<p>Schoonouders.. en dan vooral schoonmoeder. Ons eerste kindje is nu net 2 maanden oud. De band met mijn ouders vs mijn schoonouders is behoorlijk anders. Voordat ons zoontje geboren werd zagen we hen misschien 3-4 keer per jaar, op belangrijke momenten van mijn vriend waren ze er niet en mijn ouders wel e.d. Ik vreesde dus al enigszins voor wat er zou gebeuren na de geboorte.<br /><br />Sinds de geboorte zijn de ouders van mijn vriend al een stuk vaker langs geweest, op zich gezonde interesse natuurlijk, maar mijn schoonmoeder bemoeit zich overal mee. Naar wie we een kaartje zouden sturen, wanneer andere ooms en tantes langs zouden komen (op een gegeven moment wist zij zelfs eerder dat een tante bij ons langs zou komen op een datum dan wij zelf). Ik vind haar bovendien vrij intens, ze trekt onze zoon nog net niet uit je handen maar probeert hem ook heel subtiel wakker te maken als ze hier is en hij toevallig slaapt, dan prikt ze net zo lang in zijn lijfje en aait ze hem totdat hij 'ineens' wakker is en ze hem vast kan houden. Vorige keer plukte ze hem ook ongevraagd uit zijn bedje terwijl hij sliep.<br /><br />Door dit soort gedrag voel ik me inmiddels een beetje een leeuwin die haar kleintje wil beschermen. En ja ik weet het, hormonen en dat maakt het nog allemaal erger dus daar probeer ik wel op te letten. We hebben volgend weekend een etentje met zijn schoonouders en in eerste instantie wilde ik hem wel meenemen maar ik begin nu steeds meer te twijfelen. Ons zoontje heeft erg last van krampjes, vooral rond etenstijd. Wij hebben al weken niet meer aan tafel gegeten omdat hij eigenlijk niet plat wil liggen en we dus soort van om en om eten. Ik vrees dus dat dit niet te doen gaat zijn in een restaurant aangezien hij daarnaast ook nog huilerig is op zo'n moment. <br /><br />Nu begreep ik gisteren pas van mijn vriend dat ze ook nog verwacht dat wij eerder die kant op komen zodat ze broers en zussen van mijn schoonvader de baby kunnen zien (en dat zijn er een stuk of 8 in totaal). Eerst wilde ik namelijk voorstellen om dan wel te gaan eten maar hem dan bij mijn ouders te laten zodat we ook weer even rustig wat kunnen eten, maar nu wil zijn familie hem dus ook zien en is thuis laten niet echt een optie.<br /><br />Ik wil niemand kwetsen (als in, hem niet meenemen) maar merk ook dat ik nerveus word van het idee hem mee te nemen naar een verjaardag met zoveel prikkels om daarna ook nog uit eten te gaan op het moment dat hij normaal niet slaapt en bijna alleen maar huilt.. Wat zouden jullie doen?</p>