Financiën

A

Anoniem

Guest
Hey hallo, sorry hoor, maar ik wil ook even zeuren!

Elke maand hebben we precies voldoende inkomen (of net niet) om van rond te kunnen komen, terwijl wij een boven modaal inkomen hebben.
Dit vind ik frustrerend!
Allebei goed opgeleid zijn, een leuke baan hebben en dan nog maar nét kunnen rondkomen! Laat staan de mensen die het nog minder dan ons hebben!
Hoe kan dat dan toch vraag ik mij wel eens af!
Zodra de hypotheek en ziektekosten zijn afgeschreven zijn we al bijna één maand salaris armer.
We kunnen allebei niet zonder auto i.v.m. werk, deze kosten ons alleen aan belasting al 360 euro per kwartaal en dan heb ik het nog niet eens over de andere vaste lasten; energie 193 per maand enz. enz.
We krijgen wel fantastisch 175 euro terug van belasting  ivm ons huis elke maand, maar dat is vaak net genoeg om het laatste stukje van de maand voldoende rond te kunnen komen.
Mijn man geeft niet veel om nieuwe kleding en ik koop erg veel 2e hands.
Soms gaan we op stap of hebben we een feestje, maar nooit enorme uitspattingen.
Laat staan straks met een kindje er bij als we én minder gaan werken allebei en een heleboel extra onkosten hebben!
We redden het allemaal wel hoor, daar gaat het niet om.
Vind het alleen triest dat alles zo duur moet zijn!
Nou dat wou ik even kwijt! Groetjes

Hoihoi

Nou dan wens ik je heel veel succes volgend jaar! Na zuur wordt het nog zuurder...
Niet alleen ga je voor je ziektekosten 150 euro eigen bijdrage betalen tevens wordt de premie 150 euro duurder, dus tja...tel daarbij de rest van de lastenverzwaring.......

Wij zitten net modaal en kunnen gelukkig redelijk normaal rondkomen...
Sta af en toe iets in het rood maar ja, wie niet zou ik bijna zeggen.

Nogmaals we gaan bijna allemaal zwaardere tijden tegemoet...dus iedereen bij deze: succes ermee!!! Je moet maar zo denken, het kan altijd slechter..toch??

Ik vind het wel apart:
Ik ben zoals jullie weten studente en mn vriend is een soort all round, free lance klusjesman en wij redden het prima!
Terwijl we toch met ons inkomen op het minimum zitten en ik elk semester dure schoolboeken moet aanschaffen...
Ok, voor ons geen vakanties en dure kleding, maar we komen ook niets tekort.
We houden ook nooit iets over aan het end van de maand, maar we kunnen wel leuke dingen doen met mn zoontje, zoals naar de dierentuin (daar koop ik elk jaar een kaart voor, zodat we ook in mindere tijden ff wegkunnen)
Misschien komt het wel door alle belastingsvoordelen die je krijgt als minima...
Oja we hebben ook geen auto, wonen in een flatje (ben op zoek naar een ander  huurhuis omdat dit maar een drie kamer flatje is)  en ik heb natuurlijk een week ov dus reizen kost mij  door de weeks niets!  

Maar je hebt gelijk; het is wel allemaal ontzettend duur; koop dan ook bijna alle kleding in de uitverkoop of bij de zeeman/wiebra, koop alleen huismerken en we drinken geen frisdranken of alcohol (weet het zijn kleine dingetjes, maar juist die tellen op)...

We hebben ook een periode (voordat ik studeerde) veel meer geld gehad, maar daar leef je dan ook naar met als resultaat dat je hetzelfde aan het einde van de maand overhoud... Ben nu, met minder, gelukkiger dan toen met meer...  

Liefs Nika

Yup, je leeft ook naar je inkomen, want toen ik nog studeerde kon ik het ook prima redden en hadden we echt de helft aan inkomen!

En we redden het ook wel, maar aan het einde van de maand houden we nooit iets extra's over en idd met die lasten verzwaring voor de deur, wou ik er toch even wat van zeggen!

Er wordt altijd maar vanuit gegaan dat mensen met een goede baan, alles 'makkelijk' kunnen veroorloven, maar dat is niet altijd  waar.

Zodra alle vaste lasten zijn betaald, houden we helemaal niet zo gek veel over!

Volgend jaar minder werken, dus dat wordt budgeteren! Vind ik niet erg om te doen, maar wilde het toch even zeggen!
Vooral omdat de 2e kamer maar blijft sleutelen.
Bovendien werk ik gedeeltelijk freelance en de zwangerschapsvergoeding gaat pas per midden 2008 in, dus dat inkomen lopen we mis de komende maanden... (Heb ik voor gespaard, maar toch)!

Groetjes

Ik ken het probleem, net geen modaal inkomen, wel 5 kinderen, de 6e op komst. Toch hebben we altijd genoeg. Je wordt vanzelf creatief. We krijgen veel kleding, maar schoenen bijv. hakt er altijd flink in. Ze hebben bij mij lastige voeten.
Met eten is het goed opletten op de aanbiedingen, dat lukt best, maar soms heb ik het even gehad, zoals van de week toen mijn zoontje uit school kwam en zijn bril kapot was. Hij had net nieuwe glazen, hij heeft dure, omdat hij een prisma afwijking heeft! Dat zijn van de extra dingen die je eigenlijk niet kunt gebruiken, of zoiets als een kapotte fiets ofzo. En dan nu ook een middelbare scholier. Ik zie ook met angst de plannen van het kabinet te gemoet, heb het vermoeden dat wij net overal buiten zullen vallen om het gunstig te laten zijn. Maar we zijn gelukkig met elkaar, hebben een dak boven ons hoofd, lijden geen honger en hebben fatsoenlijke kleding aan ons lijf, dus ja........... Maar soms wil je wel even wat lucht!

Francien

Hoi Gabrielle,

Ook wij hebben een bovenmodaal inkomen en redden het net wel/niet. Maar goed mijn man betaalt elke maand € 750 alimentatie aan zijn ex (575 voor haar en de rest voor zijn zoontje). Lang leve de maandelijkse teruggaaf want anders zouden we het helemaal niet redden.

Toen ik part-time ging werken was het echt opletten geblazen. Ik heb toen in excel een document aangemaakt waarin ik al onze maandelijkse vaste lasten op een rij heb gezet en onze inkomsten (incl. belastingteruggaaf).

Hierdoor krijg je vaak even een net iets beter beeld en zie je dat er soms toch nog ergens wat ruimte, maar dat dat geld vaak ik een gat verdwijnt.

Ook hier worden geen kleren gekocht bijna (alleen van verjaardagsgeld) en geen uitstapjes gemaakt.

Wat bij ons heel erg helpt is dat ik een aparte rekening heb voor de boodschappen. Hier gaat elke maand een vast bedrag naartoe en daar moeten we het mee doen (uiteraard red je dat niet als je een verjaardag o.i.d. hebt, maar zo hou je je uitgaven voor boodschappen een beetje in de gaten).

Misschien heb je hier iets aan deze tips.

Syl
36+2

Ik herken erg veel in je verhaal. Ook wij zitten net iets boven modaal en redden het wel iedere maand maar het is vaak krapjes.

Wat ik merk is dat met ons inkomen we erg veel belastingvoordeeltjes mislopen. Wil niet zeuren maar wij als net boven modaal komen er bekaaid van af. Geen kinderkorting, geen zorgtoeslag en weet ik allemaal niet. Daarom hebben wij per maand uiteindelijk dankzij meneer Bos minder te besteden dan iemand met een lager inkomen. Klinkt gek maar is toch echt zo. Dit wordt alleen maar erger volgend jaar aangezien mijn man een leaseauto heeft. En nee dan bof je tegenwoordig echt niet meer zo als vroeger hoor! Wij zijn net zo veel per maand kwijt aan die auto als ieder ander. Terwijl mijn man toch echt voor zijn werk een auto nodig heeft.

Mijn auto gaat nu de deur uit want die heb ik toch niet echt nodig. Verder werk ik nu minder want 3 kids op een kdv is ook niet te betalen. Oók weer omdat wij een hogere eigen bijdrage kwijt zijn. Als ik er 3 weg moet brengen ben ik voor het kdv aan het werk en dat vind ik toch wat minder.

Misschien is het idd een idee te kijken naar wat je waar aan uitgeeft. Gewoon een paar maanden structureel opschrijven wat je waar aan uitgeeft en wat er binnen komt. Dan heb je al snel een overzicht en kan je zien of je misschien ergens op kan bezuinigen.

groet,
Jinny

ja ik ken het  

mijn man werkt meer dan 90 per week is bijna niet te doen ,, wij hebben een eigen zaak maar denk ook maar niet dat dat het is!! al die uren die je moet maken om een beetje leuk te kunnen leven pf vakantie geen tijd altijd gezeik met personeel , belasting nou die staat meteen klaaar als we ook maar iets over houden einde van de maand kunnen we het bij hun wel weer kwijt hoor! ik betaal 2 keer 120 euro aan ziektekosten en dan ook nog is toeslagen nou ja noem het maar aanslagen bij de belasting!!!!! nou het is niet leuk meer hooor als je kijkt hoeveel uren hij werkt en wat we er aan over houden is het niet te doen gewoon!!!

dat is ook een reden waarom ik graag weg zou willen hier gewoon ergens waar het leven nog een beetje normaal is !!

liefs cora

Terug
Bovenaan