Foliumzuur wanneer beginnen?

Hallo Sylvia,

Leuk om te horen dat er nog iemand uit limburg aanwezig is op dit forum. Uit welk gedeelte van Limburg kom je?? Ik kom   uit Mestreech!

Ben wel geboren in 77 maar mijn echte naam is niet Sterre. Tja je weet nooit wie je hier tegenkomt. Sterre staat ook op mijn lijstje van meisjesnamen. Erg hè nog niet eens echt aan het proberen en nu al het lijstje met namen klaar. Althans voor meisjes, jongens vind ik echt moeilijk.

Vreemd toch hoe een vrouw in elkaar steekt, dat je plotseling dat moeder gevoel krijgt en dan ook werkelijk nergens meer aan kunt denken dan dit!! Ik kan niet wachten dat het volgend jaar is. Nu vraag je je natuurlijk af, waarom niet nu??

Tja het is dit jaar een bewogen jaar geweest en dat wil ik met de vastelaovend afsluiten om aan een nieuwe fase in mijn leven te beginnen.

Ik hoop dat het dan natuurlijk ook wel lukt.

Heb veel te vertellen, ook over het feit dat mijn man al 2 kinderen heeft van een eerder huwelijk,   bla bla......

Blijf lekker op het forum meekijken hoe het met anderen gaat en kom misschien wat actiever op het forum in 2008???

Kijk toch iedere dag naar de verhalen die iedereen meemaakt.

Veel liefs Sterre.

Hoi Allemaal,

mijn vriend en ik hebben in september besloten om te stoppen met de pil en voor ons eerste kindje tegaan!! Dus ben ik ook gelijk met Foliumzuur gestart!! Deze week ben ik bij de ha geweest en die gaf aan dat het ook belangrijk is als je partner foliumzuur slikt.... waarom weet ik niet goed meer,,,, maar t is wel goed!!! Misschien hebben jullie er wat aan!!

Groetjes

E25

Hoi Sterre,

Ik kom uit Midden Limburg: een half uurtje rijden van het vasteloavenshart.
Ja gek he van die namen: we hedden al een paar jaar een lijstje: zelf hebben we meer moeite met meisjesnamen.......

We hopen echt dat het ons de de vijfde keer gaat lukken.
We hebben een rotjaar achter de rug. Dus een zwangerschap/kindje zou meer dan super zijn: hier verheugen we ons al jaren op !! Hij/zij is meer dan welkom.

Fijne zondag ( 11de van de 11de ) !

Gr. Silvia

Hoi Sterre,

Ik kom uit Midden Limburg: een half uurtje rijden van het vasteloavenshart.
Ja gek he van die namen: we hedden al een paar jaar een lijstje: zelf hebben we meer moeite met meisjesnamen.......

We hopen echt dat het ons de de vijfde keer gaat lukken.
We hebben een rotjaar achter de rug. Dus een zwangerschap/kindje zou meer dan super zijn: hier verheugen we ons al jaren op !! Hij/zij is meer dan welkom.

Fijne zondag ( 11de van de 11de ) !

Gr. Silvia

Hallo rene86,

Er heeft ook nooit iemand gezegd dat dat 75% van de geboren kinderen een open ruggetje heeft, maar wel dat de KANS hierop met 75% wordt verminderd! De kans is inderdaad zowiezo erg laag, maar het zal jou maar overkomen!
Randy, bij mij op het anticonceptiepil doosje zat altijd een grote opvallende oranje sticker met de tekst: Stoppen met de pil? Slik foliumzuur! Vond ik een erg goede actie, heb nog een keer een enquete van de apotheek gehad om te vragen wat ik ervan vond en heb aangegeven het heel goed en nuttig te vinden.
Het schijnt dat maar 30% van de zwangere vrouwen foliumzuur op de juiste manier heeft geslikt (dus van minimaal 4 weken voor de bevruchting tot 8 weken zwangerschap)
Groetjes, Madelief

Ten eerste respecteer ik ieder zijn eigen keuze, en tuurlijk heeft iedereen iets anders in zijn/haar leven wat belangrijker is.

Ik zou wel willen weten welke arts of hoe je ook aan die informatie gekomen bent dat in voedingsmiddelen genoeg foliumzuur zit, want dat zit het dus niet.
Elke site, elke huisarts, elke gynaecoloog en elke verloskundige zal extra foliumzuur aanraden.
Tuurlijk ben je lekker zelf verantwoordelijk of je dat inneemt of niet, we zijn toch sowieso altijd zelf verantwoordelijk wat je doet.
Maar ow wee als het misgaat dan willen we oh zo graag iets of iemand de schuld kunnen geven.
Ik neem aan dat jij dit niet hebt meegemaakt, dus je weet ook niet hoe je zal reageren in zo'n situatie.

Ik heb ook nooit gezegt dat 3 op de 4 kinderen een open ruggetje zal hebben
als de moeders geen foliumzuur slikken.

Maar helaas de feiten liegen er niet om, ik kom uit het noorden van het land, en hier is het helaas wel zo dat 1 op de 1000 babytjes een open ruggetje heeft en dat zijn alleen de zwangerschappen waar geen erfelijke aandoeningen bekend zijn, dus het eigenlijke aantal kan nog hoger liggen.
Als al deze mensen foliumzuur gebruiken dan verkleinen ze de kansen wel met 75%, dus dan heb je nog maar 25% KANS dat het gebeurt, let op!!!! ik zeg niet DAT het gebeurt.
En dan denk ik.... wat hebben we liever, 100% KANS dat het gebeurt of maar 25% KANS dat het  gebeurt.
Nou lekker voor de mensen onder ons die van gokken houden, maar ik zal dan iets anders zoeken om mee te gaan gokken.

Godsamme wat ben ik kwaad dat mensen dat zo kunnen zeggen, wil je echt graag kinderen??? weet je wel waar je het over hebt???? MIJN DOCHTER IS DOOD!!!!!! en ik had zelf de kans kunnen verkleinen, dat ze de aandoening dan niet had gehad is niet gezegt, maar ik heb een kans genomen van 100%

Wij hebben inmiddels zoveel artsen gezien, gehoord, gesproken en zoveel informatie hierover gekregen dat ik echt wel weet waar ik het over heb.

ik heb ook niet gezegd dat er in voedingsmiddelen genoeg foliumzuur zit maar wel al VEEL. Ik ben ook zeker niet tegen het gebruik ervan, integendeel! Alles wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik een gezond kindje zal krijgen zal ik ook zeker doen! ik raar het ook iedereen aan. zo neem ik ook geen alcohol meer of  rauwe vlees en viswaar  en dergelijke want stel ik zou zwanger zijn!
Ik vind het ook heel erg voor je dat je kindje niet gezond was. Ik moet er zelf niet aan denken dan mij zoiets zou gebeuren.
Maar ik vind wel dat het ieders eigen keuze is en datje erg vijandelijk op mij overkomt.

Jij geeft wel aan dat in veel voedingsmiddelen al veel foliumzuur zit en het daarom niet noodzakelijk is.
En dat een huisarts er heel luchtig over kan doen omdat het slikken van foliumzuur echt niet noodzakelijk is.

Het is wel degelijk noodzakelijk, alleen of iemand het inneemt is haar keuze, en dat kan je niemand verplichten.

Dat ieder zelf verantwoordelijk is voor wij zij wel of niet inneemt voor of tijdens een zwangerschap moet iedereen lekker zelf weten, daar kan ik niet wakker van liggen.

Maar waarom ik ben begonnen te reageren op deze topic is dat er nog steeds onduidelijkheid is over het gebruik van foliumzuur.
Sommige mensen vergeten het wel eens, sommige mensen weten het bestaan niet, sommige mensen stoppen maar weer omdat ze na een jaar nog niet zwanger zijn.

Je moet goed begrijpen dat ik dus iemand was die niet van het gebruik van foliumzuur afwist.
Ik zat niet op internet toen ik probeerde zwanger te worden (we hadden het niet eens), ik heb niet gebeld met mijn huisarts om aan te geven dat wij een kinderwens hadden, en helaas had ik geen pilstrip waar op stond " kinderwens??? slik foliumzuur"
Ik dacht, ik laat mijn pil staan, en we proberen het en we zien wel waar we uitkomen...
Toen bleek ik zwanger in ronde 8 en vertelde dat aan een vriendin van mij die ook zwanger was.
Zij zei mij multivitamine te halen voor zwangeren, dat heb ik gedaan, daar zat ook het foliumzuur in.
Alleen ik was toen al wel 6 weken zwanger, nog niks aan de hand want ik wist nog van toeters nog bellen...

Eerste echo, kindje zag er goed uit, alle controles, helemaal perfect.... en toen kregen wij de 20-weken echo, en daar zagen ze op dat ons dochtertje een open ruggetje had.
We zijn doorgestuurd, en er werden mij vragen gesteld...mevrouw heeft u foliumzuur geslikt?
ehhh... ja... in de multivitamine die ik ben gaan slikken toen ik 6 weken zwanger was...
Ja mevrouw maar een open ruggetje ontstaat in de 3e week van de zwangerschap al...in de eerste aanleg...

Tja en daar lig je dan, je ziet een kindje op een echo-scherm maar jou leven is gestopt, ingestort...

Ik weet heel goed dat het al eerder  slikken van foliumzuur niet zegt dat onze dochter dit niet zou hebben en was blijven leven.... maar ik baal wel dat ik een risico van 100% heb genomen ipv 25% dat is iets wat ik mezelf nooit meer vergeet.

Omdat ik dus weet hoe het voelt om je kind te moeten verliezen, als je het al ruim 21 weken draagt, hebt voelen schoppen en alles.... en ik dit mijn ergste vijand niet toewens...dat is waarom ik reageer als topics als deze...

deze mensen proberen allemaal nog zwanger te raken, en gelukkig zijn er genoeg die het foliumzuur al slikken...maar die paar die het niet wisten, net als mij, die wil ik graag hun kans zien verkleinen.

Ik wil namelijk niet dat iemand meemaakt wat wij meemaken, toen ninthe overleed is er een gedeelte van mij gestorven, het is iets waar ik mee moet leren leven, ik sta ermee op en ga ermee naar bed, ik blijf de rest van mijn leven een moeder van een overleden kind en dat is echt niet makkelijk.

Sorry als ik erg vijandig op je overkwam, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik mensen graag wil behoeden voor een fout die ik zelf heb gemaakt.

Liefs Randy

Terug
Bovenaan