Ervaringen kolven direct na bevallen

Hoi Mama's,
Wat een lieve en warme reacties ontvang ik hier! Heel erg fijn zo goed geholpen te worden door jullie. ❤️
Als ik het zo lees is het goed om nog wat vragen neer te leggen bij mijn verloskundige en misschien wel een lactatiekundige. 
Binnenkort heb ik gesprek met kraamzorg, hun gaan mij ook informatie geven over de verschillende soorten manieren van voeding geven. 
Waar ik in ieder geval over uit ben is dat ik altijd mijn gevoel moet blijven volgen. Want met jullie ervaringsverhalen bevestigd het mijn vermoeden dat als je tegen je gevoel ingaat, je geen blije mama wordt en dat voor nog meer stress zorgt. De verloskundige zei eerder al dat het geven van borst/flesvoeding niet altijd te plannen is tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap kijk je er anders tegenaan dan als de kleine er eenmaal is. 
Bedankt voor jullie adviezen! ❤️

Hoi hoi,
Ik was van plan om borstvoeding te geven. Door "het is goed voor je baby en het band tussen jullie" en "het hoort", heb ik er niet over nagedacht of ik dat zelf eigenlijk wel wilde. En toen is mijn meisje geboren en lukte het niet. Ik heb alles gedaan, wat geadviseerd werd om de melkproductie op gang te krijgen. Maar uiteindelijk had ze te weinig geduld en viel ze erg af.
Ze heeft maar 1 keer echt gedronken aan de borst. Aangezien ik het erg zielig vond voor haar, heb ik al gauw gezegd, dat het flesvoeding ging worden.
En ja, ze is nu 4 maanden en een beetje en is happy en gezond. En geloof me, met dat moeder-kind-band is er niks mis mee. 
Ik word nog steeds gevraagd "heb je nooit borstvoeding gegeven?". Nee, nooit. En heb ik er spijt van? Nee. Ons dochter is gezond en ook qua ontwikkeling is er niks mis mee.
Gewoon doen, wat voor jou goed voelt. Als jij je goed voelt, doet je baby dat ook.

Fulltime kolven is gigantisch zwaar, inderdaad vanwege het extra werk en de huilende baby die moet wachten tot jij klaar bent. Ik heb 3 maanden fulltime moeten kolven omdat mijn kindje prematuur was en dus in het ziekenhuis lag.  Ja, het was zwaar, maar het was me alles waard. Toen m'n kindje éindelijk thuis kwam ben ik heel snel overgegaan op live voeden op verzoek. Kon gaan en staan waar ik wilde, hoefde niet na te denken of ik alles bij me had, gewoon kind mee en gaan. Borsten heb je altijd bij je en de melk is altijd op de juiste temperatuur. Niks makkelijker dan dat.  Dat je vooral de horrorverhalen kent is vrij logisch. De mooie verhalen hoor je minder, zijn minder interessant om over te praten, moeders willen niet weggezet worden als lid van de borstvoedingsmaffia, daarnaast blijven de horrorverhalen ook beter hangen... Maar als echt iedereen die horrorverhalen zou meemaken, dan waren vrouwen er al veel eerder compleet mee gestopt en had de mensheid het niet zo lang overleefd... kunstvoeding bestaat nog niet zo heel erg lang namelijk.  Ik geef inmiddels al ruim 5 jaar borstvoeding aan m'n oudste, waarvan ruim 2.5 jaar ook aan m'n jongste. Heb nooit een borstontsteking gehad, geen spruw, geen kloven, geen last van tandjes. Gewoon een onwijs mooi avontuur, met een oneerlijke (want premature) start, waarvan ik hoop dat het nog lang niet klaar is.  Ik heb ook nog moedermelk gedoneerd, dus weet dat er naast live voeden, zelf kolven en kunstvoeding óók nog de optie is om donormelk te gebruiken. Mocht je een donormoeder kunnen vinden. Er zijn diverse Facebook groepen voor donormelk... Zonder je iets te willen opdringen, zou ik je aan willen raden om het te proberen om zelf te voeden. Dan heb je het geprobeerd, en weet je zéker of het wel of niet iets voor jou is. Élke druppel moedermelk is goud waard, elke druppel is meegenomen voor je kindje.  Stoppen kan op elk moment, later beginnen komt een hele hoop bij kijken maar relacteren is mogelijk.  Ik weet zeker dat je de juiste keuze maakt, wat je ook besluit!

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap ? fijn dat het gelukt is. 

ik ga hier duidelijk zijn, ga na wat voor je het beste is. Als je je goed bij voelt is dat ook de beste voor je kindje. 

niets moeten, wel mogen, als je bevalt en je gaat denken ik ga kolven en borstvoeding geven doe je dat gewoon. 
lukt het niet of wil je niet dan doe je het gewoon lekker niet. 

liever geen oordeel over wat wel of niet hoort want ook als iemand wil  lukt soms niet... 
mijn advies is, 1 zorg minder, doe wat goed voor jou voelt en niet wat mensen om je heen verwachten is verplichten. 

vooral probeer te geniet ?

Ik heb bij beide kinderen vanaf de geboorte gekolfd en ga dat bij de derde ook doen. Omdat ik mijn kindjes wel de moedermelk gun, maar ikzelf ook liever niet aanleg. 
Kolfen kan gewoon op een vast schema. Om de melkproductie opgang te brengen kolfde ik de eerste week/weken op dezelfde momenten of net na het geven van de fles, tot de melkproductie ruim voldoende was. (Vooral de eerste paar dagen werd de moedermelk afgewisseld met poedermelk omdat kolven iets langer duurt op gang te komen). Toen ben ik minder vaak gaan kolven en vulde ik niet alleen hun maagjes, maar ook de vriezer. 
Bij beide kinderen kwam er een moment dat ik het kolven helemaal zat was, en hebben we de vriezervoorraad langzaamaan opgemaakt en afgewisseld met poedermelk tot we helemaal over waren op poedermelk. Werkte fantastisch. 
Zo heb ik toch mijn kinderen dat mee kunnen geven wat ik wilde, zonder mijzelf hierbij te verliezen of iets te doen wat ik niet wilde.

Terug
Bovenaan