve dagen werden aangevraagd door de verloskundige, omdat de borstvoeding niet wou lukken. Mijn dochter wilde nl. niet aan de borst.  Mijn kraamverzorgster was super, een echte duizendpoot. Veel aandacht voor mij en de baby, lekker koken, bed verschonen (iedere dag), wassen, strijken en ook nog poetsen.

Bij mijn tweede dochter in juli 2005 hadden ze mij beloofd dat ik dezelfde kraamverzorgster weer zou krijgen. Toen ik na een opname van 24 uur uit het ziekenhuis kwam, kreeg ik tot mijn grote verbazing een andere kraamzorg. Ik kwam om 15 uur thuis en om 17 uur kwam de kraamzorg. Die ging n.b. bij de visite in de tuin zitten. Gelukkig zette mijn moeder koffie etc. Ikzelf hielp mee, terwijl ik nog niet goed ter been was vanwege de hechtingen. De kraamverzorgster vulde wat papieren in, zette wat melk in de ijskast klaar en moest om 19 uur weer snel gaan, omdat haar vader jarig was, terwijl me verzkerd was dat de kraamhulp tot 21 uur zou blijven.

De volgende ochtend kwam een ander kraamhulp. Die van de vorige dag bleek een avondhulp te zijn geweest. Ook deze kraamhulp deed de hele tijd niets anders dan papieren invullen. Ze bepaalde zelf haar tijden. Bleef s'ochtends een uur mee aan tafel zitten en had de krant eerder gezien dan wijzelf. Koken kon ze niet. Ze maakte macaroni voor 10 personen, terwijl wij maar met z'n tweeen aten. Op de sla deed ze geen saus. Ook wassen en poetsen waren niet haar favorieten. Ondanks het feit, dat ik een droger heb, hing ze de was op de lijn. Waardoor de handdoeken schuurpapier waren. Hiermee moest ik n.b. mijn wond verzorgen. De was was niet schoon, zodat ik s'avonds opnieuw de machine moest laten draaien. Mijn moeder nam de strijk maar mee. Poetsen was het allerlaatste wat ze deed. Omdat ze overal met vieze doeken over wreef, was na kraamtijd mijn hele  huis aan een poetsbeurt toe. Tot overmate van ramp was mijn 3,5-jarige dochter een blok aan haar been. Als mijn dochter in de buurt was, hoorde je haar zuchten of onbehoorlijke antwoorden geven. De baby kon ik na 1 dag helemaal zelf verzorgen.  In het dossier schreef ze dat de kraamvrouw geen rust kon vinden. Nou dat kon ik met zo'n kraamhulp ook niet. Ze zat het liefst de hele dag op haar reet. Ook de visite, die tijdens de kraamdagen minimaal was verzorgde ze niet. Ze zette de koffiepot op de tafel en bekijk het maar. Mijn man kon de hele tijd achter haar opruimen.  We waren blij dat ze weg was. We hadden het geld voor kraamzorg beter aan mijn moeder kunnen geven, waarvan we meer hulp hadden.

Het kraambureau heeft niets met ons commentaar gedaan. Dat vind ik tot op heden nog steeds schandalig. Geen verontschuldigingen niets.

Dat was het. Eindelijk kan ik mijn ongenoegen een kwijt.

Groeten Veronique    

Hoi meiden,

leuk, zo'n onderzoek. Al is het wel heel lastig om onderzoek te doen naar ervaringen en meningen van mensen. We verwachten misschien ook niet allemaal hetzelfde, dus waar de één tevreden mee is zal de ander misschien nog wat op aan te merken hebben.

Zelf  heb ik nog niet veel ervaring met kraamzorg. Ik ben zwanger van m'n eerste kind en heb tot nu toe alleen ervaring met het zoeken naar kraamzorg. Dit vond ik al een hele klus.

Ben begonnen met de gemeentegids. Daar stonden welgeteld  5 kraamzorgbureau's in, waarvan slechts 1 in mijn woonplaats (Utrecht). Ik wist zeker dat er in de stad veel meer bureau's zijn, dus verder gezocht op internet.

Via kraam.startpagina.nl terechtgekomen op kraam-zorg-adressen.startpagina.nl. In de stad Utrecht 1 (particulier) kraamzorgbureau gevonden met website.

Uiteindelijk gewoon bij de verloskundige  gevraagd of zij iets aan kon bevelen. Wat bleek, ze had een hele lijst met (18!) bureau's die kraamzorg leveren in Utrecht e.o.

Mijn tip voor kraamzorgbureau's is dan ook: zorg dat je te vinden bent! Zorg voor een goede website of informatiefolder waarin staat wat je visie op kraamzorg is, waarin jouw bureau zich onderscheidt van anderen, of je het keurmerk voor borstvoeding hebt, wat je als kraamvrouw aan zorg kan verwachten, enz., enz.

Nadat ik een kraamzorgbureau had uitgekozen kreeg ik het inschrijfformulier. Dit was duidelijk en sprak voor zich, behalve 2 vragen. Hoeveel dagen kraamzorg wenst u? en Hoeveel uur kraamzorg wenst u per dag?.
Hoe moet ik dat nou weten? Ik ben nog nooit eerder bevallen! Ik heb dus na raadpleging bij collega's en vriendinnen 8 dagen 8 uur aangevraagd onder het motto: het is beter te veel aan te vragen, want er kan makkelijker wat vanaf dan dat er wat bij kan. Tja, als elke aanstaande kraamvrouw zo redeneert krijg je als kraamzorgbureau een hele scheve verhouding tussen gewenste en benodigde zorg. Dat lijkt me ook niet  de bedoeling. Tijdens het intakegesprek zal het daadwerkelijke aantal uren trouwens wel worden vastgesteld. Ben benieuwd.......

Dingen die mij nu belangrijk lijken tijdens de eerste dagen na de bevalling zijn: voldoende rust voor moeder, vader en kind, zodat je elkaar kan leren kennen, ondersteuning bij het ontvangen van kraamvisite, hulp en advies bij het verzorgen van de baby en het geven van (borst)voeding, zorgen voor goede hygiene, duidelijkheid m.b.t. werktijden (dat is wel het laatste waar je je als kraamvrouw druk over wil maken), ruimte om je eigen wensen m.b.t. verzorging en opvoeding van je baby en eventuele oudere kinderen kenbaar te maken. (Het blijft tenslotte jouw huis en jouw gezin, ook al geef je dat voor even wat meer uit handen.)

Tenslotte, soms kan het zijn dat het gewoon niet klikt. Daar kan niemand wat aan doen, maar het is wel vervelend als je dan 8 dagen lang 8 uur per dag met elkaar opgescheept zit. Bij veel kraamzorgbureau's heb je de vrijheid om om een ander te vragen. Wel vind ik het de verantwoordelijkheid van de kraamvrouw (en kraamman) om dit eerst met de persoon in kwestie zelf te bespreken. Het zou ontzettend zonde zijn als je een vervelende kraamtijd hebt omdat je als kraamvrouw zelf je wensen en grenzen niet hebt durven aangeven.

Hoop dat jullie wat hebben aan dit (lange) verhaal.
Veel succes met jullie onderzoek!

Met vriendelijke groet,
Margrethe

Terug
Bovenaan