Ervaringen gevraagd over het hebben van 2 kindjes..

ik ben hier geloof ik de jongste mama van t forum.
ben net 22 geworden en heb 2 meiden.
1 van 2en een half en 1 van 10 weken.
nathalia was echt de idiale baby! sliep na 5 weken door, was altijd vrolijk, huilde zelden enz.
de keuze voor een 2e maakte dat een heel stuk makkelijker maar bij ons was het nog maar de vraag of het zou lukken, een 2e kindje.
maar het lukte en 9 maanden later was onze 2e meid.
aleiyah is een huilbaby, is nu 10 weken en slaapt soms de nacht door, soms ook niet. tis ontzettend vermoeiend soms, en af en toe weet ik even geen raad met haar. we moesten ontzettend zoeken naar een ritme, kon af en toe zelfs nathalia geen aandacht geven omdat ik continu met aleiyah bezig was (en soms nog ben) maar we hebben nu een goed ritme te pakken, en aleiyah ook.
ze is nu al een stuk vrolijker, huilt nog wel veel, maar kan tussendoor ook veel lachen.
en dan denk ik bij mezelf: daar doe ik het voor!
voor die mooie lach!
nathalia is helemaal gek van haar zusje.
wilt haar heel vaak vasthouden, kusjes geven, wilt mama met alles helpen (in bad doen, flesje geven, in bed leggen enz) zd zit hele verhalen te vertellen tegen haar zusje en is erg bezorgd over haar.
(als aleiyah bv huilt, rent nathalia er gelijk naar toe en roept: wat is er boeffie, waarom ben jij verdrietig, je hoeft toch niet te huilen? en geeft haar speentje dan)
tis ontzettend leuk, 2 kids. ik voel me zo ontzettend rijk! heb nu ook echt zoiets van:
wij zijn een gezinnetje!
natuurlijk is het niet altijd rozengeur en manenschijn, en uiteraard moet je inprinciepe weer over nieuw beginnen (de nacht voedingen, nieuw ritme enz) maar het is het dubbel en dwars waard!

liefs, do

Hoi 10e,

Ik ben Reisa, 31 jaar, moeder van Emma van 4 en Renske van 2 en ik ben zwanger van nummer 3.
Toen ik zwanger was van Renske dacht ik nummer 2 er even bij te doen. Nou dat viel even vies tegen. Je begint weer even bij 0, en dat met een peuter die heel vervelend werd van de hele nieuwe situatie.
Maar al vrij snel vond iedereen zijn plekje en werd het echt heel leuk. De eerste 3 maanden waren erg zwaar, maar daarna dus steeds leuker.
Nu kunnen ze echt samen spelen, zijn gek op elkaar en vliegen elkaar ook wel eens in de haren, maar ik kan echt genieten van hoe ze samen zijn.

Ik vond van nr 1 naar 2 heel makkelijk gaan, onze dochter was 4 toen haar broertje geboren werd en die was ook nog eens heel makkelijk huilde nooit.
Nu vind ik het wel eens pittig als ze samen ruzie maken hij wil alles hebben wat zij heeft brrr maar over het algemeen vind ik het heel erg leuk.
Ik heb ook lang getwijfeld of ik een tweede wilde, toen we eenmaal de knoop door gehakt hadden was het meteen raak.

Zou ze alle twee voor geen goud meer kunnen en willen missen

Ik vond het krijgen van een kindje best heel heftig, en daarna de postnatale depressie van 20 maanden vond ik helemaal verschrikkelijk, maar nu ben ik wel weer zwanger van ons 2e kindje en we zijn er heel blij mee!
Daniel is dan ook 3 als het kindje mag komen en ik hou mezelf vaak voor ;-) dat de overgang van niet moeder naar wel moeder groter is dan van 1 naar 2, omdat je dan vaak al een ritme heb en je wereld niet zo drastisch verandert!

Veel succes en volg je hart,
Liefs Marina

Hier twee kindjes, 1 jaar en 10 maanden en 9 maanden. Ze schelen dus net iets meer als een jaar.

Mijn oudste was echt een huilkindje en de tweede was (en is) echt een makkelijke drol!

Waar ik bij de eerste echt in het diepe werd gegooid en ook echt niet lekker in mn vel zat het eerste jaar, zo was het bij de tweede veel minder. Ik maak me nu veel minder druk omdat ik weet dat krampjes vanzelf minder worden, dat je echt ooit weer is een nacht kan doorslapen en uit ervaring kan putten die ik met de eerste heb opgedaan.

Helaas kunnen mijn meiden het nog niet echt met elkaar vinden maar nu ze iets ouder worden zie ik het wel (heel langzaam) beter worden.... Maar dat heeft denk ik vooral te maken met het kleine leeftijdsverschil.....

Het zwaarste vond ik wel dat toen de jongste nog een nachtvoeding kreeg dat ik overdag gewoon door moest gaan omdat de oudste aandacht nodig had..... Maar ook dat hebben we gewoon overleeft!

En idd wat al geschreven is... je begint weer bij 0. Je kan met een peuter toch vaak even snel de stad in, of de hele ochtend in het zwembad bijv... Met een baby ben je weer aan een ochtend EN middagslaapje gebonden. Maar ook dat gaan er weer vanaf..... Het is een investering van een paar maanden waar je de rest van je leven liefde en plezier uit kan halen....

Ik heb absoluut geen spijt iig... (soms als alles tegenzit natuurlijk wel, maar dat is misschien 1 dag in de maand)

ook ik heb 2 kindjes

karlijn van 2 jaar en 5,5 mnd en 1 van 10,5 mnd
hier zit op 1 dag na 19 mnd tussen de meiden

ik heb eerlijk gezegd helemaal geen moeite gehad met de overschakeling van 1 na 2 kindjes
vind het heerlijk

tuurlijk is het soms ff druk en aanpoten maar tis voor de kindjes zo leuk om samen te zijn

als mijn rug herstelt is willen we toch echt voor de 3de gaan

veel succes met jullie keuze

liefs maurilla

Hoi 10e,

Als ik jouw verhaal lees herken ik daar wel dingen in en ook de twijfel. De eerste maanden met onze zoon vond ik echt niks en vroeg me ook waarom ik me zo druk had gemaakt om het niet zwanger raken, wilde ik dit echt? Ons mannetje huilde veel. Toen meneer een half jaar was kreeg hij een redressiehelm, veel verdriet, maar al snel de omschakeling. Het maakte ons sterker met z'n 3tjes.

We waren ook ruim een jaar verder voor we zwanger raakten van ons mannetje en ondanks onze twijfel besloten we er voor te gaan (voor meneer z'n 1e verjaardag). Stel dat we weer een jaar verder waren, we wilden geen groot leeftijdsverschil.

Maar na 2 miskramen is hier nog geen 2de uk. Toen wilde ik graag geen groot leeftijdsverschil en nu zie ik ook de voordelen van een groter leeftijdsverschil en dan nog kunnen ze een heleboel aan elkaar hebben en zal de oudste ook makkelijker dingen begrijpen. Het zal je lichaam ook minder belasten.

Ondanks dat ik het dolgraag wil, twijfel ook ik nu soms, waarom zou ik me weer zo kwetsbaar opstellen (na 2 miskramen), waarom zou ik de onrust weer met open armen ontvangen terwijl we nu alles mooi afgestemd hebben?

Ik kijk naar m'n zoontje en weet het antwoord, kids zijn super!!! Ik hoop dat ik ooit weer zwanger mag raken en dat alles goed gaat, want het is en blijft een wonder. Doe wat goed voelt en dat is de juiste keuze. Door sommige ervaringen/situaties ga je anders denken en daar is niets mis mee.

Aan het eind van dit jaar hakken wij de knoop door, gaan we er nog voor of is het goed zo? We hebben een grens qua leeftijdsverschil, daar heeft iedereen een andere mening over en dat moet ook ieder voor zichzelf weten.

Heel veel suc6, geluk en gezondheid.

Liefs Lientje

Terug
Bovenaan