Ervaringen kolven direct na bevallen

Ik snap je helemaal, dat ik zwanger was wist ik eigenlijk meteen al dat ik geen borstvoeding wilde geven. Het is gewoon niet iets voor mij, ik word er angstig van met die verhalen van ontstoken borsten, kloven etc. 
Gelukkig heb ik zelf totaal geen tegenspraak gehad, de verloskundige heeft 1x gevraagd of ik borst of flesvoeding wilde geven, ik gaf aan de fles en verder geen discussies o.i.d., het is je eigen keuze!
Genoeg kindjes worden groot op flesvoeding, er zijn namelijk ook vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven en dit wel graag willen, en ook die kindjes worden groot en sterk!
Ik vind het overigens wel echt super mooi hoe het eruit ziet, als ik het nu ook zie bij moeders twijfel ik of ik het niet bij een tweede zou willen proberen.. Maar het gemak van mijn man die ook een flesje kon geven direct na de bevalling, hij die uberhaupt de eerste voeding gegeven heeft is ook een speciaal moment.
Doen waar je je zelf goed bij voeld is echt het aller belangrijkste. Het is jouw lijf en jouw kindje!

Ach, lieve mama! Je wil gewoon het allerbeste voor je kindje, dat alleen al maakt je een topmama. Maar een mama die bewust kiest voor flesvoeding en zich daar goed bij voelt, is beter dan een gestreste mama die met tegenzin aan het kolven is. Kindjes voelen die stress haarfijn aan. Laat je goed adviseren over de mogelijkheden. Want bv fulltime kolven lijkt me superzwaar!
Ik kan je verder ook niet adviseren over het kolven (lucky me, ik ben nu m'n 3e kindje volledig borstvoeding aan het geven, en dat gaat gelukkig heel soepel), maar vraag het inderdaad eens na bij een lactatiekundige.
Laat het even bezinken, maar doe altijd wat voor jou zelf het beste voelt. Niemand kan jou dwingen (en niemand mag jou het gevoel geven dat je gedwongen wordt) om borstvoeding te geven. Het is jouw lijf, jouw kindje, jouw keuze. Bespreek dit goed met je partner, zodat hij het ook kan verwoorden naar de verloskundige/verpleegkundigen als je daar zelf na de bevalling (nog) niet toe in staat bent.
Heel veel succes! En geniet lekker van dat getrappel in je buik ?

Bij m'n zoontje nu 6 heb ik niet eens een poging gedaan. Eigenlijk vanuit m'n moeder nooit meegekregen ze was er geen voorstander van vanwege veel negatieve verhalen die ze weer van haar moeder had meegekregen. Mijn zoontje is nooit ziek geweest, niet te zwaar en loopt voor met z'n groei. Ik ben nu 37 weken zwanger en ik ga nu wel borstvoeding geven. Ook uit gemak omdat ik er alleen voor sta. Een hele goede vriendin van mij (werkt op neonatologie) adviseert me om vanaf volgende week al te gaan kolven om een voorraadje aan te leggen. Scheelt ook weer stress als het straks geboren is. Maar het belangrijkste is doe wat je eigen gevoel je ingeeft. Als je ergens niet achter staat gaat het je teveel moeite kosten.

Zodra je baby is geboren zullen al deze gevoelens veranderen. Je kan simpelweg niet tijdens je zwangerschap al bedenken wat je gaat doen qua borstvoeding /flesvoeding. Ik heb wel 1 tip: probeer de eerste week in elk geval te kolven en hier een deel van de voeding in de vriezer te bewaren. Dit kleine beetje melk kum je geven op momenten dat je kindje wat slechter gaat, bijvoorbeeld na een vaccinatie. Daar knap hij van op. Maar voor nu zou ik het onderwerp loslaten, lekker zwanger zijn en na de bevalling weet je direct wat voor jou het beste voelt.

Ik wist wel voor de bevalling al wat ik wilde hoor. Dat gevoel veranderde niet. Bij de eerste was dat bv. Ze was prematuur, huilbaby, miste zuigkracht en alles raakte verstoord door vingervoeden en kolven in de eerste week. Ik heb geworsteld 3 maanden lang. Lactatiekundige erbij gehad en alles. Maar ik kreeg kapotte tepels en ontstekingen en voelde me heel depressief tijdens het voeden. Het was geen liefdevol contactmomentje, goede hechting. Het was gedoe, en veel huilen van beiden. Ging enorm opzien tegen voeden. En mn kind voelde mijn stress. Ik heb een flink ideaalbeeld van bv gehad (4 jaar lang in een traject gezeten, ze was zo kostbaar, verdiende het beste, eindelijk uren knuffelen met baby aan de borst etc). Maar het was in mijn geval loodzwaar en voor beiden veel stress. Heel slecht voor de hechting juist!
Ik ben trots op die 3 maanden. Keihard voor gewerkt. Maar ik was zo opgelucht dat ik toch de fles koos. Alleen toen moest ik nog stoppen met melk geven. Ik had een overproductie en elke poging om een voeding te minderen resulteerde in ontstekingen. Dus ik heb volgens een vast schema afgebouwd. Elke keer een uurtje meer tussen de kolfsessies. Ik heb dus wel ervaring met kolven, maar om productie te stoppen. 
Ik kolfde in eerste instantie 8 x per dag en pas na een maand was ik van de bv af. Een maand lang, dag en nacht kolven, naast de huil/plakbaby. Terwijl ik alleen was, want man weer aan het werk. Kolven terwijl je je kindje krijsend neer moet leggen... Kolven midden in de nacht, terwijl je ook nog 2 flessen geeft snachts op andere tijden. Het was heel veel stress en dubbel werk. Ik hing uren aan de kolf terwijl ik die tijd niet had. Mijn baby had me harder nodig. 
Bij nummer 2 ben ik direct flesvoeding gaan geven. Ik durfde niet eens meer te proberen. Zij is veel makkelijker en laat zich wel even wegleggen, huilt alleen als er iets is. Ze heeft grote zuigkracht. Ik voel me soms schuldig dat ik het niet eens geprobeerd heb. Maar zij heeft wel een leukere tijd met mamma. Dit loopt veel beter (niet perse door de fles dus, voor mij wel). 
Ik zeg niet dat elke bv ervaring zo is. Maar bv, kolven of live, is veel werk. Vergeet niet dat je er uren aan hangt die eerste weken. Ook als je een wat moeilijker kindje hebt. 
Je kan gewoon starten, en werkt het niet, voel je niet net als ik zo bezwaard om het eerder op te geven. Soms is de fles echt de betere keuze. De ergste bv maffia was ik zelf. En daar heb ik spijt van. 
Mijn jongste is trouwens gewoon gezond en groeit goed, blije baby. En de oudste was heel vaak ziek op de opvang, net als ieder ander kind, en die drie maanden bv hebben daarin geen verschil gemaakt. 

Zeker niet dezelfde ervaring, maar ik ben wel twee keer 2 dagen na de bevalling gaan kolven, in mijn geval omdat de productie beide keren door omstandigheden niet goed op gang kwam en ik wel graag (live) borstvoeding wou geven. Mijn ervaring is dat kolven veel werk is, maar ik deed het ook op het ritme van het kindje telkens een kwartier kolven na elke live voeding. Als je echt fulltime wil gaan kolven kan je misschien meer een eigen schema aanhouden wat iets meer rust en regelmaat voor jezelf betekent en als je sowieso dan elke keer het half uur zelf proberen te voeden overslaat heb je natuurlijk ook iets meer tijd voor het elke keer uitwassen van de kolf enzo. Rondom een voeding is sowieso al spitsuur met een kleintje, want meestal poepen en plassen ze ook rondom de voeding en slapen ze in het begin nogal van voeding tot voeding zegmaar. Alle overige zorg komt ook al rond de voeding. Zorg dus dat je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maakt. Wellicht is het een optie om te kijken naar welke kolf het makkelijkst schoon te maken is, en ik zou sowieso voor een dubbele elektrische kolf gaan, en gun jezelf de tijd om de productie op gang te krijgen door sowieso een pak kunstvoeding in huis te halen voor als je de productie niet meteen goed op gang krijgt.

De tweede keer ging het kolven om de productie te stimuleren een heel stuk soepeler dan bij de oudste. Ik denk dat een ding dat voor mij heel veel scheelde is dat ik deze keer een kolfbeha had, zodat ik vanaf het begin handsfree kon kolven. Dan zit je toch net dat beetje meer ontspannen, kan je ondertussen lekker naar je baby staren, een kopje thee drinken of een bladzijde van een boek omslaan oid, terwijl ik bij de eerste telkens die schelpen tegen mijn borsten aan moest houden en dan gaat er heel veel focus naar het kolven zelf (kijken of je de schelpen nog wel goed vasthoud, even spieken hoeveel opbrengst je al hebt (in het begin vaak teleurstellend) etc), wat niet mega ontspannend is in mijn ervaring. 

Ik heb deze keer ook geprobeerd antenataal te kolven, maar dat leverde bij mij echt niets op qua voorraad. Op 1 dag (zelfs de dag voor de bevalling en na al bijna 2 weken proberen te kolven) kreeg ik op die manier uit meerdere sessies hooguit 1,5 ml gekolfd, wat niet echt de moeite waard is om te bewaren. Maar kennelijk ligt de gemiddelde opbrengst wel wat hoger zodat je evt een voorraadje op kan bouwen.

Verder, let ook op dat je je eigen grenzen bewaakt. Ik moest ivm nasleep wat langer in het ziekenhuis blijven na de bevalling en terwijl de ene verpleegster in overleg met ons een flesje bijvoeding aan het opwarmen was voor mijn zoontje, was de ander me op een vrij resolute manier aan het helpen mijn zoontje weer aan te leggen omdat hij hongersignalen gaf. Nou vond ik dat zelf niet zo erg (ik wilde immers wel borstvoeding geven maar ik had gewoon niet genoeg), maar soms denkt de verpleging/kraamzorg er niet per se bij na dat je misschien je kind niet aan de borst wilt hebben. En als jij op dat moment niet fit genoeg bent om dat duidelijk te maken is het fijn als je partner ook van je wensen op de hoogte is. Uiteraard mag je het vooraf afgesproken plan als moeder altijd ter plekke weer veranderen, maar het is wel fijn als er iemand meehelpt met opletten of er niet over jouw grens heen gegaan wordt.

Laat je vooral niet gek maken, doe het voeden gewoon op jouw manier, of dat nou fles, gekolfd of live voeden is, het is allemaal prima en je mag van gedachten veranderen als het allemaal anders voelt dan je verwacht had.

Wauw. Babies slapen van voeding tot voeding. Boekje lezen, theetje drinken, ontspannen... Ik heb bij beiden kindjes geen idee hoe dat is hoor ? ook mijn makkelijkere tweede meisje was veel wakker en veel werk om aan het slapen te krijgen. Beiden echte mamma plakkers. En de oudste krijste er voortdurend bij.
Het bestaat dus wel dat het ook makkelijker kan gaan, zo zie je maar TS. ?

Allereerst: maak je geen zorgen over de voedingsmethode die jou het beste past en waarbij jij je prettig voelt. Baby's doen het goed op BV maar ook net zo goed op kunstvoeding. Beide kan natuurlijk ook! En trek je niks aan van andere die het 'beter weten'. Jouw kindje, jouw keus. Maakt je geen slechtere moeder.
Daarnaast is het een beetje een balans vinden tussen jouw newborn en jezelf. Wat werkt voor een ander hoeft niet bij jou te passen. Maar: gemiddeld voedt je elke newborn om de 2 a 3 uur. Soms zelfs eerder. Wellicht dat je hiermee rekening kan gaan houden met het voeden.
Ik doe nu 4,5 borstvoeding geven en kolf ernaast. Dit omdat mijn dochter nu naar de kinderopvang gaat en soms ook bij familie is.
BV geven is echt een investering van ongeveer 6 tot 8 weken, daarna word het makkelijker en weet jeje ways around the boob?. Dat was bij mij in ieder geval zo, en meer dan waard! En dat voorraadje opbouwen kan altijd. Als je het niet fijn vindt om je kind aan de borst te hebben, dan kolf je toch gewoon ? ik heb een enorm fijne van Horigen, van een lactatiekundige. Kost wat, maar deze is echt een aanwinst geweest. Sommige kolf apparaten zijn pijnlijk, lawaaierig, niet sterk of te sterk, of moet je altijd mee naast een stopcontact zitten. Deze is discreet op elk vlak.
Hoe dan ook. Volg lekker je gevoel mama ❤️ jij bent het beste voor je kindje.

Terug
Bovenaan