financieel ook zo'n tegenvaller bij jullie?

hebben jullie er wel eens aangedacht om een oppasmoeder te nemen voor jullie kindjes, ipv het kinderdagverblijf. ik ben zelf oppas mama, via een gastouderbureau.
ik ben sinds kort een eigen mini kdv begonnen aan huis www.eigenwilletjes.nl.
dit is veel goedkoper dan een gewoon kdv. je moet je wel even verdiepen in de verschillende tariefen en bureau's. hoop dat jullie hier wat aan hebben.
gr lau

Bij ons is het ook hard achteruit gegaan. Ben minder gaan werken en kreeg er ook 2 ipv 1. En die tweede is best wel duur, denk maar aan extra bedje, extra cosi, andere wagen, auto?? ed, en wat dacht je van luiers en melk. Ik denk dat ik voor de luiers (3 kinderen) en melk per maand 150 kwijt ben. Dan gaan daar nu ook de potjes bij komen. Want ik ga het zelf pas klaar maken als dat ook de tijd loont! Als ik 1 kind naar de kdv zou doen betalen we netto 180 per maand voor 2 dagdelen. Lukt helaas voor ons nog niet.
Op dit moment voor ons ook geen veel nieuwe kleren (1x per 3 maanden ofzo) en schoenen. We wachten wel dat  ze uit de luiers gaan en naar school.
En kinderbijslag, tja, tuurlijk ben ik blij dat het er is, maar het is en blijft een extraatje dat ook zo op is. Even nieuwe autostoeltjes, kinderstoelen ed, en straks andere bedden, zucht.En dan koop ik al veel via marktplaats.
Maar goed, we hebben 3 gezonde kinderen, we hebben een huis en eten. En er zijn genoeg mensen die het met minder moeten doen, en dan bedoel ik niet alleen geld. We moeten ons geluk ergens anders zoeken. Leuke dingen met je kinderen doen, creatieve kadootjes verzinnen ed. Kan er soms helemaal blij van worden dat ik iets leuks gescoord heb wat amper wat kost!!!!

quote: Rosanne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-08-2008 14:36:24'));

Hoi meiden,

Ik las hier dat Yvon (WY2006) maar 124 euro betaalt voor 4 dagen kinderopvang. ik vroeg me af waar je dat dan afneemt want wij zijn 275,- kwijt voor 1 dag. Net zoals Griebelbaby ongeveer hetzelfde per dag dus. (Dit is bruto, we krijgen ongeveer 90,- terug per dag).

Ik ben heel erg benieuwd welke opvangorganisatie zo goedkoop is.

Groetjes,
Rosanne

Hoihoi,

Het heeft niks met opvangorganisatie te maken (humanitas, brabant veelal). Het uurtarief is 5,75euro.
Per maand krijgen wij ook een rekening van 1090euro, maar de rest krijgen wij dus terug van de belasting, het komt er dan op neer dat wij 125euro per maand betalen voor vier dagen ja.
Het is zeker inkomensgerelateerd, want vrienden van ons verdienen iets meer als 5.000euro op jaarbasis meer als mijn parner en ik samen, en zij betalen 100euro voor twee dagen kinderdagverblijf.
Ik keek daar ook van op hoor, ik was echt in de veronderstelling dat kinderopvang alleen voor grootverdieners was, maar dat valt dus wel mee, het is voor iedereen aantrekkelijk, hoe minder je verdient, hoe meer je terug krijgt van de belasting, hoe aantrekkelijker het wordt om meer te gaan werken, want je houdt meer over per maand. Maar meer werken is ook minder bij je kinderen zijn....maar ach dat gaat er bij mij binnenkort ook af, ik neem nog lekker ff oudersschapsverlof op!

succes iedereen!

Hallo,

Tuurlijk merk je het als je minder bent gaan werken en een kind rijker bent.

Ik ben na mijn verlof 28 uur gaan werken ipv 32 en mijn man wisselde van baan waar door de lease auto kwam te vervallen en wij extra vervoer moesten aanschaffen.
Hij gaat nu op de motor naar het werk ipv een extra auto dat scheelt al een behoorlijk bedrag per maand, motor is maar 15 euro per maand verzekering en 6.50 p.m. aan wegenbelasting.
Kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk, in het begin paste mijn moeder 28 uur per week ( 1 week 3 dg en 1 wk 4 dg )op maar we zagen dat het te belastend werd en voor ons ook een nadeel als zij niet kunnen bijv door vakantie moesten wij op zoek naar een oplossing dit alles heeft besloten dat ze nu 3 dg per week naar kinderopvang gaat en dat kost 180 euro per maand.
Omdat alles duurder wordt en ik het geluk heb dat ik een andere ( hogere )functie kan krijgen ga ik weer 32 uur per week werken het lijkt inderdaad veel maar ja ik word er gelukkiger van en mijn man neemt zijn atv dag op een dag dat ik moet werken en mijn dochter niet naar opvang gaat heeft hij ook een betaalde papadag in de maand.
We letten erg op aanbiedingen en maken een menu voor de hele week en halen op vrijdag de boodschappen voor de hele week muv verse groenten die halen we op de dag zelf. Dit scheelt een hele boel geld en als frisdrank op is dan maar siroop klinkt hard maar ik wil max € 100 per week uigeven incl luiers/voeding en het is een sport om een keer thuis te komen en dat je maar 50/75 hebt uitgegeven.

We hebben een begroting gemaakt met wat komt er binnen en wat zijn de verplichte uitgaven en waar kunnen we op besparen. We hebben nu internet incl telefoon van telfort ipv tele 2 scheelde weer 30 euro per maand, dag/nachtstroom, geen potjes voeding maar mee laten eten  etc al met al een besparing. Tuurlijk wij denken ook wel eens waar is het geld naar toe maar dan doen we het weer een maandje rustiger aan door niet te gaan uiteten/bioscoopje.

Liefs Anja

Hoi,

Aantal van jullie die heeft huishoud geld en andere werken met envelopjes. Maar wat kopen jullie dan met het huishoudgeld? Want wij hebben ook huishoudgeld in een daar bestemde pot voor. Maar zoals bijv. Shampoo,gel, scheerspullen kopen we er niet mee. Dan doe we dat gewoon om en om met de pin betalen. Dat geldt ook voor pampers/babyvoeding.

Ben wel benieuwd naar. want wil het ook anders aan gaan pakken en komende maand alles noteer wat er gekocht word.

Hoi,

Wij proberen voor 150 euro per week boodschappen te doen. Daar zitten dan ook de luiers, doekjes, babyvoeding, scheerspullen, gel etc bij.
Wij gaan 1x per week boodschappen doen en wat dus aan het eind van de week op is, dat is gewoon op. (of het moet iets voor de baby zijn wat we echt nodig hebben)
We zijn met een gezin van 5 en proberen wel goedkoper boodschappen te doen, maar dan wordt het echt wel heeeeel miniem........

Groetjes Renata.

Wij werken (sindskort weer) met envelopjes. Als het salaris binnen is, ga ik de naar de bank en maak ik de envelopjes. Ik doe dan ook gelijk de grote boodschappen voor de maand en geef daar max 100 euro aan uit. De eerste keer was dit overigens veel meer, maar toen moest ik nog voorraad aan maken. Ik heb(in mijn hoofd, moet het nog op papier zetten) een voorraadlijst. Ik vul dan alles aan: bijv. Er moeten 2 ongeopende pakken toiletpapier zijn. Als er nog 1 dicht is, op het moment dat ik de grote boodschappen ga doen, haal ik er dus maar 1 bij. Er moeten zoveel zakken coffeepads zijn enz enz. Onder de grote boodschappen versta ik alles wat je in voorraad kan hebben.

In de weekenvelop zit 75 euro. Daar haal ik vooral fruit en groente van en alles wat ik nog nodig heb voor het eten. Vlees  haal ik vaak ik met de grote boodschappen, dan vries ik het (evt in porties) in. Maar als er goede aanbiedingen zijn, haal ik het ook bij met de wekelijkse boodschappen. Ik maak soms een menu van te voren en een andere keer verzin ik het ter plekke. Kijk ik gewoon wat in de aanbieding is, wat je daarvan kunt maken en wat er nog bij hoort. Soms heb ik dan al een deel in huis, zoals pasta en rijst. Maar ik heb naast vlees ook groente ik de vriezer. Dus als ik eens geen inspiratie heb, dan open ik de vriezer. Pak groente en vlees en maak er aardappels, rijst of pasta bij.

Luiers vallen natuurlijk ook onder de grote boodschappen, maar omdat ze niet altijd op het juiste moment in de aanbieding zijn, haal ik ze zodra ze wel scherp in de aanbieding zijn. (3 halen, 2betalen bijv). Geldt ook voor andere dingen.

Nu we dus weer met envelopjes begonnen zijn, neem ik geen bankpas meer mee naar het dorp, behalve de pas, waar de kinderbijslag en het geld wat ik verdien als gastouder op komt. Als ik dan iets leuks zie voor Daniel of voor de andere kinderen, dan kan ik dat wel gewoon halen. Overigens maak ik een deel van mijn verdiensten over naar onze gezamenlijke rekening, wat er overblijft kan ik zelf besteden.

Nou het is weer een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand er iets mee kan ;)

Groetjes, Yvette

goh, ik vindt het eigenlijk heel erg dat we tegenwoordig met envelopjes moeten werken en hele berekeningen er op los moeten gooien (wel knap van ons ouders, overigens hoor!)

Ik hoop stiekem dat de hoge mannen zoals Balkenende deze verhalen eens onder ogen komt! want geloof me.....die hoeven iedere  geen envelopjes te maken!!
Veel bla bla maar ondertussen...

voor iedereen een dikke  omdat we het iedere maand toch maar weer mooi klaarspelen!!

Terug
Bovenaan