Ervaringen kolven direct na bevallen

Hoi meiden,

Graag jullie ervaring op het gebied van kolven direct na bevalling.

Ik val maar direct met de deur in huis: nog nooit in mijn leven heb ik een goed gevoel gehad bij het geven van borstvoeding. Ik zie het mijzelf totaal niet doen, een kind aan mijn borst. Dat oerinstinct lijkt (jammer genoeg) totaal te missen. Ik durf het vaak niet hardop uit te spreken, bang dat ik direct word veroordeeld.

Daarnaast heeft het 3jr geduurd voordat ik zwanger was. Er is een medisch traject aan vooraf gegaan. Het was veel "moeten" tijdens het traject. Vrijen op verplichte tijden, injecties, verplichte momenten ziekenhuis. Veel stress. Het idee dat ik borstvoeding moet gaan geven geeft mij nu al stress. Het voelt alsof ik weer iets tegen mijn gevoel in moet doen, net als tijdens het traject. Er komt al zoveel op je af na een bevalling. Ik wil alleen maar positieve gevoelens hebben na het bevallen en geen stress willen hebben over het aanleggen van mijn kind aan de borst (waar ik mij dus helemaal niet goed bij voel).

Nu ben ik 6mnd zwanger en voel mij steeds meer egoïstisch. Kan ik dit nare gevoel dat ik heb bij borstvoeding echt niet opzij zetten voor mijn baby? Ik wil toch "het beste" voor mijn kind?

Ik ben zelf prematuur geboren, woog 1,5kg, en heb alleen flesvoeding gehad. Dat ging altijd hartstikke goed. Zo ken ik veel directe positieve verhalen op mij heen. Verder hoor ik veel horrorverhalen van vriendinnen die borstvoeding hebben geprobeerd, maar toch op flesvoeding zijn overgestapt en altijd aangeven dat ze liever eerder waren gestopt met borstvoeding. Ik heb ook studies gelezen waarin naar voren is gekomen dat op lange termijn (tot 14jr leeftijd) er geen bewijs is dat kinderen die borstvoeding hebben gehad het significant beter doen (beter BMI, IQ, allergieën etc.). Zie hier, ik ben naarstig op zoek naar informatie waarin wordt bevestigd dat ik mij geen slechte moeder hoef te voelen als we de borstvoeding skippen. Maar die eerste 6mdn? Ja, daar zit ik wel mee in mijn maag. Die eerste maanden en vooral die eerste dagen is borstvoeding zo belangrijk! Dat kan ik echt niet ontkennen.

Dus ik ben op zoek naar alternatieven voor de eerste periode. Ik zou wel open staan voor kolven (denk ik). Maar ik heb begrepen dat je na de geboorte moet kolven wanneer je baby daarom vraagt. Dat dit dus erg veel tijd kost! Baby geeft aan te willen eten (huilt), jij moet eerst nog kolven, dan flesje, dan alles nog steriliseren.

Ik dacht eerst dat je (als je voldoende geeft) op vaste momenten kunt kolven op een dag. Je een voorraadje melk aanlegt en dat geeft? Maar misschien ben ik iets te optimistisch. En dat je in het begin (als je nog niet voldoende melk produceert) je het kolven kunt combineren met flesvoeding. Een vriendin van mij zei: als het zo werkt was iedereen gaan kolven waarbij borstvoeding niet is gelukt. Maar je kunt blijkbaar geen vast schema aanhouden?

Wie heeft er ervaring met het kolven direct na geboorte en kan mij wat meer op weg helpen? Hoe was jouw schema? Hoeveel tijd kostte het jou? Zou je het een volgende keer anders willen doen?

Ik heb bij mijn eerste dochter 2 mnd borstvoeding gegeven. Bij de tweede 2 wk en bij mijn aankomende kleine heb ik nu aan gegeven het prima te vinden om het nog een keer te proberen .aar als het weer zo vervelend voelt dat ik dan per direct stop en over ga op flesvoeding. Ik herken namelijk je gevoel. Vind het eigenlijk helemaal niks baby aan de borst. Heb ook dat oergevoel niet echt en associeer ze toch echt met iets anders. Mijn dochters hebben het prima gedaan op de flesvoeding maar voor de weerstand is borstvoeding wel erg goed. Vandaar dat ik het ook nu wel ga proberen. Maar heb duidelijk aangegeven bij kraamzorg, etc.. dat ik als ik wil stoppen ook echt stop en niet 'overtuigd' wil worden van de meerwaarde van borstvoeding. Mijn VK was het helemaal met me eens. Ze zei ook.. het gaat niet alleen om de baby maar ook om wat jij prettig vind en je goed bij voelt ? dus tuurlijk kun je je laten informeren over de mogelijkheden, voors en tegens maar jij bent uiteindelijk degene die beslist.

Hey! Wat stoer dat jij dat zo goed durft te verwoorden.

Mijn verhaal even heeeeeel kort: ik wilde borstvoeding geven maar zonder stress. Dus als het niet liep ook goed ? na geboorte hapte ze aan, borst kapot. Kolven tot live borstvoeding weer kon. Lukte niet. Thuis overgestapt op flesvoeding met de kraamhulp. Dag vijf enorme stuwing en toch moeten kolven. Toen toch weer aan de borst laten drinken wat uiteindelijk lukte met tepelhoedjes. Tot slot een lactatie deskundige laten komen en toen lukte het helemaal.

Zoals je kan lezen ben ik dus twee keer van gedachten veranderd in het begin ? ik vond kolven inderdaad wel veel tijd kosten. Maar dat is maar net wat goed voelt.

Mijn allergrootste les en tip: doe wat goed voelt ? en als het later toch niet goed voelt zoek dan een alternatief dat goed voelt ☺️ ik denk wel dat als je borstvoeding geeft je kindje in het begin meer antistoffen meekrijgt van moeder. Maar ik denk dat flesvoeding ook gezond is en dat je kindje daar ook groot en sterk van zal worden. Misschien krijg je ineens na de geboorte wel het gevoel dat je borstvoeding wil geven. Of vind je de fles ideaal ? alles is goed!!!!!

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal!?
Succes nog even met de laatste loodjes.

Je hoeft met fulltime kolven niet te kolven op het moment dat je baby drinkt. Langzamerhand heb je een voorraadje en kolf je dus vooruit en geef je een fles 'uit voorraad'. Een vast schema aanhouden kan prima, als je maar iedere dag dezelfde hoeveelheid melk kolft als je kindje drinkt. Wel is het veel meer gedoe dan 'gewoon' borstvoeding geven, je hebt eigenlijk dubbel werk met kolven, schoonmaken en fles geven. 
Misschien geeft het je rust om het maar gewoon te laten gebeuren. Na de geboorte lekker je kindje huid op huid bij je houden, knuffelen, bij elkaar zijn. Wie weet komt toch het gevoel om haar te willen aanleggen. Komt dat niet dan ook prima. 
Als je dan gaat kolven, is het belangrijk om de eerste weken een goede kolf te gebruiken om de productie op gang te krijgen. In het ziekenhuis hebben ze die, anders kun je er een huren bij de thuiszorg. Als je productie eenmaal goed op gang is kun je een gewone kolf gaan gebruiken.
Je kunt best bijvoeden met kunstvoeding de eerste dagen als je nog weinig kolft, als je maar zorgt dat je 10-12x/dag kolft en ook 1-2x 's nachts om je productie goed op gang te krijgen.
Als je dit echt wilt is het zeker niet onmogelijk, maar wel lastiger dan gewoon borstvoeding of kunstvoeding geven. 

Ik herken je gevoelens helemaal! Zo dacht ik ook altijd, vreselijk idee een baby aan de borst. Toch de laatste maanden van de zwangerschap twijfels om dezelfde redenen als jij. Heb een afspraak gemaakt met de lactatiekundige en zij gaf heel fijn advies, zonder te oordelen alle opties besproken. Beste wat me is bijgebleven: starten met borstvoeding kan maar 1x (kolven of live voeden), stoppen kan altijd!
Borstvoeding, fulltime kolven, flesvoeding gecombineerd met borstvoeding en of kolven. Het kan allemaal.

Ik had besloten fulltime te kolven, en maar te zien voor hoelang. Elke paar dagen was winst dacht ik maar zo. Toch ben ik nu die borstvoedende moeder (7 maanden al, overal op terras winkels ect, wel met een voedingsdoek). Nooit gedacht haha. Had mijn zoon op de borst en was verliefd, geprobeerd aan te leggen en ja hoor; ging helemaal vanzelf, aanhappen super goed en het ging allemaal heel natuurlijk. Even wennen, een drempel over en gewend was ik zo. Ik werk fulltime en kolf structureel ( al vanaf 2 weken gestart, na 4 weken kon ik eens lekker alleen op pad).
Doe wat goed voelt, lees je in of laat je informeren en kijk gewoon op het moment zelf als je je kindje bij je hebt op de borst wat je wilt. Niks is fout!

Ik begrijp je gevoel helemaal. Tijdens mijn eerste zwangerschap voelde ik mij erg onrustig worden bij de gedachte borstvoeding te moeten gaan geven. Maar omdat ik wist waar het allemaal goed voor was heb ik toen gezegd dat ik het wel wilde proberen.
Mijn bevallong duurde meer dan 60 uur en was dus totaal uitgeput. Ik heb 2 keer geprobeerd om haar aan te laten happen, maar dit lukte niet. Deze combinatie was voor mij genoeg om te stoppen en over te gaan op flesvoeding. Hier heb ik nooit spijt van gehad. Het voelde voor mij goed.
Nu ben ik 35 weken zwanger van de tweede en heb gezegd dat ik het wel weer een kans wil geven. Maar alleen als het goed voelt. Ik heb ook gewoon een pak flesvoeding in huis. Dus ik kies op dat moment wat goed voelt.
Tuurlijk weten waar borstvoeding allemaal goed voor is. Maar je baby heeft meer aan een moeder die zich goed voelt bij de manier van voeden dan een moeder die gestresst is.

Mijn tip: doe wat goed voelt. Welke keuze je ook maakt je bent daarom geen slechte moeder.

Ik mocht geen borstvoeding geven ivm medicijnen die ik moest gaan gebruiken ben meteen begonnen met flesvoeding mijn oudste dochter is 16 en is met 4 jaar voor het laatst ziek geweest mijn andere dochter is 13 en is met 6 jaar voor het laatst ziek geweest en mijn jongste is 5 jaar en is nog maar 1 keer ziek geweest in heel haar leven. Dus gelukkig is het hier goed gekomen met flesvoeding  Mijn zus heeft de eerste week borstvoeding gegeven maar mijn neefje hapte niet goed aan en zij kreeg steeds kapotte tepels dus die is in week 2 gaan kolven tot 12 maanden ze had op een gegeven moment zo'n voorraad dat ze niet hoefde te kolven als mijn neefje een voeding wilde  

Waarom wil je overtuigd worden dat je geen slechte moeder bent door onderzoeken of verhalen van anderen. Het is toch helemaal goed als jij geen borstvoeding wil geven (en dat zegt een moeder die koste wat het kost zelf borstvoeding moest geven, haha). Kolven of kunstvoeding, jouw keuze en een verkeerde keuze is er niet. 
Een blije moeder is een blije baby. Doe wat goed voelt voor jullie en laat je niet teveel beïnvloeden door mensen van buitenaf. 

Terug
Bovenaan