Flesjes maken

Hi,

Ik ben iedere druk in de weer met het uitkoken van flesjes, water koken en alles klaarzetten voor de rest van de dag. Ik vraag me af of het handiger en sneller kan.

Mijn dochter van 3 weken oud krijgt nu steeds flesjes met Nutrilon voeding. Ik maak voor de hele dag 6 flesjes klaar met gekookt water. Als ik ga voeden, warm ik eerst het water op in de magnetron, doe dan pas de poeder erbij.

Iedere ochtend ben ik bezig met het in stappen uitkoken van 6 flessen (mijn pan is niet groter!). Wat een gedoe! Hoelang moet je de flessen iedere dag uitkoken? Hoe doe ik dat als ze straks naar haar gastouder gaat. Neem ik de flessen met water mee en aan het einde van de dag weer mee terug of moet ik ook bij de gastouder flessen hebben staan? Ik heb nu 3 kleine en 3 grote Difrax flessen.

Ik hoor ook van mensen dat ze gewoon bronwater nemen, dat in een fles doen en dat opwarmen. Dan heb je niet meer dat gedoe met water koken en het in de koelkast laten afkoelen. Als ik op stap ga met mijn kind, hoe kan ik dat dan het beste doen? Het water moet natuurlijk wel een beetje warm zijn, toch?

Wie heeft er handige tips?

Groetje en bedankt!
Brootje

Hoi,

Ik gebruikte 3 flessen van difrax. Deze kookte ik 1 maal per dag uit en tussendoor maakte ik het goed schoon met warm water.
Het flesje maakte ik per keer. Koud kraanwater in een flesje doen, opwarmen in de magnetron, poeder erbij, schudden en klaar is het.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes Sanne

Hoi,

Wat een gedoe he?! Ik heb zelf een flessensterelisator van Avent en dat gaat erg
snel en makkelijk. Ik gebruik  zelf maar  2 flessen per dag. Na een voeding spoel ik de fles goed uit en bewaar 'm in de koelkast. Zo hoef je maar 2 flessen te steriliseren.
Als je het water 's-ochtends hebt gekookt en je bewaart het in de koelkast in een
kan ofzo, kan je bij iedere voeding de hoeveelheid water in een flesje doen.
Je kan ook  bronwater gebruiken ja. Handig voor als je kindje straks naar de oppas
gaat, geef je gewoon een flesje spa-blauw mee of je doet gekookt water in het flesje.

Succes ermee!

Heee Brootje,
Ook hier ??? Wij maakten de flesvoeding gewoon voor 24 uur klaar. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de meningen hier over verdeeld zijn hoor. Onze kraamverzorgster heeft het ons zo geleerd en op het buro wilden ze eigenlijk dat we het per keer klaarmaakten. Wij hadden 3 flesjes in gebruik. Dat was wel handig, omdat we zo het flesje voor 22.00-23.00 uur, 's nachts en 06.00-07.00 uur klaar hadden staan in de koelkast en de rest bewaarden we gewoon in een maatbeker in de koelkast. Ik begon altijd 's morgen met het uitkoken van de flessen, in een magnetronsterilisator. Dit is een súperhandig ding en kun je gewoon bij de "Prenatal" halen. Echt een aanrader!! En dan maakte ik de voeding voor 24 uur. Als wij weggingen, nam ik dus gewoon een kant en klaar flesje mee en vrijwel iedereen heeft tegenwoordig wel een magnetron. Ik heb het 1e jaar wel Barleduc gebruikt en dit moesten we wel koken, omdat we FRISO COMFORT gebruikten. Dit moet je met kokend water klaarmaken namelijk. Laten afkoelen en hopla in de koelkast!! Onze dochter heeft er niets van gekregen en dronk iedere keer met smaak haar flesjes leeg!! Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal!!
Dikke zoen Snuffel en Pollewoppie

P.s. ik zeg wel zo mooi, dat vrijwel iedereen tegenwoordig een magnetron heeft... Maar ik moest een keer naar het buro en prompt moest Pollewoppie nog een  flesje hebben. Zo'n lekker  kl..te tijd!!  Maar daar hadden ze dus  GEEN magnetron!!! Dat geloof je toch niet??? Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit de enige moeder ben geweest, die daar een flesje heeft willen opwarmen........

Hoi Brootje,

Kevin heeft eerst BV gehad maar al snel ging hij over naar FV. Hij drinkt nu Nutrilon 1 en gebruikt avent flesjes. In het begin maakte ik ook flesjes klaar voor 24 uur. Dat had ik van de kraamzorg geleerd. Dat ging goed tot dat hij meer ging drinken. Ik ging van 100 cc naar 135 cc en kwam niet uit over de hele dag (ik gebruikte een 1 liter kan).  Daarnaast duurde het  te lang voor dat de melk opgewarmd is (10 min). Ik gebruikte een flessenwarmer omdat ik mijn eigen magnetron niet vertrouwde.  

Toen ben ik flesjes per keer gaan maken. Elke ochtend kook ik water, deze doe ik in een  kan in de koelkast.

Voorbeiding flesje:
1. afgekoeld water in flesje doen
2. water in de waterkoker en deze heel even aanzetten (10 - 15 sec ligt eraan hoeveel water je erin hebt)
3. water weer in de fles
4. poeder erbij ( ik vul 's ochtends poeder in de containers)
5. schudden en klaar is mama

Voor mij is dit het aller snelste manier. Binnen 30 sec heb ik een vers flesje voor Kevin (30 sec voor 200 ml voeding)

Wat betreft het steriliseren van de flesjes:
Ik gebruik de elektrische sterilisator van avent. Hij is super fijn en gaat op de oudewedse manier...met de stekker in het stopcontact. Elke ochtend de flesjes met warmwater en een flessenborstel schoonmaken en dan in de elektrische sterilisator  doen.  Knopje aanzetten en 9 min later is  ie klaar. Eens in zoveel tijd doe ik de flesjes in de  vaatwasser.  De elektrische sterilisator  van Avent is  heel duur, zo'n 90 euro (op MP goedkoper). De reden dat ik hem gebruik, is dat ik geen magnetron sterilisator  wil gebruiken omdat ik mijn combi magnetron niet vertrouwd, dus een persoonlijke reden.

Daarna vul ik de containers (voedings bakjes) met poeder. Op de verpakking staat hoeveel schepjes moet hebben bij hoeveelheid voeding. Je zult merken dat je nooit uitkomt wanneer je je dochtertje 120 cc moet geven. Je maakt dan een flesje aan van 135 cc voeding en je giet ietsjes weg. Zo heb je een vers flesje van precies 120 cc.

Dus elke ochend ben ik hooguit 10 min kwijt voor: flesjes schoonmaken, flesjes steriliseren en poeder vullen.

Hoe lang moet je de flessen uitkoken? Kevin is nu 16 weken en ik doe het nog steeds elke dag. Gewoon omdat het mij geen moeite kost en ik doe het ook voor de hygiene. Maar ik geloof dat je na 3 maanden, 1 keer per week mag uit koken.

Wat betreft flesjes mee nemen naar buiten:
- Als ik de hele dag op pad ga, dan neem ik een thermoskan met heet water, klein flesje spa blauw en een bakje containers met poeder. Als ik het flesje moet klaar maken dan doe ik 1/3 heet water en 2/3 spa blauw in het flesje. Poeder erbij en klaar is mama.
- Als ik maar even weg ga (bijvoorbeeld net voor een voeding) dan neem ik afgekoeld water in het flesje mee en een bakje container. Flesje water  in de magnetron opwarmen en dan poeder erbij. Indien je geen magnetron in de buurt heb kun je ook het flesje vullen met net iets te warm water, tegen die tijd is het handwarm en je kunt dan poeder erbij doen.

Zo heel verhaal geworden. Maar deze manier vind ik echt fijn en het kost mij elke ochtend hooguit 10 min en per fles ben ik hooguit 30 sec kwijt (jij misschien minder omdat jij nog een klein flesje maakt).

Succes en ik hoop dat je iets aan mij tips heb.....

Liefs, Loekie & Kevin 16 weken

Oja, ik gebruik nu ook 2 grote avent flesjes ipv 4 kleintjes. Als je baby meer gaat drinken is het makkelijker om per fles te maken. Dan heb je echt geen 6 meer nodig. Dus gewoon 2 of 3 kopen. Anders is het zonde. En nu ga ik echt stoppen met tikken... :)

Misschien een tip.. Ik vond hem in ieder geval super handig, omdat je nu eenmaal best in een situatie kan komen waar geen magnetron is..

We waren laatste op een BBQ waar iemand kokend water in een thermosfles mee had. Voordeel was dat je geen magnetron nodig bent, nadeel was: het was kokend water en dus veel te heet.

Gisteren ging ik op pad met oma en zoon. Oma had nog zo'n klein zilverkleurig thermosje staan, dus daar kokend water in. De aventfles had ik, met iets meer dan de helft van wat ik nodig was voor een fles, gevuld met  afgekoeld  gekookt water.  
Ik kon het zo mixen met het warme water, poeder erbij en ziedaar: een lekker warme maaltijd!
We waren op een kledingbeurs, geen magnetron voorhanden.. dus kon zo lekker op mijn gemakkie buiten zitten voeden! Ging echt super!

Thuis maak ik gewoon per flesje klaar. We hebben één grote en één kleine Avent, maar ik spoel hem elke keer af na de voeding met  heet water en dan gaat de fles in de koelkast. Daar staat ook  een kan met gekookt water.  

Groetjes!!  

Terug
Bovenaan