Extreme droge huid

Mijn zoontje van bijna 6 maanden heeft een extreem droge huid op zijn wangetjes en hoofdje en een paar schrale plekjes op zijn schoudertjes en beentjes. Nu is het zo dat hij sinds 4 maanden een beetje exzeem heeft (wangetje en nekje) en last van astma.
Binnenkort heb ik een afspraak met de kinderarts, maar zou graag jullie tips kunnen gebruiken omdat ik van mening ben dat artsen vaak ook niet het practische antwoord weten en moeders nou eenmaal meer ervaring hebben. (of de moeder moet kinderarts zijn haha dan heeft ze natuurlijk dubbel zoveel ervaring)

Op dit moment gaat hij 2x per week in bad. Ieder dag was ik zijn gezichtje met water en alleen zijn handjes, plassertje en billen en voetjes met speciale "zeep" zonder parfum en zonder kleurstoffen. Zijn gezichtje smeer ik regelmatig in met speciale vaseline creme (cetomacrogol) aanbevolen door mijn huisarts. tevens heb ik van Neutral Baby's de creme ook zonder parfum en zonder kleurstoffen. Na het badje smeer ik zijn hele lijfje inclusief bolletje in met huidolie (zonder parfum)

Toch merk ik weinig tot geen verschil op het gezichtje van hem. Het is zo droog en schraal en ik ben bang dat het huidje kapot gaat op deze manier. Het lijkt ook pijn te doen als ik het insmeer en dat vind ik zo zielig.

Wie heeft er tips voor mij wat ik kan gaan doen?

Een wanhopige moeder die vannacht toch niet meer kan slapen (andere redenen)

zag net hoe laat je het bericht plaatste idd een beetje laat of vroeg hoop niet om vervelende redenen?
maar goed ben net naar het CB geweest ook naar de arts wij hadden een soort gelijk probleem weet natuurlijk niet of het het zelfde is
Martin lijkt geen jeuk te hebben het zijn rode rondjes met wit daarbinnen de kinderarts zei of het is exceem maar waarschijnlijk niet omdat hij geen jeuk heeft
het kan ook een soort schimmel zijn dus twee weken idd geen zeep met geur etc gebruiken en vet houden met bijv vaseline is het dan nog niet over even naar de HA want dan is het waarschijnlijk een schimmel
ik had als tip van iemand olijfoliezeep zonder parfum bij de lidl ook te koop
net gister gehaald dus weet nog geen resultaat

groetjes hoop dat je hier iets aan hebt
Elena

ps zwitsal schijnt ook niet zo goed te zijn helaas heb ik hele grote flessen hiervan welliswaar gekregen maar toch

HOi
Mijn dochtertje van bijna  4 en halve  maanden heeft ook een hele droge huid, en ik gebruik ok die
FNA cormagetasol (??????) vasaline, maar in combinatie met PURE vasaline. Gewoon zo'n pot vasaline van vasaline intensive care???
Dus ik doe een grote lik pure vasaline met een beetje van die FNA creme. Dit drie keer per dag op het hele lichaam, en sinds die tijd hebben we het aardig onder controle. De ene keer is het weer wat schraler dan de andere keer, maar het gaat best aardig.
Gelukkig heeft ze geen exzeem. Ik mocht dan ook met 4 maanden al beginnen met groentehap. Ga ik deze week mee beginnen, eerst maar tussen de middag, dan kan ik kijken hoe haar huidje er op reageert en dan is ze er 's avonds weer van af mocht ze wat allergisch reageren. Dan moest ik weer een weekje stoppen. En daarna weer gewoon proberen.

Hallo allemaal,
die Cetomacrogol gebruik ik voor mijzelf ook al jaren (heb ook eczeem etc) en nu met dit schrale weer doe ik het ook bij mijn zoontje op zijn wangen. Er zit niets schadelijks in en is wel lekker vet ( en trekt wel snel in). Ik koop het tegenwoordig gewoon bij de apotheek zonder briefje van de huisarts oid. Kost geloof ik 2 euro een tube. Is voordeliger dan al die 'damescrempjes'

hoi

het schijnt dat rooibos thee helpt tegen exceem.en dan gewoon de plekken was met de thee.kennis heeft dit gerpobeerd en was er binnen twee weken van af.misschien helpt het/ gr wendy

Christian (10 maanden) heeft ook (constitutioneel) eczeem, eigenlijk al met 3-4 weken oud, hij heeft nooit mooie, zachte wangetjes gehad. De huisarts denkt dat hij waarschijnlijk wel ergens allergisch voor is (net als ik), maar dat testen pas zinvol is bij 4-5 jaar. En dan nog is de kans dat er iets 'vermijdbaars' uitkomt natuurlijk klein...

Ik zweer bij een combinatie van cetomacrogol en vaseline (20%) die ik bij de huisarts heb gekregen, ik smeer hem 1-2 per dag helemaal mee in (niet alleen schrale plekjes). Voor de wangetjes/kinnetje (die toch altijd het ergste zijn) heb ik een hormoonzalf gekregen (door apotheek gemaakt, pure vaseline met dus beetje hormoon). Die helpt goed. Ik had er behoorlijk wat weerstand tegen, maar nu vind ik het sneu voor mijn kereltje dat ik het niet eerder heb gedurfd, want nu is het echt goed onder controle en heeft hij er weinig jeuk meer aan. Helemaal weg gaat het hier op zijn gezichtje niet, wel op de armpjes enzo. Ik gebruik de hormoonzalf maximaal 4-5 dagen achter elkaar en dan houdt ik tenminste 4 dagen 'pauze'. Afhankelijk hoe het eruit ziet start ik dan weer opnieuw met de zalf of anders de 'gewone' vette zalf. Op deze manier heb je niet de slechte bijwerkingen zoals dunner worden van huid, heeft mijn arts mij verteld.

Daarnaast: Christian gaat 1 x week in bad, ik gebruik nooit zeep (ook geen parfum-vrije, extra hydraterende etc. Het blijft toch zeep en droogt dus uit!) en geef hem dagelijks een wasbeurtje op de commode met lauw water. Ik gebruik ook geen wasverzachter, maar een scheutje blanke azijn, daarmee worden alle zeepresten uit de kleding verwijderd.

Met deze tactiek gaat het hier goed, maar er blijven ups en downs... Vaak bij verminderde weerstand (verkouden, ziek, tandjes), breekt het eczeem ook flink door... Tja. We zullen er mee moeten leren leven. Nu maar hopen dat ze er overheen groeien... Succes!

Terug
Bovenaan