Financiën

Hoi Gabrielle en anderen,
Ik zou zelf nooit over dit onderwerp begonnen zijn, maar ik ben blij om te lezen dat er ook andere in deze situatie zitten. Nu durf ik ook 'voorzichtig te klagen' over onze situatie. Ook wij hebben een boven modaal inkomen. Maar komen elke maand maar net rond. Mijn vriend heeft een eigen zaak en daardoor is het met heel veel zaken niet makkelijk geregeld. Je betaald meer aan verzekeringen en premies.
Daarnaast betalen wij ook alimentatie aan zijn ex en voor zijn twee kinderen, schrik niet € 2500,- per maand....Mijn vriend heeft bij de scheiding  aangeboden dat hij iets meer betaald dan wettelijk verplicht, zodat zijn ex in hun huis kon blijven wonen met de kinderen. Maar daarnaast komt dat de kinderen ook vaak bij ons zijn (erg gezellig en fijn natuurlijk) maar daar zijn  we  ook behoorlijk wat extra kosten aan kwijt.
Zoals iemand al eerder zij, lang leve de belasting teruggaaf. Dit krijgen we maandelijk, voor zowel hypotheek als alimentatie, anders zouden we het helemaal niet redden elke maand.
Nu ga ik straks minder werken (dus minder inkomen)  en er moet meer uitgegeven worden (naast alle kosten ook 2 dagen kdv). De afgelopen maanden met alle grote aanschaffen voor de baby was het al behelpen. Maar ik kan me soms echt druk maken om hoe het moet de komende periode. Dus een beetje help-gevoel heb ik wel!

hoi dames

ja ik herken het ook. Toevallig hadden we het er met het eten nog even over...
Alles wordt gewoon weer duurder. Omdat wij net onder modaal zitten krijgen we wel zorgtoeslag. schrik niet 15 euro per maand..... Tja daar kan je ook niet veel mee.

Geluukig kunnen we wel rondkomen. Op zich hebben we niets te klagen. Na een heel slecht financieel jaar achter de rug gehad te hebben, hebben we het nu eindelijk een beejte op rolletjes. Ik ben daar stiekem wel trots op. Maar tegelijk heb ik er een hoop angst aan over gehouden.   Voor de financiele crisis leefde we heel onbezorgt. Toen ineens kwam alles tegelijk, trouwen, auto flink kapoit, heel veel extra kosten voor mijn zaak, kapotte dingen in huis je kent het wel. We waren helemaal door de reserves heen. Toen ik zwanger werd wilsten we niet of we wel alles voor de uitzet konden kopen. Maar gelukkig is dat helemaal goed gekomen, we hebben zelfs nog best een gevulde spaarrekening. De aankomende maanden gaan we ook echt een vast bedrag sparen. anders gaat het toch op. Ik vind het eng, na alles wat we hebbne meegemaakt om te zien dat het best goed gaat nu. Sinds die ene crisis ben ik telkens bang dat er weer iets gebeurd zodat we aan de grond genageld zitten.

Maar als ik hier zo lees hoef ik me niet zo druk te maken, en gaat het bij iedereen hetzelfde als het bij ons nu op dit moment gaat...

good luck lady's!

liefs gridje

Hey dames,

Het wordt naar mijn mening tijd dat de politiek ervoor gaat zorgen dat voor ons allemaal de koopkracht stijgt, dat is DE manier om de economie aan te laten trekken, waar we dan weer allemaal beter van worden!

OK, ik ben blij dat ik de kans heb om te studeren en dat dit grotendeels (naast mijn best grote studie-lening) door het "rijk" wordt bekostigd, maar het is toch absurd dat mensen die hard werken; vaak dubbele inkomens hebben en hier vaak ook nog eens voor gestudeert hebben (en daardoor weer vaak een studieschuld hebben) het niet veel beter hebben dan een studente zoals ik (of iemand in de bijstand) die misschien net het minimum binnenkrijgt!

Voor mij worden bijv. drie hele dagen kinderopvang door belasting en gemeente bijna volledig vergoed; dit is zo'n 800,- euro per maand, wat je dus eigenlijk bij mijn inkomsten kunt optellen! Op het minimum zitten is dus zo erg nog niet....

Ik denk dat de enigste die het een beetje redelijk voor elkaar hebben in Nederland de mensen zijn die ver boven het modaal inkomen zitten, aan die inkomens wordt er door het kabinet niet gesleutelt!

Ik had dan ook zooo gehoopt op een links kabinet, dan was er misschien echt iets aan de Nederlandse "armoede" gedaan, want kan me niet herinneren wanneer we het voor het laatst zo "slecht" hebben gehad!

Dus dames, ondanks dat ik me aardig weet te redden (door bijv geen nieuw baby bedje te kopen) sluit ik me helemaal bij jullie aan en ik houd mijn hart vast voor wat volgend jaar ons gaat brengen!

Liefs Nika

Hoi Dames,

Het gaat mij echt aan het hart om jullie reacties te  lezen. En aan de andere kant ook weer opgelucht dat   ik lees dat ik niet de eenigste ben die zich zorgen maakt over haar fin situatie.

Mijn man en ik zitten net boven het modaal inkomen. Zo vissen wij ook net naast het net met alle subsidies. Wij proberen al vier maanden te leven op het loon wat ik zou verdienen wanneer ik van 40 uur in de week naar 24 zou gaan. En dat valt zo verschrikkelijk tegen. Ik heb het idee dat we elke euro om moeten draaien.

Het voordeel hiervan is dat we nu  heel erg veel sparen, wat we niet gewend waren, maar dat geld hebben we straks super hard nodig. En gelukkig hebben we  na mijn verlof  wel recht op sub van de overheid dus dan krijgen we het weer iets breder.

Groetjes Evy

Sjonge, wat een opluchting om te lezen dat er meer mensen zijn in dezelfde situatie!
Dacht al dat wij gewoon niet met geld om konden gaan, maar daar ligt het dus niet (alleen) aan.
Afgelopen zomer hebben wij het ook best zwaar gehad. 1 Auto kapot 1 auto net aangeschaft i.v.m. de baby straks, ging bij ons de hele riolering kapot! Juist net dat ik minder had gewerkt, en we ook nog eens een ander bankstel hadden aangeschqaft (ook 2e hands).
Ik schrik wel van de hoge alimentatie bedragen, jeetje mina, die zijn niet misselijk zeg! Had daar nooit zicht op omdat ik er zelf niet mee te maken heb.

We hadden gelukkig wel een aantal lichtpuntjes afgelopen week.
Gisteren zijn we bijv. op radio538 geweest en die gaan onze rekening voor het legen van de beerput betalen 490 euro! En omdat ik minder gewerkt heb, hoeven we ook niet zo veel belasting te betalen over 2007 (heb ik snel uitgerekend), daar had ik wel  voor gespaard en dat kunnen we nu dus inzetten om onze rioleringskosten te dekken.

Maar het blijft ironisch vind ik, dat ook al heb je een goede baan en een goede opleiding (inderdaad + studieschuld waar je 100 jaar aan vast hangt) nog steeds elke maand moet opletten met wat je uitgeeft! Dat had ik mij toch wel anders voorgesteld.

Was trouwens bezig met de belasting en zag  onderwerpen zaken staan zoals combinatiekorting, kinderkorting etc.
Dus ben benieuwd wat dat allemaal voor ons gaat betekenen straks!
We vragen toch maar weer een VT aan in 2008 en ik ga het ook met werk lekker rustig aan doen en dan zien we wel waar we uitkomen!
Mochten we het echt niet redden, kan ik altijd nog extra uren gaan freelancen!!

We hadden   minister moeten worden, hoppa weer 10% dr bij op.
Zelf vind ik deze regering veel te links. Zo slecht hebben de minima het niet
al doen ze ons vaak anders willen geloven.
Vriend van mij is zon minima, niks mis mee, aardige kerel, behalve dat ie niet wil werken...ieder zn goed recht. Maar per maand houdt hij meer over dan zn hardwerkende buurman....hoe dat kan? door alle subsidies en regelingen....te absurd voor woorden...
De werkenden worden in dit land gestraft, omdat ze werken.....
Het is toch te zotte dat mensen die boven modaal verdienen niks per maand overhouden? Zij   werken om anderen te onderhouden, das niet zo erg, als je zelf maar wel wat er aan overhoudt en das dus niks, in vele gevallen.

Wou ik nog ff terug komen op het  stukje alimentatie...dit gaat naar gelang jij verdiend en kan afdragen...mijn partner verdiend minder dan 2000 netto dus die zal van zn lang zal zn leven niet meer dan 1000 permaand kunnen betalen...Er zijn genoeg mannen die helemaal niks betalen of juist mannen die absurd veel betalen....hangt dus helemaal af van de persoon en de situatie....

Normaal ben ik heel rustig van aard en bijna niet kwaad te krijgen, maar sinds ik zwanger ben voel ik me af en toe een echte bitch en maak ik me kwaad om en over alles en nog wat....en nu is dus die popenkast van een politiek mn hete hangijzer.
Dus financien? breek me de bek niet open.

sorry sorry kon me echt niet inhouden, (waait wel weer over)

Nou prima toch als je ergens een uitgesproken mening over hebt?!

Wat minima's precies te besteden hebben, weet ik niet daar kan ik niet  echt over meepraten. Waar ik mij wel aan kan ergeren is de gemakzucht waarmee mensen soms omgaan met situaties.

Cliënten van mij bijvoorbeeld die het maar belachelijk vinden dat ze sommige rekeningen moeten betalen (terwijl de helft al kwijt gescholden is) of zeuren dat ze de lening van de sociale dienst moeten terug betalen. En het aller mooiste die ik vaak te horen krijg is: Vrijwilligerswerk? Ja dááág, ik ga niet voor niets werken!!! Haha en dan wel een uitkering ontvangen.

Maar goed, ik blijf het schrijnend vinden dat mensen met een relatief goed bruto inkomen, netto maar zo weinig overhouden maandelijks!!
Uiteindelijk hebben we niets te klagen, want er is altijd eten en verwarming en we hebben een dak boven ons hoofd, maar toch!

Groetjes

Hoi,

Hmm soms een beetje te uitgesproken....later denk ik dan ook van, hmm kan het wat minder? Of mens maak je niet zo druk....

Maar ben het gewoon met jou eens, tis van de zotte dat de werkenden niks overhouden...en dat blijft vaag....
Kijk het belangrijkste is dat we gezond zijn en dat we gewoon de maand rondkomen...
helemaal mee eens....
Je mag sowieso niet iedereen over 1 kam scheren...niet iedereen is hetzelfde, gelukkig maar....maar t blijft knagen dat er zoveel klaplopers zijn, die gewoon niet willen werken , handje ophouden en toch klagen over het eten van de voedselbank.....
Een kennis van mij heeft daar vrijwilligerswerk gedaan, gedaan idd, is dr mee gestopt
want zegt zij; de mensen die het echt nodig hebben, komen niet, uit schaamte....
ach laten we dr maar over ophouden, slecht voor mn bloeddruk...haha....
eindeloze discussie...denk je niet?

Hoe dan ook, tkan altijd erger.....(of beter als deze regering snel valt) hihi

Groetjesss

Terug
Bovenaan